«کلام» به عنوان درس اصلی حوزه شناخته شود/تولید فکر و شبهه شناسی از لوازم طلبگی
شیخ صدوق، از علمای کم نظیر شیعه، که شاگردانی چون شیخ مفید و سید مرتضی علم الهدی تربیت کرده است، و دارای تألیفات زیادی است که برخی تعداد آن را بیش از 200 جلد کتاب می دانند که مهم ترین و معروف ترین کتاب این عالم فرزانه، کتاب «من لایحضره فقیه» یکی از کتب اربعه شیعه است.
این عالم بزرگ در راه ترویج عقائد و تعالیم دینی در شرایط سخت و امکانات اندک، تلاش های مجاهدانه ای کرد، تا امروز ما اسیر شبهات و انحراف در راه دین نشویم. لازم است برای پاسداری از تلاش های علمای گذشته، ما نیز در مسیر ترویج عقائد حقه و رفع شبهات دینی قدم برداریم.
به این مناسبت سالگرد رحلت شیخ صدوق، خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با سید مجتبی طباطبائی نسب از کارشناسان حدیث حوزه علمیه به گفتوگو پرداخته است تا عملکرد حوزه علمیه در پاسخگویی به شبهات و چگونگی ادامه راه علمای سلف را مورد بررسی قرار دهد.
این پژوهشگر عرصه حدیث شناسی به توجه و تلاش خوب حوزه علمیه در پاسخگویی به شبهات و ترویج عقائد دینی اشاره کرد و گفت: تعدد مراکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه یک نقطه قوتی است که سابقا وجود نداشته و این نشان دهنده توجه و تمرکز حوزه در این موضوع است؛ علاوه بر این، مراکز تخصصی زیادی هستند که با برگزاری دوره های مختلف کلام، اهتمام به تربیت مبلغان پاسخگوی شبهات دارند.
وی توجه به ابزار های نوین انتقال مفاهیم را لازمه ی شرایط امروز جامعه که گسترش و فراگیری رسانه های نوین در میان مردم و تغییر نسل از جمله آن است، از ضروری ترین اقدامات برای ترویج عقائد دینی و پاسخگویی به شبهات دانست.
طباطبایی نسب، از علم کلام و اعتقادات به عنوان ریل جامعه اسلامی نامبرد و ساخت بنیاد های اندیشه ای جدید را نیازمند در اختیار داشتن زیربنای فکری محکم و درست دانست و اعتقادات شیعی این نقش بی بدیل را ایفا می کند.
این کارشناس علم حدیث، با اشاره به کافی نبودن پرداختن به علم فقه برای اداره جامعه، بر لزوم استفاده از علم کلام تاکید و بیان کرد: شهید مطهری، که به عنوان معلم انقلاب شناخته می شود، مباحثی را که در دانشگاه مطرح می کرد، غالبا خارج از فضای درسی متداول آن زمان حوزه علمیه بدست آورده بود. صرف پرداختن به علم فقه، برای مدیریت جامعه کافی نیست و از علوم مختلف، خصوصا علم کلام باید استفاده شود.
طباطبایی نسب با گلایه از عدم توجه عمیق به علم کلام در برنامه درسی حوزه، بر قرار گرفتن درس کلام به عنوان یک درس اصلی و نه جنبی در برنامه تحصیلی از ابتدای طلبگی تاکید کرد و با توجه به نیاز روز افزون در پاسخگویی به شبهات، فراگیری دروسی با عنوان تولید فکر و شبهه شناسی را از ضروریات طلبگی دانست.