۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۸۳۸۹۷
آیت الله مکارم شیرازی:

ولایت مداری را در دعا خواندن خلاصه نکنیم / قرآن کریم اقیانوس بیکرانی است که انتها ندارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پیروان امام علی(ع) باید اهل توبه و‌ ذکر باشند گفت: پیروان و شیعیان امام علی(ع) باید اهل توبه،‌ راز و نیاز باشند و رابطه خود را به طور مداوم با ذات اقدس اله و این بزرگواران حفظ کنند.
آيت الله ناصر مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر امروز در جمع نمازگزاران حرم کریمه اهل بیت(ع) در ادامه بحث تفسیر قرآن کریم در ماه مبارک رمضان،‌ قرآن کریم را به اقیانوسی بیکران تشبیه کرد که هرچه انسان در آن به پیش می رود به انتهای آن نمی رسد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم کلام خدا و کلام خدا نیز نامتناهی است تصریح کرد: می توان قرآن کریم را به باغی تشبیه کرد که از باغ های متعدد مرکب شده است و از هر باغی نیز می توان میوه های بی شماری را چید و از آن بهره های فراوان گرفت.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسرار قرآن کریم تمام نشدنی است ابراز داشت: جامعه باید در این ماه شریف به قرائت،‌ تامل و تدبر در این کتاب آسمانی بیشتر توجه کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به بررسی تفسیری اصحاب اعراف از منظر قرآن کریم پرداخت و با اشاره به احتمالات موجود در واژه اعراف بیان داشت: سوره اعراف از جمله سور مکی قرآن کریم است و خواندن آن فضیلت بسیار زیادی دارد.

وی تصریح کرد: بنا به یک روایت،‌ هر کس در ماه یکبار این سوره را قرائت کند،‌ از جمله افرادی خواهد بود که در قیامت هیچ گونه غم و غصه ای نخواهد داشت.

این مرجع تقلید گفت: در حدیث دیگری آمده است،‌ هر کس هر هفته سوره مبارکه اعراف را با تامل و تدبر بخواند و به آموزه های آن عمل کند،‌ در روز قیامت بدون حسابرسی وارد بهشت جاویدان می شود.

وی با اشاره به آیات مربوط به اصحاب اعراف در قرآن کریم عنوان کرد: اعراف به سرزمین و مکان بلند اطلاق می شود، عده ای در قیامت بین بهشت و جهنم قرار می گیرند،‌ به بهشتیان سلام می کنند و طمع بهشت دارند،‌ ولی اعمال و گناه شان مانع دخول در بهشت می شود، نگاهی نیز به دوزخیان می اندازند، اما از وحشت می کنند و به خدا پناه می برند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: اما گروه نجات بخش که خدا از آنها به عنوان اصحاب اعراف یاد کرده است،‌ نگاهی به دوزخیان می کنند و می گویند دیدید کارها و اعمال شما، شما را بی نیاز نکرد و استکبار و طغیان گری شما را به کجا کشاند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی، به تبیین ویژگی های اصحاب اعراف پرداخت و تصریح کرد: گرامی ترین گروه برای نجات واماندگان،‌ ائمه معصومین،‌ آل پیامبر گرامی اسلام و اولیا الهی هستند.

وی ادامه داد: پیروان و شیعیان امام علی(ع) باید اهل توبه،‌ راز و نیاز باشند و رابطه خود را به طور مداوم با ذات اقدس اله و این بزرگواران حفظ کنند.

این مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به روایتی از امام علی (ع)، بهترین شیعیان و پیروان این امام همام را افرادی دانست که نه در مورد ائمه و امام علی(ع) غلو می کنند و نه در این خصوص کم می گذارند.

وی ابراز داشت: همه باید سعی کنیم ولایت را در الفاظ و اشهد ان علی ولی الله، دعای توسل و سایر ادعیه شریفه خلاصه نکنیم و باید همواره جا پای علی و اولاد علی(ع) بگذاریم تا در لحظه جان دادن،‌ قیامت و حوض کوثر این ائمه بزرگوار به یاری ما بشتابند. /924/پ202/ج


ارسال نظرات