۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۱۳۵۷۶۸

مردم عربستان خشونت آل سعود علیه معترضان را محکوم کردند

خبرگزاری رسا ـ‌ معترضان ضد رژیم با تظاهرات در عربستان سعودی، اقدامات سرکوب گرانه رژیم آل سعود علیه معترضان را محکوم کرده و آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شده‌اند.
اعتراضات شيعيان عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، تظاهرکنندگان عربستانی با برپایی تظاهرات علیه رژیم سرکوب‌گر آل سعود در استان الشرقیه، پایان نقض حقوق بشر در این کشور پادشاهی را خواستار شدند.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی از زمان آغاز خیزش‌های مردمی این کشور، ده‌ها نفر از معترضان را بازداشت کرده‌اند. شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعی از جمله بازداشت شدگان در عربستان است.

شیخ نمر در 8 جولای در حالی که عازم منزل‌اش در شهر قطیف بود، هدف حمله نیروهای امنیتی آل سعود قرار گرفت. وی در این حمله مجروح و بازداشت شد.

بنابر این گزارش، تظاهرات مشابهی نیز در بریده واقع در 380 کیلومتری شمال غرب ریاض پایتخت عربستان برگزار شد. شرکت کنندگان در این تظاهرات با تجمع در مقابل یک مسجد، با زندانیان سیاسی اعلام هم‌بستگی و آزادی آن‌ها را خواستار شدند.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، رژیم عربستان سعودی به طور مداوم انتقاد از دولت را سرکوب می‌کند.

کارین انستروم، وزیر دفاع سوئد روز دوشنبه با انتقاد از موارد نقض حقوق بشر در عربستان، پادشاهی سعودی را رژیمی مستبد، سلطنت مطلقه و جایی که جنایت‌های جدی علیه حقوق بشر در آن صورت می‌گیرد، توصیف کرد.

مردم عربستان سعودی از فوریه 2011 میلادی تاکنون به طور مرتب با برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در استان الشرقیه و عمدتا در منطقه قطیف و شهر عوامیه، اصلاحات، آزادی بیان، آزادی برگزاری تجمعات، آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به تبعیض گسترده را در این کشور خواستار هستند.

تظاهرات در عربستان بعد از این که نیروهای امنیتی نوامبر 2011 میلادی، 5 معترض را در استان الشرقیه کشتند و تعداد زیادی را زخمی کردند، شدت یافت و به اعتراضات گسترده علیه رژیم آل سعود تبدیل شد./902/د101/ک

ارسال نظرات