۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۴۹۵۲۰
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

امام سجاد باب ورود به عاشورا را گشوده نگاه داشتند

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: گریه و تألم انسان برای سیدالشهدا، جز با واسطه و شفاعت ممکن نیست، امام سجاد(ع) باب ورود به عاشورا را گشوده‌اند، قصد شیطان بسته ماندن این باب بود، اما امام سجاد(ع) با مصیبتی که تحمل کردند این باب را گشوده نگاه داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، دوشنبه شب در جمع عزاداران حسینی گفت: برای انسان هبوطی رخ داده است و باید این حجاب هبوط را خرق کند تا به لقا خداوند دست یابد.
 
وی افزود: شدنی است که انسان با پروردگار خود ملاقات کند، می‌توان به رؤیت رسید «رب ارنی انظر الیک» نظر به سوی خداوند متعال و رؤیت الهی برای بشر ممکن است و هدف انبیا نیز همین بوده است.
 
نجات از ظلمات دنیا از همین عالم دنیا شروع می‌شود
 
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که ما تنزل کردیم و باب مشاهده عظمت و جلال او با یک دشواری سنگینی همراه شده است، خاطرنشان کرد: تحمل این دوری بسیار دشوار است، آنان که اهل راه هستند و حجاب‌هایشان برداشته شده است وقتی غبارهایی از دنیا بر دلشان بنشیند بسیار بر جان آنان سنگینی می‌کند.
 
وی اظهار داشت: درباره معصومان(ع) نباید گفت که آنان هبوط کرده‌اند، آنان به عالم دنیا آمده‌اند: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّـهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ.» اگر کسی بخواهد تدارک کند این هبوط را، باید در خانه‌های آنان وارد شود، زیرا در آن خانه‌ها اذن رفعت داده شده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این‌که نجات از ظلمات دنیا از همین عالم دنیا شروع می‌شود، افزود: این موضوع در بیانات ائمه(ع) نیز توضیح داده شده است، گاه گفته می‌شود این صراط در دنیا و آخرت وجود دارد، و کسی که در دنیا در صراط حضور داشت در آن دنیا نیز در صراط حضور دارد.
 
وی ادامه داد: شیطان نیز قسم خورده که راه مستقیم، معرفت و قرب را مسدود کند، آن قدر قوای شیطان پیچیده است که ما تلقی از این قوا نداریم، والا از شدت این قوا انسان سرگشته می‌شد.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که قوای شیطان گسترده و در عالم منتشر است، بیان کرد: شیطان می‌تواند در انسان آرزو ایجاد کند، فهم انسان را تغییر دهد،‌ زینت دهد و ... تا راه مستقیم را بر انسان ببندد و با همه جنود خود انسان را محاصره می‌کند.
 
باب هدایت از آستان مقدس سیدالشهدا گشوده شده است
 
وی خاطرنشان کرد: صراط مستقیم یک راه بیش‌تر نیست و اگر انسان از این صراط مسیر خود را ادامه ندهد باید همچنان در حجاب هبوط خود در این عالم باقی بماند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: اولیا برای این‌که راه خدا گشوده شود، خود همه سختی‌ها را به جان خریدند، پیامبر(ص) و امام حسین(ع) بلایی را تحمل کردند تا این باب معرفت الله باز شود.
 
وی افزود: آثار عاشورا و آنچه که خداوند در پرتو عاشورا به سیدالشهدا داده این است که خداوند ائمه(ع) را از فرزندان اباعبدالله الحسین(ع) قرار داده است.
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان کرد: باب هدایت از آستان مقدس سیدالشهدا گشوده شده است، باب فهم خیرات و شرور با امام(ع) باز می‌شود و گرنه حجت بر هیچ کس تمام نمی‌شد و این با اهل‌بیت(ع) میسر است.
 
وی ادامه داد: ائمه(ع) با همه صفات ویژه خود از ما انسان‌ها دستگیری کردند، یکی از نمونه‌های این دستگیری این است که خداوند در تربت امام حسین(ع) شفا و امنیت را نهاده است.
 
تربت امام حسین بیمارهای روحی را هم شفا می‌دهد
 
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری تأکید کرد: بعضی از بزرگان درباره شفا تربت امام حسین(ع) گفته‌اند که این شفا فقط در بیماری‌ها ظاهری نیست، بلکه بیماری‌های باطنی از سوی شیطان را هم فرامی‌گیرد البته این شفا یافتن آدابی دارد.
 
