عرفانهای کاذب حیثیت افراد را به باد میدهند
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از جوان، آیت الله خوشوقت پیشنهاد داد که خوب است تأهل یکی از شروط ورود به دانشگاه باشد.
تالار شیخانصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بعد از ظهر روز گذشته میزبان نشست صمیمانه دانشجویان با آیتالله عزیزالله خوشوقت مجتهد و استاد اخلاق بود. اگرچه این جلسه با محوریت پاسخ به شبهات در خصوص عرفان واقعی و عرفانهای نوظهور برگزار شد، اما موضوعاتی همچون رسیدن به صراط مستقیم، در امان ماندن از غرور علمی، نظم در امور، رابطه گناه با عوارض و اتفاقات طبیعی و ادله اثبات حقانیت ولایتفقیه در حکومت اسلامی و مباحث اقتصادی نیز در نشست دانشجویان با آیتالله خوشوقت به مباحثه گذاشته شدند.
این استاد اخلاق ادامه داد: ولی فقیه از احکام اسلام خبر دارد و به قید عدالت و تقوا تخلف نمیکند، بنابر این بهترین نظریه برای اداره ملک اسلامی، ولایت فقیه است؛ ولایت فقیه در مبنا مسئلهای علمی است نه سیاسی. در این بخش از نشست، دانشجویان سؤالات خود را مطرح کردند و آیتالله خوشوقت به آنها پاسخ داد.
ازدواج پل رسیدن به دانشگاه
رابطه گناه و اتفاقات طبیعی که سؤال یکی از اساتید دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود نیز از سوی آیتالله خوشوقت اینطور پاسخ داده شد: جوانان قبل از ورود به دانشگاه ازدواج کنند. گناه علت وقوع بسیاری از بلاهای طبیعی و تأخیر در ازدواج هم پایه بسیاری از گناهان است. امروز تلفنهای همراه وسیله ارتباطی خطرناکی بین دختر و پسر هستند، اما در شرایطی که جوانان احساس کنند به ازدواج نیاز دارند، ازدواج واجب شرعی است و به تأخیر انداختن آن به بهانه ادامه تحصیل و مسائل اقتصادی گناه است. عمده دلیل بالا رفتن سن ازدواج، دانشگاه است. دختر و پسر تا از دانشگاه فارغ التحصیل شوند و پسر سربازی برود و کار پیدا کند، سنش و به تبع آن توقعش از زندگی بالا میرود. بهترین کار این است که دختر و پسر قبل از ورود به دانشگاه ازدواج کنند و با هم محرم شوند، اما در صورت نداشتن شرایط تشکیل خانواده مستقل، هر کدام در خانه پدری خود بمانند. بهتر است ازدواج یکی از شرایط ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل باشد.
سؤال دیگر در مورد معیار تمییز عرفان واقعی از عرفان کاذب بود. آیتالله خوشوقت در پاسخ به این سؤال گفت: عرفان به معنای شناخت است و این مسئله در اسلام، سیر عقلانی دارد. وی با اشاره به اینکه خدا مادی نیست و از طریق حواس مادی حس نمیشود، اضافه کرد: تنها راه مادی ارتباط با خدا، اطاعت از اوست تا حجابها از میان بروند و ذات و صفات و افعال و اسما بر انسان آشکار شوند. وی ادامه داد: سایر عرفانهایی که مسیری غیر از این دارند، خرافهاند و گروهی تنها به خاطر زندگی مادی و رسیدن به دنیا این عرفان را ترویج میکنند.