۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۷۶۸۱۳۸
حجت الاسلام والمسلمین زمانی:

همه رشته‌های علوم اسلامی و انسانی باید قرآن‌محور شود

همه رشته‌های علوم اسلامی و انسانی باید قرآن‌محور شود
مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی تأکید کرد که باید همه رشته‌های علوم اسلامی و انسانی، قرآن‌محور شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی در نشست صمیمی اساتید قرآنی و قرآن پژوهان مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم به بیان پیشنهاداتی پرداخت و افزود: یکی از پیشنهادهای بنده قرآنی‌سازی علوم اسلامی و علوم انسانی است.

وی افزود: ما معتقدیم که همه چیز در قرآن هست ولی آن را از ثقل اکبر به تعبیر پیامبر(ص) استخراج نکرده‌ایم؛ باید همه رشته‌های علوم اسلامی و انسانی، قرآن‌محور شود و قرآن این ظرفیت را دارد و اگر انجام شود نهضت بزرگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه پیشنهاد دیگر بنده نشر پایان‌نامه‌های برتر است، اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد پایان‌نامه‌های حوزه چاپ نشده، باید به تولید پایان‌نامه‌هایی برای رفع نیاز های کشور بپردازیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد: پیشنهاد دیگر بنده هم پرداختن به تفسیر مقارن است؛ در این سه دهه اخیر ده‌ها تفسیر علمی مهم در رشته‌ها و گرایشات متعدد در جهان چاپ شده است، ولی مورد استفاده فضلا نیست و حوزه از آن محروم است؛ تفاسیری مهم که مطالب خوبی دارد و ما می‌توانیم آن مقداری را که برای رشد علمی حوزه مفید است استفاده کنیم.

وی افزود: پیشنهاد دیگر بنده بحث پرداختن به قرآن و مستشرقان است زیرا مسیحیان و مستشرقان تفاسیر و مطالب متعددی نوشته‌اند ولی وارد میدان تحقیق و تدریس ما نشده است. پیشنهاد بعدی ترویج مسئله حفظ قرآن کریم است؛ استاد قرآن زیاد داریم ولی حافظ نیستند؛ حوزه الازهر بیش از ده برابر حوزه قم طلبه دارد و همه نیم میلیون نفر در الازهر حافظ قرآن هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی گفت: پیشنهاد دیگر تقویت صوت و لحن و تجوید در حوزه است؛ خداوند به خیلی از افراد استعداد این کار را داده است ولی باید تقویت و صدای آنان آماده شود.

وی افزود: پیشنهاد دیگر گسترش فعالیت‌های مرکز تخصصی تفسیر به سایر استان‌ها است، در دانشگاه‌ها دانشجوی زیادی در رشته تفسیر داریم ولی استاد لازم را تربیت نکرده‌ایم.

ارسال نظرات