۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۱۵۳۱۶۵
استاد درس خارج حوزه علمیه:

حفظ موقوفات مرهون تلاش خانواده وقف است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که گاه کسی مال، آبرو و یا زمان خود را وقف می‌کند، ادامه داد:‌ حفظ موقوفات مرهون تلاش‌های خانواده وقف است و آنان نیز در به ثمر رساندن وقف سهیم هستند.
احمد عابدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم دوشنبه شب در همایش یاوران وقف که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، گفت: وقف در موضوعات گوناگونی وجود دارد، امروز لازم است که در نوع وقف به مردم تذکراتی داده شود.

وی ابراز داشت: علامه عسکری تعداد بیشتری نسبت به علامه امینی را شیعه کرده است، علامه عسکری می‌گوید که در ابتدا بر پیشانی خود جمله وقف مکتب اهل‌بیت(ع) را نوشتم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: کتاب‌های علامه عسکری حق‌التألیف ندارد و یکی از دلایل نشر آثار این عالم این امر است.

وی با بیان این‌که گاه کسی مال، آبرو و یا زمان خود را وقف می‌کند، ادامه داد:‌ حفظ موقوفات مرهون تلاش‌های خانواده وقف است و آنان نیز در به ثمر رساندن وقف سهیم هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جوانمردی یکی از موضوعاتی است که در کتاب‌های اخلاقی بحث می‌شود و از جوانمردانی که ذکر شده‌اند امیرالمؤمنین(ع)، حضرت آدم(ع) و اصحاب کهف بوده است.

وی اضافه کرد: در فرهنگ اسلامی کتاب‌هایی با عنوان آداب جوانمردی یا آداب فتوت وجود دارد و یکی از بهترین این کتاب‌ها کتاب عبدالرزاق کاشانی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که یکی از آداب جوانمردی ظلم و جفا نکردن به کسی است که از وی احسان دیده است، ابراز کرد: اولین جوانمردان پیامبران الهی هستند، حضرت عباس(ع) نیز از جوانمردان به شمار می‌آید و از رعایت آداب جوانمردی ایشان نخوردن آب با وجود تشنگی مولایش بود.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین آثار جوانمردی حفظ کردن فرصت‌های خیر و کارهای نیکو است که از این کارها امر وقف است که افراد باید در حفظ و نگاه‌‌داری اثر این کار تلاش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: وهابی‌ها در هتک حرمت حرم مطهر امامین عسکریین(ع) سابقه داشته‌اند، وقتی که میرزای شیرازی مرجع تقلید شیعه شد ایشان خطر این تخریب را احساس می‌کرد و ایشان دستور جابه‌جایی حوزه علمیه از نجف به سامرا را داد.

وی افزود: حوزه سامرا به اسلام بسیار خدمت کرده است و معروف است کسی که تا پایانی‌ترین مرحله درسی در نجف ادامه داده باشد در ابتدای مرحله درسی سامرا قرار دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم از حوزه سامرا نشأت گرفته است و عبدالکریم حائری شیرازی در حوزه علمیه سامرا تحصیل کرده است.

وی با اشاره به این‌که آیت‌الله خویی در نجف و امام(ره) دست‌پرورده مکتب سامرا است، ادامه داد: پیش از انفجار حرم امام عسکری(ع) نزدیک 3 هزار شیعه در سامرا وجود داشت اما شیعیان هیچ‌گاه در تعمیر و مرمت حرم ائمه(ع) کوتاهی نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی اضافه کرد: حرم امام عسکری(ع) تنها حرمی است که خانه آن امام بوده است، حرم امام حسین(ع) یا حرم امام علی(ع) نیز در خانه آنان بنا نشده است./914/پ202/ن

ارسال نظرات