۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۹۳۰۱۷

عناوین چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری دومین سوگواره ادبی بغض واژه در تبریز و برگزاری مسابقه عکس محرم در کلیبر از جمله اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
خبرگزاري رسا
به گزاش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دومین سوگواره ادبی" بغض واژه" به مناسبت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حضور شاعران و شیفتگان اهل بیت (علیهم السلام) توسط حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار می شود.‏

محمد نیک نفس، سرپرست حوزه هنری تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری این سوگواره ادبی جایگاه شعر و ادبیات را در روشنگری راه ائمه اطهار (ع) و بویژه قیام حضرت امام حسین (ع) کم نظیر ، حساس و درخور توجه ارزیابی کرد.‏

سرپرست حوزه هنری تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی شعر و نوحه را رکن عزاداریهای حسینی نامید و گفت: حوزه هنری استان در راستای ترویج اشعار هنرمندانه که بر پایه های تاریخی و مذهبی صحیح استوار باشند، اقدام به برگزاری سوگواره ادبی می نماید.‏

نیک نفس ضمن ارزیابی مثبت از اولین دوره برگزاری این سوگواره گفت: در دوره نخست شاهد سرایش اشعار فاخر و ماندگار ادبی و همچنین خوانش شعر و مدیحه های تاثیر گذار بسیاری بودیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در دوره دوم نیز آثار ارائه شده بتوانند گامی در جهت رشد و اعتلای ادبیات عاشورایی بوده و زمینه ساز تولید آثار هنری مکتوب دیداری و شنیداری گردند.‏

محمد نیک نفس زمان برگزاری این سوگواره ادبی را روز سه شنبه 23 آذر ماه همزمان با شب تاسوعای حسینی اعلام کرد و گفت: حضور شاعران و علاقه مندان در این سوگواره موجب رونق این محفل ادبی خواهد بود.

شایان ذکر است، دومین سوگواره ادبی "بغض واژه" رأس ساعت 30/15 روز سه شنبه 13 آذر ماه در مجموعه فرهنگی هنری سینما قدس کار خود را آغاز خواهد کرد.

یادواره 24 شهید دهستان رازلیق و گندوان در سراب برگزار شد

یادواره 24 شهید دهستان رازلیق و گندوان به همت حوزه مقاومت شهید بهشتی با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در مسجد جامع روستای رازلیق برگزار شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه عاشورا در این مراسم گفت: حفظ شعائر اسلامی و زنده نگهداشتن یاد شهدا سبب بالندگی و سرافرازی نظام اسلامی شده است.

فرمانده سپاه ناحیه سراب نیز گفت: تمام تلاش استکبار و دشمنان بر این اساس است تا گره مستحکم مردم با ولایت را پاره کنند و مردم را نسبت به اهداف نظام اسلامی و خون شهدا بی‌اعتماد سازند.

سرهنگ قربانعلی نورمحمدی افزود: بقا و داوم واقعی نظام اسلامی در گرو تبعیت مطلق از ولایت فقیه و هوشیاری و بصیرت ملت ایران است.

امام جمعه مهربان حفظ فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه را ضروری دانست

حجت الاسلام سید علی خاکپور در یادواره شهدای اندرآب و تجلیل از زنان ایثارگر گفت: بسیاری از معضلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ روحیه شهادت طلبی قابل حل است.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت باید در زیرساخت ها و سیاست های کلی مراکز فرهنگی تبیین شود اظهار داشت:در این عرصه، تنها یاد شهدا کافی نیست و باید افکار و اندیشه های آن بزرگواران نیز
برای نسل های آینده بازگوشده و به یادگار گذاشته شود.

وی تصریح کرد: تکریم شهدا در واقع سرلوحه قرار دادن شهدا در زندگی نسل حاضر و آینده است که به‌عنوان چراغ هدایت در همه عرصه‌ها برای ما و آیندگان لازم و ضروری است.

خاکپور، با اشاره به اینکه اقتدار و امنیت ایران مرهون ایثار شهداست افزود: امروز ایران اسلامی توانسته است در برابر همه تهدیدات و تحریم‌ها سربلند و پیروز از موقعیت، شخصیت و هویت خود دفاع کند و قدرت خود را به رخ جهانیان بکشاند.

مجوز چاپ 561 عنوان کتاب در آذربایجان شرقی صادر شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای سال 89 تاکنون مجوز چاپ 561 عنوان کتاب در آذربایجان شرقی صادر شد.

علی داننده با اشاره به به اهمیت و جایگاه نشر در تولید علم و رسالتی که بر عهده دارد و با توجه به تنوع فعالیتهای حوزه نشر خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته با توجه به توان و پتانسیل بالا در استان اختیار ارائه مجوز نشر کتاب در شمالغرب کشور به استان آذربایجان شرقی تفویض شده که بازده مطلوبی را در پی داشته و فرآیند نشر کتاب را تسهیل کرده است.

وی افزود: در جهت اجرای این مهم و به منظور وحدت و هماهنگی در بررسی آثار و چاپ آنها کمیته‌های کارشناسی علمی و تخصصی نشر با حضور کارشناسان برجسته استانی در حوزه چاپ و نشر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شده و با توجه به آئین نامه های اجرایی مصوب به ارائه مجوز برای چاپ کتاب ها با عناوین و موضوعات مختلف اقدام می شود.

داننده نظارت کارشناسی بر مراحل تدوین و انتشار کتابها در استان را در ارتقای محتوای کتابهای ارائه شده بسیار مهم عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال 89 تاکنون 561 عنوان کتاب مجوز چاپ دریافت کرده و 557 عنوان کتاب نیز در تیراژی معادل یک میلیون و یازده هزار و 150 جلد چاپ و توزیع شده است.

وی افزود: کتاب های چاپ شده بیشتر در موضوع های ادبیات،‌ علوم انسانی و کتابهای کمک درسی است.

مسابقه عکس محرم در کلیبر برگزار می شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیبر گفت: همزمان با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین‌(ع) مسابقه عکس محرم در کلیبر برگزار می‌شود.

سیدحجت حسینی با اشاره به اهمیت و جایگاه هنر عکاسی در انتقال فرهنگ و ثبت وقایع خاطرنشان کرد:‌ این مسابقه با هدف ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و نماز و بهره گیری از ذوق هنری عکاسان حرفه ای و غیرحرفه ای در تبیین واقعه عظیم عاشورا برگزا ر می شود.

وی افزود:‌ موضوع عکس های ارسالی باید در ارتباط با مراسم دهه اول محرم و با موضوع عزاداری سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) باشد.

حسینی گفت: آخرین مهلت ارسال آثار پانزده دی ماه امسال بوده و پس از داوری و اعلام نتایج از برترین های این مسابقه در دهه فجر تجلیل می شود.

گفتنی است، مسابقه یاد شده توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کلیبر با همکاری انجمن عکاسی این شهرستان برگزار می شود./935/د102/س
ارسال نظرات