رهنمودهاى اخلاقى قرآن ضامن تحقق حقوق بشر است
خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی گفت : قرآن کریم رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن تحقق حقوق انسانها مىشمارد.
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی، حجت الاسلام سیدداوود روحانی حسینی امروز در نشست « جامعه اخلاقی و حقوق بشر» رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن تحقق حقوق انسانها دانست و گفت: پیوند میان اخلاق و حقوق، ضامن اجراى همه تعالیمى است که قانونگذاران تاریخ، عمر خود را بر سر آن صرف کردهاند تا انسان به حق دیگران چشم آز ندوزد و حقوق دیگران را محترم شمارد.
این محقق و پژوهشگر مسائل حقوق بشر اسلامی ، حقوق بشر و جایگاه اخلاق در قرآن را بی بدیل توصیف کرد و افزود:قرآن کریم رهنمودهاى اخلاقى را برترین ضامن اجراى احکام الهى و تحقق حقوق انسانها مىشمارد و باید گفت هرگاه قرآن مسالهاى اخلاقى را طرح مىسازد، از آرمانهاى اخلاقى همچون حقوق انسانها یاد می کند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات « لَعَلَّکُم تَذَکَّرُونَ» ( انعام/152) و «لَعَلَّکُم تُفلِحُونَ» افزود: این گونه یادکردهاى اخلاقى، همراه با همه دستورهاى قرآن و از جمله رهنمودهاى حقوقى، در سرتاسر قرآن کریم به چشم مىخورند.
حجت الاسلام روحانی حسینی یکى از والاترین بخشهاى زندگى اجتماعى انسان را اقتصاد و گردش مال در جامعه دانست و افزود: بسیارى از مقررات حقوقى براى تنظیم همین بخش بر نهاده شده و قرآن کریم، آنگاه که از این بخش سخن مىگوید، باز از فلاح و رستگارى سخن مىگوید؛« وَ مَن یُوقَ شُحَّ نَفسِهِ فَاُولئِکَ هُمُ المُفلِحُونَ» (حشر/9; تغابن/16) یعنى؛ آنان که از بخل ورزى نفس خویش رهایى یابند، رستگارند این که فلاح انسان در این زمینه چیست، خود، در قرآن کریم تبیین شده و اینکه چگونه پایبندى به ارزشهاى اخلاقى، فرد را به سوى اجراى قانون هدایت و خود به خود ضمانت اجراى قانون را تامین مىکند.
وی با اشاره به اینکه برآمد همه پیامهاى قرآن این است که انسان باید با تلاش اقتصادى در همه زمینهها در جستجوى نعمتهاى خداوند برآید تا به قدر استعداد خویش بهره گیرد، افزود: هنگامى که چنین است، پس انسان وظیفه دارد که بلندهمت و سرافراز باشد و چنین فردى همواره در پى دهش به دیگران است و نه کاهش از ایشان و هنگامى که کار بدین جا رسد، آنگاه فروغ احسان و بخشش همه جا را فرا مىگیرد.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه وقتى انسان دریابد که وظیفه اقتصادى او چیست و بداند که همه این تلاشها و خیزشهاى مالى و مادى، باید در خدمت هدف بلند باشند، مال اندوزى و افزون خواهى و زیادهجویى را به دهش و بخشش تبدیل مىکند، ادامه داد: این پیوند میان اخلاق و حقوق، ضامن اجراى همه تعالیمى است که قانونگذاران تاریخ، عمر خود را بر سر آن صرف کردهاند تا انسان به حق دیگران چشم آز ندوزد و حقوق دیگران را محترم شمارد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی حسینی با اشاره به اینکه انسان مسلمان با دریافت پیامهاى قرآن و دل بستن بدانها، خود به خود، به همه آن تعالیم حقوقى گردن مىنهد و البته تا بسى والاتر از این منزلگاهها نیز پر مىگشاید، افزود: براى چنین انسانى، آن همه تذکرات در نکوهش دنیا و ثروتهاى آن به درستى تفسیر مىشوند و آنگاه روشن مىشود که چرا از یک سو انسان به جستجو ترغیب و از دیگر سو، ثروت، پیشواى ظالمین [ «یَعسُوبُ الظَلَمَةِ» (بحارالانوار، ج 38، باب 61، ص 127، روایت 77) [شمرده شده است، همین شناخت مرزهاى ثروت مطلوب و ثروت منفور، پشتوانه انسان در پایبندى به قانون و تعهدات حقوقى مربوط به این بخش است چنانکه در بخشهاى دیگر حقوقى نیز اخلاق و معرفت اخلاقى همین نقش را دارد.
وی هدف و زیرساز غایى نظام حقوق بشر در نظام حقوقى اسلام را نورانى ساختن جامعه انسانى دانست و افزود: البته سالک این راه، در میانه مسیر، از منزلگاه عدل و قسط هم مىگذرد و عدل هدف متوسط این نظام است، اما زیرساز غایى نظام حقوق بشر در غرب را اگر خوشبینانه بدان بنگریم این است که انسانها از «استاندارد» ها و هنجارهاى مطلوب یک زندگى متمدنانه بهره گیرند و تعیین کننده این «میزان» ها و «هنجار» ها چیزى جز آرزوها، خواستها، بلندپروازىها، رغبتها و در یک واژه «هوس» ها نیست./935/د102/س
ارسال نظرات