۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۶۶۳۹۰

بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامی افغانستان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست بزرگداشت هشت ثور، سالگرد انقلاب اسلامی افغانستان، در نمایندگی جامعةالمصطفی واحد گرگان برگزار شد.
بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامي افغانستان
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، نشست بزرگداشت هشت ثور، سالگرد انقلاب اسلامی افغانستان، در نمایندگی جامعةالمصطفی واحد گرگان برگزار شد.
در این نشست، ابتدا «عبدالراقم ظاهر»، از دانش پژوهان افغانستانی این واحد، در سخنانی حوادث گذشته تاریخی انقلاب افغانستان را تحلیل کرد و با توضیح این‌که حوادث گذشته چه نقش و جایگاهی درشکل‌گیری یک جامعه و بهبود اوضاع آن دارد، به دو نگاه حداکثری و حداقلی قابل طرح در این موضوع اشاره کرد.
سپس، استاد سید ضیأالدین جوادی، از مدرسان مطرح این مجتمع، با ذکر تاریخچه‌ای از تاریخ و مجاهدت مردم افغانستان، نفوذ شوروی سابق در این کشور و چگونگی رخدادهای اخیر افغانستان را تشریح کرد و اظهار داشت: با کودتای محمد داوودخان و اعلام جمهوری در این کشور و گرایش نامبرده به غرب، دولت روسیه که افغانستان را به عنوان مستعمره پنهان خویش می‌پنداشت با تدارک کودتای مارکسیستی، کمونیستی حزب خلق و پرچم و روی کار آوردن نور محمد تره‌کی و آنگاه حفیظ الله و ببرک کارمل و ژنرال نجیب، به زعم خویش، افغانستان را برای ادامه سیاست‌های رسیدن به دریاهای آزاد و گرم حفظ کند.
وی افزود: اما از فردای کودتای کمونیستی، مردم غیور و مؤمن افغانستان قیام کرده و با نثار خون فرزندان خویش و مجاهدت‌های بی‌مانند سرانجام حکومت دست نشانده را ساقط کردند و دخالت نظامی شوروی سابق هم نتوانست به پایداری حکومت غیرمذهبی‌‌ها کمک کنند».
استاد جوادی افغانستان را کشوری دارای تاریخ درخشان در زمینه داشتن اندیشمندان و دانشمندان دینی بسیار در گذشته دانست و تاریخ اسلام را مرهون این مردم ذکر کرد و با اظهار تأسف از تأثیر ایدئولوژی‌های دینی وارداتی از آن سوی مرزها به این کشور، گفت: مردم مسلمان افغانستان نیازی به دریافت ایدئولوژی‌های دینی وارداتی از آن‌سوی مرزها ندارد و افغانستان اکنون نیازمند تولدی دیگر برای بازسازی ویرانی‌ها و رشد و توسعه است.
استاد فرهیخته جامعةالمصطفی گرگان افزود: اکنون زمان آن است که تفنگ‌ها جای خویش را به قلم دهند و درهای دانشگاه‌ها باز شود و مدارس دخترانه نیز بدون ترس و دغدغه از کشتار دختران آنان را به عنوان مادران آینده و نخستین معلمان فرزندان افغان تربیت کنند.
گفتنی است، در پایان این جلسه احمد سعادت، از استادان افغانستانی این مجموعه، نیز طی سخنانی در مورد مفهوم و اهمیت انقلاب و نیز تاریخچه و علل انقلاب افغانستان سخنرانی کرد./907/د102/ع
ارسال نظرات