وی با بیان این‌که اثر ابتلا حضرت سیدالشهدا(ع) در عالم بسیار عجیب است، گفت: ایشان بلاهای بسیاری را تحمل کردند و خداوند شفا را در تربت ایشان قرار دادند و سجده بر تربت ایشان سفارش شده است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر کسی وارد وادی ائمه(ع) شد و این حسنه را با خود همراه داشته باشد از امنیت برخوردار می‌شود.
 
وی با بیان این‌که گذشتن از حجاب این دنیا و حجابی که انسان را دربرمی‌گیرد جز با دعا ممکن نیست، بیان کرد: مشکلات را باید با دعا حل کرد، آنچه که دعای انسان را در مقام اجابت قرار می‌دهد دعا در زیر قبه امام حسین(ع) است و این قبه در مجالس عزاداری اباعبدالله نیز وجود دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: سرچشمه همه برکاتی که در محفل سیدالشهدا(ع) وجود دارد، در عاشورا است؛ شعاعی از آن واقعیت بر این محفل‌ها سایه افکنده است.
 
صحنه عاشورا از نظر ظاهری و باطنی بلای عظیم است
 
وی اظهار داشت: همانگونه که ماه رمضان هر سال تکرار می‌شود و در بهشت به روی زمینیان باز می‌شود، هر سال نیز عاشورا تکرار می‌شود و شعاعی از حقیقت عاشورا در مجلس‌ امام حسین(ع) در عالم زمینی تنزل می‌یابد.
 
نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: صحنه عاشورا از نظر ظاهری و باطنی بلای عظیم است، هر کجا که مجلس سیدالشهدا برپا می‌شود، مجلسی است که شعاعی از این بلای عظیم نازل می‌شود و افراد حاضر در آن مجلس اذن ورود به آن بلای عظیم را پیدا می‌کنند.
 
وی با اشاره به این‌که محافل سیدالشهدا محافل پربرکتی است، بیان کرد: نخستین چیزی که در آن تقسیم می‌شود، بلا است و به دنبال آن گشایش درهای توحید، معرفت و ... برای انسان حاصل می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: پایین آمدن فیض از جانب اباعبدالله در زمان‌های گوناگون آثار مختلفی دارد، زیارت امام حسین(ع) در ایام مختلف مانند نیمه شعبان، شب قدر،‌ عرفه، عاشورا،‌ و ... رزق‌های متفاوتی دارد، که این را می‌توان از ادعیه وارد شده در آن زمان‌ها دریافت، اما مصیبت امام حسین(ع) مهم‌ترین رزق است.
 
وی گفت: به اندازه‌ بلایی که به انسان می‌دهند، انسان متحول می‌شود، برای اباعبدالله(ع) اشک می‌ریزد و از گناهان پاک می‌شود و در پی آن ابواب سایر خیرات برای انسان گشوده می‌شود.
 
گریه و تألم انسان برای سیدالشهدا، جز با واسطه و شفاعت ممکن نیست
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که امام حسین(ع) برای رفعت دوستان خود، بلای عظیمی را تحمل کردند، گفت: اگر کسی بلای امام حسین(ع) را آن طور که هست درک کند، جان او دیگر در این دنیا ماندنی نیست.
 
وی تصریح کرد: ورود به صحنه عاشورا و بلای عظیم سیدالشهدا(ع) نیاز به واسطه دارد، ما ظرفیت بسیاری نداریم،‌ اگر به دنیا برسیم خوشحال هستیم و با از دست دادن آن ناراحت می‌شویم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این‌که گریه و تألم انسان برای سیدالشهدا، جز با واسطه و شفاعت ممکن نیست، ادامه داد: امام سجاد(ع) باب ورود به عاشورا را گشوده‌اند، قصد شیطان  بسته ماندن این باب بود، اما امام سجاد(ع) با مصیبتی که تحمل کردند که این باب را گشوده نگاه داشتند.
 
وی گفت: اگر 35 سال امام سجاد(ع) این مصیبت را بر جامعه نمی‌دمید، باب عاشورا بسته می‌ماند، وقتی از حضرت می‌پرسیدند که چرا گریه می‌کنید می‌فرمود: «انما اشکو بثی و حزنی الی الله» کسی نمی‌تواند حقیقت آن مصیبت را دریابد.
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت: با تلاش‌های امام سجاد(ع) ما به جای مبتلا بودن به رنج خود، به سختی‌های ولی خدا مبتلا می‌شویم، خود امام سجاد(ع) برای گشودن این باب بلای عظیمی را تحمل کردند و خود ایشان عظمت بلای اباعبدالله(ع) را با شدت بیشتری درک کردند./914/پ201/پ
ارسال نظرات