۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۴۹۵۳۱
امام جمعه بابل:

با کمبود مبلغان تخصصی مواجه‌ هستیم

با کمبود مبلغان تخصصی مواجه‌ هستیم
حجت الاسلام روحانی گفت: در کنار اهمیت پیگیری تبلیغ سنتی به ویژه در مناسبات مذهبی محرم، صفر، رمضان و... همچنان با کمبود مبلغان متخصص مواجه‌ایم.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام روحانی در جلسه طلاب و فضلای شهرستان بابل که در نمازخانه مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شد، ضمن اشاره به جایگاه والای طلاب و حوزه در کشور، با بیان این که حوزه علمیه قم مادر تمام جریان های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور شناخته شده و به عنوان وزنه‌ای بزرگ، برترین سرمایه اجتماعی است، اظهار داشت: همه ما طلاب و روحانیون باید خود را نسبت به دغدغه ها، مشکلات و معضلات اجتماعی و حتی معاش مردم مسئول بدانیم.

وی با بیان این که علیرغم همه ظرفیت های بالای فرهنگ دینی کشور، قدرت تاثیر مجموعه عواملی که بر نسل ها اثر می گذارد، بسیار ضعیف است، اظهار داشت: آنچه که بر فرهنگ مردم به ویژه دختران و پسرانمان علی الخصوص بر باورها و سبک رفتاری ایشان اثر می گذارد، تحت کنترل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است و متاسفانه این مسئله، آثار خود را تا عمق جامعه نفوذ داده و به تعبیری کارد به استخوان رسیده است؛ ترمیم این گونه صحنه ها بسیار سخت و سنگین بوده و نیازمند فعالیت های تبلیغی و تبیینی جهادی است.

امام جمعه بابل ابراز داشت: متاسفانه بخش بزرگی از ظرفیت نهادهای فرهنگی بدون در نظر گرفتن استعدادها و به دور از هماهنگی با سایر مراکز، هر کدام به صورت مستقل در صدد اعمال برنامه های فرهنگی هستند که در بسیاری از موارد در عین هم پوشانی رویکردها، بعضا شاهد اجرای رویه های متضاد فرهنگی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که حوزه و روحانیت تنها نهاد اجتماعی مخلصی است که به داد مردم می‌رسد، اظهار داشت: علی رغم تمام توطئه ها و دسیسه ها، همچنان ارتباط حوزه و روحانیت با مردم بسیار عمیق، پایدار و پرشور است و شور و گستردگی وصف ناپذیر حضور ملت در أماکن مقدس و مراسمات مذهبی، نشان دهنده عمق ارتباط ملت با مجموعه های دینی و حوزه های علمیه است.

امام جمعه بابل به اهمیت فعالیت های تبلیغی گروهی و آثار ارزشمند آن بر سطوح مختلف اجتماع اشاره نمود و ابراز داشت: کسانی که به صورت گروهی و تخصصی در وادی تبلیغ ورود می نمایند، بسیار موفق بوده و آثار فاخری را در تعمیق باورهای دینی و نهادینه سازی فرهنگ اسلامی در جامعه ایجاد می کنند.

وی گروه های تبلیغی که به صورت تخصصی فعالیت هایی را ناظر به ابعادی از نیازهای معرفتی جامعه دنبال می کنند را موفق ترین گروه ها دانست که اثرات بسیار خوبی را در ایجاد موج برپایی مراسم های مذهبی به ویژه ایام فاطمیه در سراسر استان داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که در کنار اهمیت پیگیری تبلیغ سنتی به ویژه در مناسبات مذهبی محرم، صفر، رمضان و... همچنان با کمبود مبلغان متخصص مواجه‌ایم، یادآور شد: ماه رمضان پیش رو که مصادف با ایام نوروز است، فرصتی مغتنم برای زنده و روشن نگه داشتن شمع فروزان هدایت‌گری مساجد می باشد.

امام جمعه بابل با بیان این که بر تمام طلاب و فضلا لازم است تا از حریم تبلیغ دین صیانت نموده و بر اهمیت مسئله تبلیغ توجه روز افزونی داشته باشند، خاطرنشان کرد: احیای دارالمومنین بودن شهر بابل با محوریت مساجد تراز محلات مختلف شهرستان، یکی از مدخل های ارزشمند تبلیغی برای تقویت بعد ایمانی آحاد ملت است.

وی افزود: وظیفه داریم تا از عنوان دارالمؤمنین که میراث ماندگار علما و تجلی بُعد ایمانی مردمان این منطقه است صیانت نموده و آن را احیاتر نماییم و باید بدانیم که علما بیشترین زحمات را در مسیر رشد و تعمیق باورهای دینی مردم داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که هرجا طلاب قدم گذاشته اند، موفق عمل نموده و همدلی ملت را به همراه داشته است، خاطرنشان ساخت: دعوت از آحاد ملت برای خلق حضور باشکوه در انتخابات از رسالت های امروزی طلاب است؛ چراکه گرم نمودن تنور انتخابات وظیفه‌ای دینی، انقلابی و اجتماعی همگان به ویژه نخبگان، اصحاب رسانه، تریبون داران از جمله طلاب و روحانیون معزز است.

با کمبود مبلغان تخصصی مواجه‌ایم

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام قنبری، مدیر حوزه علمیه بابل نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از نمای کلی فعالیتها و رویکردهای آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه علمیه شهرستان بابل، اظهار داشت: حوزه علمیه بابل، یکی از سه مدیریت ویژه ای است که در کنار حوزه های کاشان و بناب در کشور وجود دارد.

وی با بیان این که در این شهرستان 6 مدرسه علمیه بلند مدت و کوتاه مدت در حال فعالیت است، اظهار داشت: ممتاز و درخشان بودن 6 مدرسه علمیه بابل در میان مدارس علمیه کشور، نشان دهنده جایگاه علوم دینی در این منطقه است.

مدیر حوزه علمیه بابل، حوزه این شهرستان را دومین حوزه کشور در ارائه مجوز دفاع از پایان نامه های سطوح عالی دانست و اظهار داشت: بالغ بر 70 پایان نامه در این شهرستان با مشارکت 20 استاد راهنما و مشاور دفاع شده است؛ پایان نامه های سطح سه حوزه در این شهرستان دفاع می شود؛ همچنین  3 تن از اساتید حوزه بابل مجوز پوشش پایان نامه های سطح 4 حوزه را دارند.

حجت الاسلام قنبری با بیان این که یازدهمین کرسی درس خارج در حوزه های شهرستان به صورت مصوب از سال 95 در حوزه بابل راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه بابل موفق شده تا مجوزهای تدریس اساتید را به صورت مستقل صادر و از ظرفیت این عزیزان در مدارس علمیه بهره مند گردد.

وی با بیان این که از سال 1400 تاکنون تمام آزمون های امتحان شفاهی سطوح و پایه های تحصیلی حوزه به صورت مستقل در حوزه بابل برگزار می شود، یادآور شد: حوزه بابل در مسیر اخذ مجوزهای لازم برای اعطای مجوز ارائه مصاحبه های درس خارج فقه و اصول قرار دارد.

مدیر حوزه علمیه بابل در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از پیگیری مجوز مدرسه عالی فقه و اصول و موسسه آموزش عالی حوزوی ارائه نمود.

ارسال نظرات