۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۱۵۶۴۵۳
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه:

نظام فکری رهبری برای کشورهای اسلامی راهبردی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: سخنان مقام معظم رهبری و امام راحل به گونه‌ای نیست که تنها برای مخاطب خاص بود و در حد توصیه و نصیحت باشد بلکه یک نظام راهبردی است که این منظومه فکری حتی برای کشورهای اسلامی که خواهان بیداری اسلامی هستند بسیار مفید و کار‌آمد است.
حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، شب گذشته در کارگاه منظومه فکری مقام معظم رهبری که با حضور طلاب در مدرسه علمیه معصومیه(س) قم برگزار شد، گفت: درباره اندیشه رهبری و امام راحل کار کمی صورت گرفته، بیشتر سخنان ایشان منتشر شده ولی منظومه نظام بندی نشده است.

وی ادامه داد: ممکن است افرادی زیادی در مباحث علمی، فلسفی، فقهی و تاریخی کار کرده و سخنانی را بیان کنند ولی فردی نظام‌مند سخن می‌گوید که نگاه کلان بر حیات بشری و جامعه اسلامی داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این‌که سخنان مقام معظم رهبری با توجه به نیازهای جامعه و مخاطبان است، اظهار داشت: منظومه فکری رهبری همانند پازلی است که ایشان در هر سخنرانی که انجام می‌دهند بخشی از این منظومه فکری خود را بیان کرده و آن‌ را تکمیل می‌کنند.

نظام فکری رهبری برای کشورهای اسلامی راهبردی است

وی افزود: سخنان مقام معظم رهبری و امام راحل به گونه‌ای نیست که تنها برای مخاطب خاص بوده و در حد توصیه و نصیحت باشد بلکه یک نظام راهبردی است که این منظومه فکری حتی برای کشورهای اسلامی که خواهان بیداری اسلامی هستند بسیار مفید و کار‌آمد است.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به این‌که منظومه فکری مقام معظم رهبری ذره از متدولوژی قرآن و روایات خارج نیست، بیان داشت: منظومه فکری رهبری را می‌توان در سه بخش نظام بینشی، ارزشی و کنشی تعریف کرد.

وی گفت: نظام بینشی در راس منظومه فکری مقام معظم رهبری است که از خداشناسی و اصل توحید تشکیل شده و خداشناسی نیز به دو بخش اسلام و ولایت‌شناسی تبدیل می‌شود، همچنین دو بخش اسلام و ولایت شناسی به انسان شناسی و جامعه شناسی تقسیم می‌شود که از مجموع نظام‌ها می‌تواند به جامعه مطلوب رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه نظام ارزشی را به دو بخش نظام اخلاقی و حقوقی تقسیم کرد و ابراز داشت: نظام کنشی نیز از نظام‌های ارزشی و بینشی بهره می‌گیرد که به نظام‌های اجتماعی، اهداف نظام اجتماعی و دیگر رویکردهای نظام‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.

رسیدن به قرب الهی هدف نهایی نظام اجتماعی است

وی ادامه داد: نظام علمی، عبادی، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی، قضایی و دفاعی امنیتی نیز تشکیل دهنده نظام اجتماعی هستند که با فرهنگ و معنویت اسلامی و با هدف آزادی اسلامی، استقلال اسلامی، عدالت، پیشرفت و تمدن نوین اسلامی شکل می‌گیرد ولی هدف نهایی نظام اجتماعی رسیدن به کمال و قرب الهی است.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این‌که منظومه فکری رهبری یک اندیشه راهبردی است، ابراز داشت: سخنان مقام معظم رهبری با یک رویکرد کلان و مدیریت استراتژیک برای رسیدن به جامعه و تمدن اسلامی مطلوب است به گونه‌ای که این منظومه برای دیگر کشورها دیگر نیز مفید است.

وی افزود: اندیشه راهبردی مقام معظم رهبری تئوری خود ایشان است و به گونه‌ای نیست که گروهی فکر کرده باشند و به مقام معظم رهبری بگویند اکنون نیازهای جامعه این است و شما این مطالب را بیان کنید حتی کلید واژه‌های که بیان می‌شود از سوی خود ایشان تولید می‌شود.

تئوری مقام معظم رهبری راه را به مسؤولان نشان می‌دهد

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تئوری مقام معظم رهبری راه را به مسؤولان نشان می‌دهد ولی متأسفانه برخی در این زمینه کم کاری می‌کنند از این‌رو کارها به سرانجام نمی‌رسد، مانند عرصه فرهنگ که هنوز یک سند برای تحول علوم انسانی ایجاد نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در یک تقسیم بندی قرآن، سنت نبوی، علوی و عقل و در تقسیم بندی دیگر فقه، فلسفه و تاریخ را منابع مقام معظم رهبری برای استخراج احکام اسلامی برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری در تعریف فهم با این مضمون می‌فرمایند «فهم تدبر در دین است که با روش اجتهادی مستمر صورت می‌گیرد و نتیجه این اجتهاد یک فهم کار‌ساز از دین است».

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجتهاد باید کاربردی، گره گشا و مسأله حل کن باشد و با روش اجتهادی بتوان لایه‌های مختلف معرفتی را استخراج کرد./993/پ201/ن 

ارسال نظرات