۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۸۸۴۸۲
استاد حوزه و دانشگاه:

اسلام دارای منابع غنی برای تولید اقتصاد اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امروز خوشبختانه در جهت کشف علم اقتصاد اسلامی حرکت هایی صورت گرفته است اما متأسفانه عمیق نیست.
اقتصادي


حجت الاسلام علی جابری، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره بر ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی و نظریه پردازی دینی بیان داشت: علوم انسانی موجود دستاورد غرب است، از این رو باید شرایط فرهنگی خود را در زمینه تولید علوم انسانی مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان داشت: در فلسفه می گویند، اصول موضوعه هر علمی باید در علوم دیگر شکل گرفته باشد و علم اقتصاد هم دارای اصول موضوعه ای است که ریشه در هستی شناسی، انسان شناسی و مباحث دیگر دارد.

 این استاد حوزه گفت: از رنسانس تا تولید علم اقتصاد در حدود چهار قرن فاصله است که دانشمندان غربی اصول موضوعه علوم دیگر را گرفتند و در اقتصاد تزریق کردند.

 
وی اظهار داشت: امروز می‌بینیم لایه‌های پنهان علم اقتصاد که بر آن اساس علم اقتصاد پی ریزی شده است، در کتاب‌ها نیست و متأسفانه جای سؤال هم برای دانشجویان نمی گذارند.

 این استاد دانشگاه گفت: وقتی ما می توانیم علم اقتصاد دینی داشته باشیم که از مبانی اسلامی استخراج شده باشد.

 این پژوهشگر علوم اسلامی اظهار داشت: امروز خوشبختانه در جهت کشف علم اقتصاد اسلامی حرکت هایی صورت گرفته است اما متأسفانه عمیق نیست. 

وی با اشاره به اینکه در اسلام منابع غنی ای داریم که می تواند راهنمای ما در تولید اقتصاد اسلامی باشد، اضافه کرد: برای علم اقتصادی اسلامی که برآمده از مبانی خاص خود باشد، ایجاب می کند افرادی که آگاه به مبانی اسلامی و مسائل اقتصادی هستند، در این عرصه وارد شوند. /909/ پ202/ع

ارسال نظرات