انسان کامل، واسطه فیض خدا به مخلوقات است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام جعفر فیض آبادی، استاد حوزه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، روز گذشته در همایش تاچشمه رضوان که در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین ویژگیهای امام معصوم به عنوان انسان کامل پرداخت و گفت: ارائه تعریفی واحد و ثابت از انسان ممکن نیست چرا که انسان از اسفل السافلین تا اعلی علیین قابل تغییر است؛ از این رو بهترین تعریفی که میتوان داشت این است که انسان موجودی در حال شدن است و این شدن، همان ویژگی روح او است.
وی افزود: انسان کامل نیز، انسانی است که ظرفیت های نامحدود الهی خود را شکوفا کرده و به مقام مظهریت خدا رسیده باشد چرا که هیچ موجودی مانند انسان ظرفیت کامل شدن تا بی نهایت را ندارد.
حجت الاسلام فیض آبادی اظهار داشت: انسان طوری آفریده شده که می تواند صفات جلالی و جمالی خدا را بروز دهد؛ اما تنها بندگان مخلص خداوند می توانند مظهر اتمّ او باشند و خداوند در آیینه وجودشان خود را با اسماء و صفاتش تمام قد نشان دهد. از این رو معصوم(ع) می فرماید ما اسماء حسنی خداوند هستیم.
وی در خصوص علت خلقت از نگاه مکاتب اعتقادی مختلف تصریح کرد: عرفا بنا بر وحدت وجود، علت خلقت را عشق می دانند که بر این اساس، خدا و غیر خدا و علت و معلول معنا ندارد بلکه سایر موجودات هم جلوه هستی خداوند هستند و دوئیتی میان خالق و مخلوق نیست.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آفرینش انسان کامل، هم هدف خلقت است و هم غایت آن زیرا با توجه به اینکه خداوند تنها یک بار تجلی می کند (که وجه الله نام دارد) و سایر جلوه های ناقص حاصل تجلی اولیه او هستند، تا تجلی کامل نباشد تجلیات جزئی تر ایجاد نمی شود.
وی با اشاره به عرفان های نوظهور و برداشت های نادرستی که اخیرا از عرفان صورت گرفته است، یاداور شد: نظام عقلانی حاکم بر مباحث عرفانی بسیار روان تر از مباحث فلسفی است که با ظهور عرفانهای دروغین و ساختگی، معنای حقیقی عرفان به کلی تغییر کرده است.
حجت الاسلام فیض آبادی در مورد جایگاه انسان کامل در هستی ابراز داشت: انسان کامل بین خدا و مخلوقات، نقش وساطت و خلیفة اللهی دارد، خلیفه به معنای جانشین و کسی است که کارها و اعمال مولی را انجام می دهد؛ بنابراین تنها انسان کامل، خلیفة الله است که یک وجه به سوی خلق دارد و یک وجه به سوی خدا و در واقع کانال فیض خدا به خلق است؛ از ین رو هنگام دعا، نسبت به توسل به انسان کامل توصیه شدهایم.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: همچنین صلواتی که در هنگام دعا سفارش شده است، نقشی در تکوین دارد بدین صورت که ما با صلوات، به وسایط تکوینی فیض خدا به مخلوقات، متوسل می شویم؛ زیرا هرچه از عالم بالا بخواهد برسد بدون اذن انسان کامل ممکن نیست.
وی ادامه داد: صلوات این حقیقت را گوشزد میکند که به خاطر فاصله بی نهایت خدا و شما وسایطی برای تقاضا باید باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه وقتی قرار شد انسان کامل در قالب ناسوتی قرار گیرد، قالب انسان برایش انتخاب شد، افزود: حضرت آدم بالقوه انسان کامل بود ولی هنوز به فعلیت نرسیده بود، اما رسول الله انسان اکمل است؛ گرچه وجود عنصری پیامبر(ص) در زمان خاصی به دنیا آمد اما وجود معنوی ایشان(حقیقت محمدیه) مقدم بر همه آفرینش بوده است به گونه ای که پیامبر اکرم(ص)، بالاصالة انسان اکمل و ائمه اطهار(ع) بالوراثة انسان کامل هستند.
حجت الاسلام فیض آبادی در پایان، با اشاره به اینکه انسان کامل، نور بوده و حاکمیت تکوینی و احاطه وجودی بر کائنات دارد افزود: مجرای فیض و ارکان عالم هستی، مظهر اراده خدا و اسم ولی خدا، اسماء حسنی الهی، صراط مستقیم، قسط و میزان اعمال، کلمات تامه الهی، نشان و مظهر خدا، اشراف بر ارواح انسانها از کارکردهای انسان کامل محسوب می شود./930/پ202/س