۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۱۶۶۴۱۷
کارشناس حوزوی:

عادی شدن گناه دلیل بر شرعی بودن آن نیست

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی گفت: در پاسخ کسانی که می‌گویند، شما هم مثل جوامع اروپایی بگذارید همه آزاد باشند تا این کم‌کم عادی شود، باید گفت عادی شدن گناه دلیل بر شرعی بودن و ارزش بودن آن نیست.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی محمدی، در برنامه بر بال سخن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث یکسان بودن زن و مرد در اسلام پرداخت و گفت: زن و مرد در قرآن از نظر ارزشی یکسان‌اند، در آیه اکتساب می‌فرماید «مردها هرچه اکتساب کنند نصیب خودشان است و زن ها هم هرچه کسب کنند، حق خودشان است» و در سوره آل عمران می‌فرماید «در نظر من، زن و مرد فرقی نمی‌کند».

وی ادامه داد: در آیه کرامت، صحبت از زن و مرد نیست «همه انسان‌ها را ما کرامت دادیم»، تمام پیام‌های قرآن کریم عام و سراسری است، بحث اکتساب، کرامت، تقوا وحیات طیبه، منتهی بین زن و مرد یک تفاوت‌های جسمی و روحی است، زن جسمش ضعیف‌تر از مرد است، زن یک شیفتگی دارد، جسمش مردان را به خود جذب می‌کند و عواطف و احساساتش بیشتر از مرد است.

حجت‌الاسلام رفیعی ابراز داشت: به خاطر همین تفاوت‌ها اسلام یک سری اختصاصاتی برای زن قرار داده است، یکی از آن‌ها حجاب است، قرآن کریم در سوره نور و احزاب به زن‌ها سفارش سه نوع حجاب می‌کند: اول حجاب پوششی، دوم حجاب گفتاری و سوم حجاب رفتاری، در قرآن در مورد حجاب پوششی دو آیه آمده است، که به زن‌ها می‌فرماید خمار بپوشند، خمار یعنی روسری بلند.

 این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار داشت: در آیه دیگر خداوند می‌فرماید «ای پیامبر به زن‌ها و دخترانت و همچنین به زن‌های مؤمن بگو جلابیب بپوشید این لباس باعث می‌شود آن‌ها شناخته شوند»، جلابیب در لغت یعنی لباس بلند و گشاد، در حدیث آمده است «هر کس لباسش نازک باشد دینش هم نازک است»، حجاب پوششی ویژه اسلام نیست در همه ادیان وجود دارد.

وی افزود: دومین حجاب، حجاب گفتاری است، دو نوع گفتار داریم، گفتار با ناز و عشوه و گفتار معمولی، در قرآن خطاب به زن‌های پیامبر آمده است «صدایتان را نازک نکنید»، یعنی با ناز و عشوه سخن نگویید، سومین حجاب، حجاب رفتاری است، آیت‌الله مطهری در کتاب خود آورده است، رفتارهای انسان زبان دارند، قرآن می‌فرماید «تبرُّج نداشته باشید»، تبرّج یعنی آشکار کردن زینت، یعنی زینت‌های خود را در مقابل نامحرمان آشکار نکنید.

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار داشت: سؤال دیگر در بحث حجاب این است که چرا باید در هنگام نماز حجاب داشته باشیم؟ این سؤال سه جواب دارد، یکی این‌که نماز مظهر ارزش است، این‌که می‌گویند در نماز وضو بگیرید، لباس سفید بپوشید، عصبی نباشید، این‌ها ارزش است، چون حجاب هم ارزش است، خواسته شده نماز با این ارزش برگزار شود، دوم این‌که، نشانه ادب در مقابل خداوند است، سوم این‌که نشانه حضور قلب است و توجه انسان بیشتر می‌شود.

این کارشناس حوزوی در پایان گفت: در پاسخ کسانی که می‌گویند، شما هم مثل جوامع اروپایی بگذارید همه آزاد باشند تا این کم‌کم عادی شود، باید گفت عادی شدن گناه دلیل بر شرعی بودن و ارزش بودن آن نیست، ضمن این‌که دنیای غرب با برداشتن حجاب جلوی فساد را نگرفته بلکه تنوع در فساد ایجاد کرده است، یعنی نوع فساد جنسی ارتقاء پیدا کرده است. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات