معرفی پایاننامه های حوزوی؛
اخلاق انتخاباتی
خبرگزاری رسا ـ پایان نامه علی رضا رنجبر با عنوان «اخلاق انتخاباتی» به بررسی مسؤولیت های اخلاقی رسانه در زمان انتخابات پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهشهای دانشکده صدا و سیمای قم، علی رضا رنجبر دانش آموخته دوره دوم علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیما قم پایاننامه «اخلاق انتخاباتی» را به راهنمایی حجت الاسلام هادی صادقی و مشاور حجت الاسلام متقی زاده به داوری حسن خجسته باقرزاده و حجت الاسلام سید حمید میرخندان تدوین کرد.
بر اساس این گزارش، در چکیده این پایان نامه میخوانیم:
چکیده:
رسانه ها در زندگی مدرن و جامعه کنونی نقش و جایگاه بی بدیلی را به خود اختصاص داده و تمام شئون زندگی را در بر گرفته است به خصوص در عرصه انتخابات و تبلیغات نامزدها که در این زمینه رسانه ها می توانند نقش مفید وسازنده ای ایفا نمایند و موجب رونق بخشیدن به انتخابات و شورآفرینی وحضور گسترده مردم در انتخابات گردند.
در ارتباطات سیاسی رسانه ها واسطه اصلی بین سیاست گذاران و مردم هستند و از سوی دیگر هنگامی که صحبت از آموزش و تربیت اخلاقی به میان می آید توجه به سوی رسانه های جمعی سوق پیدا می کند واین امر ضرورت اهتمام رسانه ها به رعایت اخلاق و همچنین ترویج اخلاق و تربیت اخلاقی جامعه را دو چندان می کند.
هر چند دیدگاه های متفاوتی بین افراط و تفریط در خصوص تاثیر رسانه ها بر فرهنگ و سیستم های اجتماعی جوامع وجود دارد اما اصل آن نه تنها انکار نگردیده بلکه مورد تردید نیز واقع نشده است و همه کارشناسان براین موضوع که رسانه می تواند موجب ارتقاءیا تنزل فرهنگ گردد اذعان می نمایند.
بر مبنای نظریه مسئولیت اجتماعی رسانه ها که ذیل نظریه های هنجاری رسانه قرار دارد، انجام وظایف رسانه همراه با تعهداتی می گردد که رسانه ملزم به رعایت آنها می باشد. به عبارتی دیگر رسانه ناگزیر به رعایت تعهدات و مسئولیت هایی است که در فرایند زیست اجتماعی و تعاملات خود با دیگران برای او ایجاد شده است و علت آن تاثیر نوع پیام رسانی به لحاظ نحوه، گستره و اشکال پوشش رسانه ای است که این موضوع ارتباط تنگاتنگی باموفقیت یا شکست افراد، گروه ها واحزاب در جریان تبلیغات انتخاباتی دارد ویا موجب بروز ناهنجاری های اخلاقی در زمان انتخابات می گردد که بعد از انتخابات نیز تبدیل به یک رویه در جامعه می گردد و این امر موجب لزوم حاکمیت اصول و ارزش های اخلاقی در رسانه می گردد.
اخلاق رسانه ای با ارزش ها و هنجارها سر و کار دارد و تا حد زیادی یک زمینه ارزش گذار است که به رسانه کمک می کند تا اصول و قواعد کلی به وجود آورند تا برمبنای آن به مسئولیت اخلاقی خود که شامل تعهدات رسانه برای تامین منافع خود وموجبات بهبود رفاه جامعه است و قانون گذار به بیان وایجاد آن نپرداخته است بپردازد.
بر اساس رهیافت مربوط به رفتار ارتباطی و مفهوم سازی های نوین، اخلاق رسانه شامل مسئولیت های اخلاقی رسانه در ارتباط با خدا، خود و دیگران می شود که در این نوشتار مسؤولیت های اخلاقی رسانه در زمان انتخابات در هر یک ازحوزه های مربوط با استفاده از نظر کارشناسان علوم ارتباطات و علوم دینی برمبنای اصول عام اخلاقی شامل ایمان ، اخلاص، امانت داری، صداقت و راستی و عدالت احصاء وبررسی وتبیین آنها با رجوع به آموزه های دینی انجام شده است.
علاقمندان میتوانند جهت دریافت اصل پایان نامه به پایگاه اطلاعرسانی دانشکده صدا و سیما قم مراجعه کنند./9191/د102/ن
ارسال نظرات