هرچه جایگاه انسان بالاتر باشد خطر سقوطش بیشتر است
وی در ادامه افزود: «چنان باید خودمان را بسازیم که شب عید فطر که شب هدیه و جایزه گرفتن است در صف دریافت کنندگان جایزه مخصوص خداوند که همان رحمت و بخشش الهی است قرار گیریم و برای رسیدن به این موضوع توبه و خودسازی، به ویژه در شبهای قدر بهترین راه است.»
این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: «با اخلاق به دو صورت می توان مواجه شد، یکی اخلاقی که در دنیای سکولار شاهد آن هستیم و بر برهان و منطق خاصی استوار نیست و سقف پرواز انسان در این نوع اخلاق دنیا است و دیگری اخلاق دینی که هم در مبانی، اهداف، سقف و نتیجه با اخلاق دنیوی متفاوت است و درحوزه باید دنبال اخلاق دینی رفت، نتیجه این نوع اخلاق که بر منطق قرآنی و نگاه انسان به هستی است تقویت توحید است.»
رییس جامعة المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اخلاق اسلامی با اخلاق عرفی و سکولار مشترکاتی دارد اما اصلی ترین وجه تمایز این دو مسأله توحید است که متصل بودن به غیب و آخرت از شاخصههای اصلی توحید است.»
وی در ادامه اظهار داشت: «اگر بخواهیم اخلاق را تقویت کنیم باید پایه خود را از جهت توحیدی که مورد نظر قرآن کریم است تغییر بدهیم و تمامی جوانب ما الهی شود و فقط به اراده خداوند توجه داشته باشیم و این با رفتن به دنبال نام، نشان و شهرت که موجب تضعیف شدن نور توحید در انسان می شود ناسازگار است و در این راستا از بزرگانی همچون حضرت امام(ره) که فرمود«والله قدمی برای ریاست برنداشتم» بهره ببریم.
این استاد اخلاق در ادامه گفت:«ما هر لحظه یوسف وجودمان را به ثمن بخس می فروشیم و آنرا به دنیای فانی وصل کرده ایم، در صورتی انسان می تواند از این معرکه هلاکت دور شود که در توحید قویتر شود.»
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه به فرازهایی از دعای ماه رجب اشاره کرد و افزود:«اگر طلبه ای برای غیر خداوند درس بخواند و تلاش کند نتیجه ای جز به بن بست رسیدن و ناامیدی به دنبال نخواهد داشت چنان چه در قرآن مجید هم به این موضوع اشاره شده است«خاب من دساها» هرچه مسؤولیت بزرگتر و شأن و مقام انسان بالاتر باشد بیشتر در معرض خسران و تباهی است به همین دلیل لازم است در بحث توحید و خداشناسی و خودسازی بیشتر تلاش کند.»
این استاد درس اخلاق در تبیین این مسأله اظهار داشت:«گاهی انسان در بهترین شرایط به سر میبرد ولی هیچگونه استفاده ای از موقعیت بهوجود آمده نمی برد؛ آیه قرآن کریم که می فرماید«مثل الذین حمل التورات ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفاراً» اشاره به این موضوع دارد که انسان اگر عالم هم بشود ولی از علمش نه برای خودسازی خود و نه برای استفاده رساندن به غیر استفاده نکند همانند«حمار» است که نماد نفهمی و کاربدون هدف است.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد:«انسان برای رسیدن به ابواب رحمت الهی و استفاده بردن از فیض خداوند نیازمند کلید است«رغبت الی الله»، امید، طلب و سؤال از خداوند از کلیدهای رحمت الهی است و نا امیدی زیان و تباهی و قحطی از چیزهایی است که باعث قفل شدن این ابواب می شوند.»
این استاد اخلاق در پایان گفت:«ایام جوانی به سرعت خواهد گذشت از این فرصتهای موجود به نفع خودمان استفاده کنیم و به دنیای آینده که دنیای اسلامی است فکر کنیم و در برابر تهدید های پیش رو خودمان را با سلاح توحید و تقوا و خودسازی مجهز کنیم و در تلاش ها و نگاه هایمان اخلاق توحیدی را لحاظ کنیم./9191/پ202/ن