۱۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۸۰۳۸۱
حجت الاسلام ماندگاری:

مبارزات سیاسی بارزترین عنصر در زندگی امام کاظم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری با توجه به سالروز شهادت امام کاظم(ع) اظهار داشت: مهمترین نکته در زندگی امام کاظم(ع) عنصر مبارزات سیاسی حضرت است به گونه ای که ایشان یک مبارزه فراری محسوب می شدند که برای اعتلای کلمه حق و افشای کلمه باطل همواره در مبارزه بودند.
حجت الاسلام ماندگاري
حجت الاسلام مهدی ماندگای استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت شهادت جانسوز امام کاظم(ع) اظهارداشت: مبارزات سیاسی حضرت برای افشای باطل و اعتلای کلمه حق به گونه ای بود که دستگاه حکومت ایشان را 14بار دستگیر کرده و به مدت 7سال به زندان انداخت.

وی زندگی سیاسی و استراتژی مبارزاتی حضرت را ستودنی توصیف کرد و اظهار داشت: ما از سیره امام کاظم(ع) این استفاده را می توانیم ببریم که استرادژی زندگی ما باید همانند ائمه همراه با مبارزه علیه ظلم و افشای باطل و اعتلای کلمه حق باشد و این استراتژیک در شرایط زمانی تاکتیک های مختلفی می پذیرد و این تاکتیک ها تابع شرایط زمانی و مکانی هستند.

این محقق حوزوی با توجه به اینکه این تاکتیک ها باید تابع زمان و مکان باشند به تبیین مبارزات اهل بیت(ع) و تاکتیک مبارزاتشان پرداخت و اظهار داشت: مبارزات پیامبراکرم(ص) به مدت سه سال مخفیانه و 10ساله علنی در مکه و 10 ساله مبارزه همراه با حکومت در مدینه بود که حدود 80 جنگ در برداشت.

وی در تبیین مبارزات سیاسی امیرمومنان(ع) و دیگر ائمه معصوم ابرازداشت: امیرالمومنین(ع) 25 سال سکوت کردند و به مدت 5سال به علت مقبولیت مردمی حاضر به پذیرش حکومت شدند و بعد از ایشان امام حسن(ع) 6 ماه حکومت کردند که نهایتا منجربه پذیرفتن قطعنامه و صلح‌نامه با معاویه شد و امام حسین(ع) ده سال سکوت کردند و بعد آن قیام تاریخی کربلا به وقوع پیوستن.

وی در ادامه به تشریح مبارزات سیاسی امام سجاد تا امام کاظم پرداخت و ابراز داشت: امام سجاد(ع) با توجه به شرایط مکانی و زمانی از تاکتیک دعا برای مبارزات سیاسی استفاده می کردند و با گرفتن غلام، شروع به تربیت دانشمندانی برای مبارزات علمی و سیاسی می کردند و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هم به دلیل آزادی نسبی که داشتند مکتب های تدریس خود را بر پاکرند و شروع به پاسخ دادن به شبهات دینی و تبیین احکام و معارف دینی کردند.

حجت الاسلام ماندگاری در تشریح مبارزات سیاسی امام کاظم(ع) ایشان را مبارزی فراری از دست دستگاه حکومت دانست و اظهار داشت:‌ ایشان به علت مبارزات سیاسی که داشتند مدام به مسافرت و فرار از دست دستگاه حکومت به شهرها مختلف مشغول بودند.

وی ابرازداشت: مبارزات سیاسی حضرت را می توان از دو بعد نگاه کرد، یک بعد افشاگری علیه باطل که حضرت به مخالفت با حکومت می پرداختند که منجر به زندانی شدن حضرت می شد و بعد دوم امتیاز ازدیاد اولاد حضرت می باشد.

این پژوهشگری حوزوی در تبیین بعد دوم اظهارداشت: امام کاظم(ع) از آنجایی که می دانستند حکومت به دنبال ایشان خواهد رفت که فرزندان حضرت را به شهادت برساند، فرزندان زیادی را تربیت کرد تا حرمشان محل مناسبی برای تجمع و پایگاه امنی برای مبارزه علیه حکومت های ظلم و جور باشد به صورتی که موقوفاتی که در آن حرم ها ریخته می شود بتواند پشتیبان مالی برای مبارزان باشد و این حرم ها پایگاه مهم اقتصادی سیاسی و اجتماعی اهل بیت برای اداره مبارزات باشد.

وی با توجه به اینکه حکومت برای به هم زدن اتحاد شیعیان و جلوگیری از به قدرت رسیدن شیعیان، شروع به تشکیل فرق مختلف و استضعاف فکری مردم کرد، از جمله کارهای مهم حضرت را مبارزات علمی با منحرفان و سازندگان مذاهب جدید دانست.

استاد حوزه علمیه قم از دیگر کارها مهمی که حضرت به عهده داشتند را فراهم سازی بستری مناسب برای ارتباط با واسطه شیعیان در عصر غیبت با امامان معصوم دانست و در  ادامه در پاسخ به این سوال که علت دستگیری امام کاظم(ع) چه بود، ابرازداشت: اگر مردم ما علت زندانی شدن مبارزین قبل از انقلاب را بداند می تواند علت زندانی شدن امام کاظم(ع) را هم بفهمند.

وی افرادی نظیر مقام معظم رهبری، شهید مطهری و شهید هاشمی نژاد را از الگو برداران زندگی امام کاظم دانست و اظهار داشت:‌ این بزرگواران همانند امام کاظم(ع) به مبارزه با دستگاه ظلم و جور پرداختند و به محض این که یک سخنرانی علیه امریکا و یا اسراییل می کردند از سوی دستگاه حکومت مورد تعقیب و گریز قرار می گرفتند.

این پژوهشگرحوزوی وسعت قدرت هارون را به گونه ای توصیف کرد که وقتی هارون در ایوان قصر خود نشسته بود رو به سوی ابرها نگاه کرد و گفت ای ابرها شما کجا می خواهید بروید در حالی که هر جا بروید آن جا زیر سلطه حکومت من است./912/ت302/ص

ارسال نظرات