۲۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۱۲۹۵۶

رؤیای صادقانه آیت الله مرعشی؛ تأیید امیر مؤمنان بر شعر شهریار

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تبریز گفت: رؤیای صادق آیت الله مرعشی نجفی نشان تائید استاد شهریار از سوی مولای متقیان علی(ع) بود.
استاد شهريار
جمشید علیزاده، استاد دانشگاه و شهریارشناس برجسته کشور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز ارتحال استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی و روز ملی شعر و ادب فارسی ترتیب یافت، اظهار داشت: شهریار که راز و نیازهای شبانه خود را بر پهنه شعر کشانیده، غزل مناجات علی(ع) را می‌سراید که همچون گوهری تابان همواره در نورافشانی است.

وی با اشاره به ماجرای مشهور رؤیای صادق آیت الله مرعشی نجفی خاطر‌نشان کرد: رؤیای صادق آن عالم ربانی نشان تائید استاد شهریار از سوی مولای متقیان علی(ع) بود، عمق تعلقات دینی و توجهات مذهبی استاد شهریار به حدی است که عشق به ائمه اطهار(ع) در بسیاری از اشعارش هویدا است.

علیزاده ادامه داد: شهریار حتی در شورانگیزترین غزل‌هایی که آتش‌زن دل‌هاست، آن نشانه صفا و روحانیت را از خود باز گذاشته و دیوان او مشحون و مملو از مناجات‌ها، ترجمه‌ها و اقتباسات از فرمایشات امیر مؤمنان ‌علی(ع) است.

این استاد دانشگاه تبریز با بیان این‌که شهریار شاعری سه زبانه بود، تصریح کرد: در اشعار آن استاد سخن، بر خلاف برخی از شعرای قوم‌گرا نه تنها هیچ توهینی به ملل غیر نمی شود، بلکه او در اشعار خود می کوشد تا با هر نحو ممکن سبب انس زبان های مختلف را فراهم کند.

علیزاده با بیان این‌که استاد شهریار یکی از محورهای وحدت و همگرایی مردم آذری زبان و ملت ایران است، تصریح کرد: استاد محمدحسین بهجت تبریزی بحق حافظ و سعدی زمان بود، چنان‌که اشعار شورانگیزش حیرت اصحاب شعر و ادب فارسی را برانگیخته است.

وی گفت: با این‌که زبان آذری، به عنوان زبان مادری استاد شهریار محسوب می شود؛ اما وی اشعار فارسی خود را در اوج زیبایی، فصاحت و بلاغت سروده است، که این آثار حیرت و تعجب بسیاری از شعرای فارسی زبان را به دنبال داشته است.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود 27 شهریور ماه سال 1367 سالروز وفات استاد شهریار را روزی تاریخی برای جامعه شعر و ادب ایران دانست و اظهار داشت: در آن روز پیکر استاد بر دوش صدها هزار نفر از مردم سراسر کشور تا مقبره الشعرای تبریز تشییع و در جوار افاضل ادب و هنر به خاک سپرده شد.

گفتنی است، 27 شهریور ماه سالروز ارتحال استاد شهریار، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است./935/ت303/س
ارسال نظرات