۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۰۸۱۷۴
نماینده ولی فقیه در دانشگاه خوزستان:

نقش سینما در عرصه ترویج آموزه‌های دینی غیرقابل انکار است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در دانشگاه خوزستان گفت: ما باید ارزش‌های اسلامی را در قالب هنری ارائه کنیم و آنچنان هنرمند باشیم که بتوانیم هنرمندانه آموزه‌ها و معارف دینی را در عرصه اجتماعی و در قالب‌های هنری ارائه دهیم؛ بنابر این امروز دیگر نمی‌توان سینما، تئاتر، فیلم، نقش مؤثر ادبیات، شعر و رمان را انکار کرد.
حجت‌الاسلام سيد محسن شفيعي، رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان،
حجت الاسلام سید محسن شفیعی، رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز‌ گفت: قرآن آخرین کتاب آسمانی و وحی الهی است و به یک معنا قانون اساسی امت اسلامی است و در رابطه با فضیلت و منزلت آن جای بحث فراوان است.

این فعال عرصه فرهنگی با بیان این‌که ‌اعتقاد ما بر این است که ادیان و انبیای الهی برای هدایت انسان ها آمده اند و آخرین کتاب آسمانی به عنوان منشور هدایت بشری قرآن است، افزود: انس با قرآن باید در همه زمینه ها و سطوح از جمله قرائت، تلاوت، تفسیر و ارتباطات عاطفی و معنوی انجام شود.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با اشاره به اینکه باید توجه داشت که ارتباط با قرآن نباید به حوزه تشریفاتی محدود شود، خاطرنشان کرد: این را نفی نمی کنیم که در سفره عقد، خرید خانه جدید و... از قرآن استفاده می شود؛ اما این حداقل و کف ارتباط با این کتاب آسمانی است.

وی با بیان این‌که قرآن باید از حاشیه به متن زندگی ما بیاید، اذعان داشت: امام با انعکاس آموزه های قرآنی و به استناد فرهنگ قرآن انقلاب عظیمی را به وجود آورد و انقلاب اسلامی محصول تربیت قرآنی بوده که امام آن را دنبال کرد؛ ما وقتی پذیرفتیم که قرآن کتاب هدایت و تبیان همه چیز است، بنابراین ارتباط ما با این کتاب آسمانی باید همه جانبه، گسترده و فراگیر باشد.

حجت الاسلام شفیعی با بیان اینکه هنر قالب و چارچوب ماندگاری پیام هاست و اصولاً پیامی که در قالب هنر نیاید از ماندگاری و پایداری برخوردار نیست، تأکید کرد: یکی از جلوه های عظمت قرآن هنرمندانه بودن آن است؛ فصاحت، بلاغت، تأویل و تفسیر قرآن جلوه های زیبایی و هنری قرآن هستند.

این فعال عرصه فرهنگی با اشاره به اینکه امروز جامعه معاصر در سطوح مختلف از هنر و ابزار هنری استفاده می کند، یا آور شد: این حجم عظیم سرمایه گذاری که مافیای هالیوود در عرصه فیلمسازی انجام می دهند و این همه تولید فیلم در کشورهای اروپایی با مفهوم و محتوای کاملاً حساب شده بریا این است که هنر ابزار کارآمد و مؤثری است.

وی اضافه کرد: ما باید ارزش‌های اسلامی را در قالب هنری ارائه کنیم و آنچنان هنرمند باشیم که بتوانیم هنرمندانه آموزه‌ها و معارف دینی را در عرصه اجتماعی و در قالب‌های هنری ارائه دهیم؛ امروز دیگر نمی‌توان سینما، تئاتر، فیلم، نقش مؤثر ادبیات، شعر و رمان را انکار کرد، چرا که بخش هایی از جامعه بشری هر کدام وابسته به یکی از قالب های هنری هستند و طیف گسترده ای از مخاطبان را می توانیم با استفاده از این قالب ها به دست آوریم.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با اشاره به این‌که دشمنان ما فساد، بی بندوباری و فیلم های ضد الهی را از طریق هنر ترویج می کنند، توضیح داد: ما که این حجم عظیم از معارف اسلامی را در اختیار داریم باید از طریق قالب های هنری و با استفاده از هنرمندان متعهد آنها را ترویج و نشر داده و به شیفتگان ارائه دهیم.

وی بیان داشت: در همین راستا نقش جشنواره های مسجدی معلوم می شود، امروز ظرفیت عظیمی از ذوق، استعداد و توانایی در بچه های مسجدی وجود دارد اما اینها به خوبی ساماندهی و مدیریت نمی شوند؛ در برخی از مساجد با کمترین امکانات فعالیت های خوبی صورت می گیرد و در جاهایی بیش از مراکز مسئول و مستقل فرهنگی کار می کنند.

حجت الاسلام شفیعی، با بیان این‌که باید با ایجاد فرصت ها از ظرفیت بچه های مسجد بهره مند شد و آنها را به صحنه آورد، عنوان کرد: با استفاده از جشنواره های مسجدی می توان هنرهای اسلامی را گسترش داد، روحیه معنوی جوانان مساجد را بارور و خلاقیت، ابتکار و نوآوری را در میان آنها تقویت کرد.

وی با اشاره به استفاده از تکنولوژی در آموزش احکام دینی، بیان کرد: امروزه می بینیم که عرصه گسترده فناوری در مقوله ارتباطات، استفاده از اینترنت، شبکه های ماهواره ای، رادیوی و تلویزیونی، مطبوعات و... نقش انکار ناپذیری دارند، ما برای انتشار دین باید از این ابزار بهره ببریم، این ابزار طیف مخاطبان را گسترش داده و محدودیت ما را در ارتباط با مخاطبان برمی دارند و برای ما این فرصت را ایجاد می کنند که از یک نقطه استقرار بتوانیم با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنیم.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان اظهار داشت: ما باید در فضای مجازی حضور جدی داشته باشیم، تبلیغ دین و نشر معارف دینی در فضای مجازی، امروزه یک حرکت استراتژیک، راهبردی و ضروری است بنابراین نباید این عرصه را خالی کنیم بلکه به حضور گسترده و فعال در این حوزه نیاز داریم.

این فعال عرصه فرهنگی با اشاره به این‌که نظام آموزش کشور به شیوه های نوین برای نشر معارف دینی در بین دانش آموزان و دانشجویان نیازمند است، تصریح کرد: مگر می شود به نظام های جدیدی که در جهان معاصر این چنین با سرعت رد حال پیشرفت است بی توجه بود، نظام های سنتی تا جایی که قابل استفاده هستند می توانند کارساز باشند.

حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: اما این به آن معنا نیست که ما خود را در نظام های سنتی محدود و نسبت به استفاده از روش های جدید ستیزه جویانه برخورد کنیم، در عین حال هم نباید هر روش نوینی که آمد بلافاصله روش های سنتی را کنار بگذاریم، مادامی که یک روش کارآمدی دارد و باید از آن بهره برد.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: نظام آموزشی ما به ویژه در حوزه آموزش و پرورش با این روش های سنتی و حرکت های بدیع نمی تواند در دنیا کار کند، باید کمبودها را رفع و از روش ها و ابزار جدید استفاده کرد و همه توانمان را با پیوست اخلاص به کار گیریم تا بتوانیم معارف دینی را به فرزندانمان انتقال دهیم./9455/ت302/س

ارسال نظرات