۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۷۶۶۴۹۲

چرا عملیات وعده صادق ۲ راهبردی بود؟

چرا عملیات وعده صادق ۲ راهبردی بود؟
عملیات وعده صادق ۲ در شرایطی انجام گرفت که رژیم اشغالگر قدس بر شدت تحرکات تجاوزکارانه خود در سطح منطقه و در قالب ترور چهره‌های مهم افزوده بود.

اراضی اشغالی به تازگی صحنه یک شوک بزرگ و عرض اندام موشک‌های مدرن ایرانی در قالب عملیات وعده صادق ۲ بوده است. در این راستا، ایران اعلام کرده که در انتقام از اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ایران و نقض حاکمیت ملی کشورمان، فلسطین اشغالی را با ده‌ها موشک بالستیک از کلاس‌های مختلف هدف قرار داده است.

در این راستا، بر اساس ویدئو‌های مختلف منتشر شده در فضای مجازی، موشک‌های ایرانی با دقت و در حجم گسترده به اهداف خود اصابت کرده و خسارت‌های سنگینی را به صهیونیست‌ها تحمیل کرده اند. موضوعی که سبب شده تا موجی از وحشت بر اراضی اشغالی حاکم شود. ایران اعلام کرده که دست روی ماشه دارد و در صورت پاسخ صهیونیست‌ها، امواج دیگری از موشک‌های خود را بر سر صهیونیست‌ها خواهد ریخت.

در این راستا، عملیات وعده صادق ۲ حداقل از دو منظر بایستی به مثابه رویدادی راهبردی ارزیابی شود.

اولا، این حمله در شرایطی انجام گرفت که رژیم اشغالگر قدس بر شدت تحرکات تجاوزکارانه و ددمنشانه خود در سطح منطقه و در قالب ترور چهره‌های مهم محور مقاومت و البته کشتار مردم بیگناه بر اثر بمباران‌های سنگین افزوده بود. در این راستا، صهیونیست‌ها سرمست از تحرکات خود حتی کشورمان را تهدید می‌کردند و تاکید داشتند که به زودی علیه ایران وارد عمل خواهند شد.

حال در این وضعیت، شلیک موشک‌های ایرانی در مقیاس گسترده به فلسطین اشغالی و اصابت آن‌ها به اهداف مورد نظر، تا حد زیادی به اسرائیل این پیام را رساند که میدان بازی به نحوی نیست که این رژیم هر کاری می‌خواهد انجام دهد و از تبعات آن فرار کند و البته که ایران این قدرت را دارد تا معادلات بازدارندگی مطلوب خود را در سطح منطقه برقرار کند.

از این رو، حمله ایران در قالب عملیات وعده صادق ۲ به اراضی اشغالی، در نوع خود خطوط تازه‌ای از قواعد بازدارندگی را در سطح منطقه ترسیم کرد و به اسرائیل این پیام را رساند که ایران مرد میدان است و در سایه قرار ندارد و در صورت لزوم می‌تواند به نحوی موثر از منافع خود دفاع کند.

نکته دوم اینکه حمله گسترده ایران به فلسطین اشغالی در نوع خود تا حد زیادی میزان محبوبیت ایران در میان ملت‌های عربی و آزاده جهان را هم به شدت افزایش داده است. ایران با موشک‌های دقیق و پیشرفته خود، سیستم‌های پدافندی چندلایه رژیم صهیونیستی را دور زد و موشک‌های ایرانی با دقت بالا به اهداف خود اصابت کردند.

این موضوع در نوع خود یک آبروریزی بزرگ برای اشغالگران اسرائیلی است و تبعات به شدت منفی را برای آن‌ها مخصوصا از حیث افزایش فشار‌های افکار عمومی داخلیشان علیه آن‌ها به همراه خواهد داشت. از این رو، عملیات وعده صادق ۲ چه از حیث قدرت سخت و چه قدرت نرم، جایگاه ایران به عنوان یک قدرت مهم منطقه‌ای را تثبیت کرد.

ارسال نظرات