۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۲۷۵۴۲
آیت‌الله جوادی آملی:

روش تفسیری علامه طباطبایی مورد توجه مفسران قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پیامی به همایش روش تفسیری علامه طباطبایی خواستار مطرح شدن نموداری از روش تفسیری علامه طباطبایی شد و گفت: معارف بلندی از قرآن کریم در تفسیر المیزان وجود دارد زیرا دلیل هر مدعایی در قرآن در آیات دیگری ذکر شده است.
 آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت‌آیت الله عبدالله جوادی آملی در پیامی به همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی که پیش از ظهر امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ابراز داشت: روش تفسیری علامه طباطبایی به شیوه تفسیر آیه به آیه است و معنای تفسیر قرآن به قرآن، معنایابی کلمه به کلمه نیست، زیرا این روش ساده از زمان طبری نیز وجود داشته است.

این استاد تفسیر قرآن حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی اذعان کرده است که خود قرآن تفسیر کننده خویش است، ضمن اینکه در تفسیر المنار نیز این معنا وجود دارد اما این امر در مدار معجم و لغت است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی، مطرح شدن نموداری از روش ویژه تفسیری علامه طباطبایی را خواستار شد و به مفاهیم موجود در برخی از آیات قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: جهان آفرینش به دو بخش امر و خلق تقسیم می شود که شامل امور ثابت و تدریجی است، ضمن اینکه هر شیء دارای ملکوتی است که به دست ذات اقدس الهی بوده و هر چیزی که توسط انسان دیده می شود دارای بخش های ملکوتی یا ثابت و ملکی یا تدریجی است.

این استاد تفسیر قرآن حوزه علمیه قم، تفسیر قرآن به قرآن را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: معارف بلندی از قرآن کریم در تفسیر المیزان وجود دارد زیرا دلیل هر مدعایی در قرآن در آیات دیگری ذکر شده است.

وی همچنین اضافه کرد: تفسیر قرآن به قرآن توسط علامه طباطبایی از سه منظر و روش قابل بررسی است و افزون بر آن، هر علمی با توجه به ریشه‌ها و برهان خود، دارای مواد، مبنا و منابعی است که تفسیر قرآن به قرآن هر سه این موارد را با هم جمع کرده و واجد آنهاست به طوری که ماده، مبنا و منابع تفسیر المیزان همگی از قرآن استخراج شده اند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این مطلب که علامه طباطبایی عقل را چراغی برای نشان دادن راه می‌پندارد، ابراز داشت: از دیدگاه علامه عقل عنصری قانون گذار نیست بلکه تنها به شناخت آن می پردازد و این مطلب در سراسر تفسیر المیزان رعایت شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی، در پایان زنده نگهه داشتن نام علمای دینی و سیره آنها را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم آثاری چون تفسیر المیزان تا قیامت برای ما باقی باشد و روش علمای دین مد نظر آیندگان قرار گیرد./927/پ202/ج
ارسال نظرات