۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۴۶۰۵۳
آیت الله خاتمی:

مرحوم آیت الله گلپایگانی همیشه در صحنه دفاع از انقلاب بود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: در مسائل انقلاب هم مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) همیشه در صحنه بودند. از شروع مبارزات در سال 1342 تا پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب به تقویت نظام اسلامی همت گماردند
آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از جوان، آیت الله سید احمد خاتمی در گفت وگویی به تبیین شخصیت مرحوم آیت الله گلپایگانی پرداخت و اظهار داشت: در رابطه با شخصیت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی مطالب فراوانی گفته شده ولی به اعتقاد بنده جامع ترین پیام ها در معرفی شخصیت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)، هم پیام های امام(ره) و هم پیام های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همیشه گویاترین پیام ها بوده است. من بخش هایی از این پیام را محضر شما می خوانم و آن مقداری که به خیال خودم در شرح فرمایشات ایشان گفتنی است خدمتتان تقدیم می کنم.

ایشان فرمودند: این شخصیت والای علمی کهنسال در میان مراجع عظام تقلید یکی از موفق ترین و سعادتمند ترین ها بوده اند. سی و دو سال مرجع تقلید، حدود 70 سال مدرس حوزه علمیه قم و حدود 85 سال سرگرم فرا گرفتن و آموختن فقه آل محمد(ص) بودند. انصافاً کلمات گویا و جامعی است. ما در حوزه علمیه شاخص توفیق را در سه چیز می دانیم؛یک در عرصه تهذیب نفس، دنیا گریزی؛«من کان من الفقهاءصائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفا علی هواه مطیعا لامر مولاه» در این عرصه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی زبانزد است. وقتی مرجعیت مرحوم آیت الله العظمی اراکی(ره) مطرح شد، ایشان فرمودند بسیار خوشحال شدم که ایشان هم به صحنه مرجعیت آمدند.

انس با قرآن، انس با نماز شب، ارادت ویژه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، ما این را شاخص می دانیم یعنی اگر یک طلبه ای را، یک عالمی را، یک واعظی را، یک مدرسی را، یک امام جمعه ای را و هر شخصیت علمی که مشغله ای اینچنینی دارند ببینیم که انس ویژه با خدا ندارد، انس ویژه با اهل بیت عصمت و طهارت ندارد، از دیدگاه ما اگر عالم ترین هم باشد آن ارزش بایسته را ندارد. این روح است. این جان است. در حوزه علمیه هر قرآنی را که برای مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی می آوردند یک دور این قرآن را می خواندند بعد هم می دادند به دار القرآن، که امیدوارم موزه دارالقرآن، این قرآن هایی که ایشان شخصا خواندند و اهدا کردند را یک جا حفظ کنند.

شاخص دیگر توفیق از دیدگاه ما، تربیت شاگرد است. اگر یک مرجعی، یک عالم دینی هرچه توفیق پیدا کند، چهره های برجسته تری را تربیت می کند. این یک شاخص توفیق است. امام رضوان الله تعالی علیه این ویژگی را داشتند. بسیاری از چهره های شاخصی که در صحنه علمی هستند و بسیاری از کسانی که از دنیا رفته اند تربیت شده امام(ره) بودند. مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) این توفیق را داشت که بزرگانی را تربیت کند. شخصیت هایی مثل مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری یزدی فرزند استاد بزرگوارشان حاج عبدالکریم که مرد بسیار بزرگی بود. شخصیت هایی مثل مرحوم آیت الله ربانی شیرازی(ره)، مرحوم آیت الله مشکینی(ره)، مرحوم آیت الله احمدی میانجی(ره)، شهدایی مثل شهید آیت الله مطهری(ره)، شهید آیت الله قاضی(ره)، شهید آیت الله مدنی(ره)، شهید آیت الله بهشتی(ره) و شهید آیت الله مفتح(ره). این بزرگانی که هم زیور علم را داشتند و هم زیور شهادت، از خرمن علم ایشان خوشه بر گرفتند.

مراجعی مثل آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مدظله العالی)، آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله العالی) و آیت الله العظمی جعفر سبحانی(مدظله العالی) کسانی هستند که از سفره علم ایشان بهره مند شدند. این یک شاخص توفیق است. اینکه کسی بتواند استاد لایق پیدا کند. این یک سعادت است. استادی هم که بتواند شاگردانی فرهیخته، مرجع، مدیر، شجاع، اخلاقی، مهذب، اهل تألیف و اهل تصنیف تربیت کند آن مرجع هم مرجع موفقی است.

شاخص سوم موفقیت، آثاری است که از آن فقیه می ماند. آثار کتبی مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)در تألیفات خودشان مرقوم فرمودند حاشیه بر «عروه حاشیه بروسیله النجاه»، کتاب «الحج»، کتاب «الحدود»، کتاب «صلاه الجمعه» این به قلم خود ایشان است. درس های ایشان هم که تحت عنوان تقریرات چاپ شده نیز باقیات صالحات است. سه جلد کتاب «الحج»، «الهدایه علی من له والولایه» که در رابطه با ولایت فقیه است. کتاب «القضاء و الشهادات»، «الدر منزوف فی الاحکام الحدود» و کتاب های دیگر. در اصول ایشان بر درس استاد بزرگوارشان مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی(ره)، بنیانگذار حوزه علمیه قم حاشیه زدندکه از آثار نفیس و ماندگار است.

بخش دیگر از شاخصه های توفیق یک مرجع را باید در عرصه خدمات جانبی ببینیم. مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) در این عرصه هم بسیار موفق است. 12 کار بزرگ و شاخص مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی انجام دادند که بعد از ایشان کارهایی که صورت گرفت در حقیقت ادامه تلاش های ایشان بود. اولین مدرسه علمی منظم را مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) در قم تأسیس کردند. مدیرش هم شهید آیت الله بهشتی بود. مدارس علمیه دیگری چون مدرسه حقانی و غیره بعد از این، شکل گرفتند.

شاخص چهارمی نیز وجود دارد که به نظر بنده شاخص مهمی است. ما دو جور فقیه داریم یک فقیهی که بینش و منش او این است که از صحنه کنار باشد. دوم، فقیهی که معتقد به حضور است. معتقد است که باید در صحنه باشد و از اسلام دفاع کند. من درصدد نقد نیستم اما می گویم این منش، منشی است که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به ما یاد دادند. پیامبر(ص) و اهل بیتش سلام الله علیهم اجمعین حضور را می خواهند. به همین دلیل خودشان حاضر در صحنه بودند و نتیجه این حضورشان به جان خریدن سختی ها و سرانجام شهادت بود.

مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) از علمای حاضر در صحنه بود. از همان دوره طلبگی به مرحوم آیت الله سید نورالدین اراکی یک ارادت ویژه داشتند و آن عالم هم عالم حاضر در صحنه بود. از همان زمان، ظلم ستیزی در جان این مرد بوده است. بعد می رسیم به مسائل انقلاب؛ در مسائل انقلاب هم مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) همیشه در صحنه بودند. از شروع مبارزات در سال 1342 تا پیروزی و بعد از پیروزی انقلاب به تقویت نظام اسلامی همت گماردند./971/
پ202/ج
ارسال نظرات