وظیفه اصلی پژوهشگران عرصه فقه مقارن
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه در دیدار جمعی از طلاب مدرسه علمیه نواب مشهد با وی، به تبیین الزامات و بایستههای پژوهش در فقه مقارن پرداخت و گفت: طبیعی است برای سیاست گذاری در پژوهش یا آموزش در یک موضوع ابتدا باید هدف روشن شود؛ باید دید ما از بررسی فقه مقارن چه هدفی را دنبال می کنیم؟
وی افزود: ممکن است هدف به صورت های متفاوتی بیان یا تفسیر شود؛ از نگاه بنده وظیفه یک طلبه که خودش را سرباز حوزه شیعی می داند این است که اگر در مورد فقه مقارن کار می کند در مقارنه بین نحله های فقهی مختلف به امتیازات فکری مذهب حقه امامیه برسد.
آیت الله مروی خاطرنشان کرد: صرف دانستن مطالب سایر مذاهب اسلامی و فِرَق فقهی، کاری را پیش نمی برد؛ باید با مقارنه کردن به امتیازات تفکر شیعی رسید.
وی سیاست گذاری ها را بر اساس هدف دانست و گفت: مشاهده می گردد که گاهی برخی از بزرگان اهل سنت مقارنه کار می کنند، چگونه امتیازات تفکر شیعی را به خوبی بیان می نمایند؛ اگر هدف ما تبیین این امتیازات باشد بر این اساس نیز سیاست گذاری و برنامه ریزی علمی برای خود خواهیم داشت.
عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: اولین الزامی که مورد تأکید بنده است و با کمال تأسف باید عرض کنم در محصولات فقه مقارن کمتر دیده می شود دقت کافی در فهم مبانی و افکار طرف مقابل است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث ابتدایی در فقه مقارن بهره گیری از روش های بزرگان و علمای شیعی است، افزود: باید در مورد روش کارهای علمی بزرگانی همچون علامه حلی پژوهش شود تا این روش ها مورد استفاده قرار گیرند.
آیت الله مروی بیان داشت: ما تا در مورد بحث هایی همچون اجماع، قیاس و انواع این مباحث اصولی و فقهی نتوانیم کار علمی و شناختی در حد درس خارج انجام دهیم در فقه مقارن نیز نمی توانیم حرف مفیدی برای گفتن داشته باشیم.
وی گفت: معتقدم کسی که فقه مقارن می خواند می بایست حداقل در چهار ترم قوی بحث «علم الجرح و التعدیل عندهم و عندنا» را به خوبی مسلط گردد؛ در غیر این صورت آورده اش در دیدگاه متخصصین فن از مذاهب مختلف مورد توجه قرار نخواهد گرفت.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه، اظهار کرد: حداقل در هرکدام از مذاهب اربعه باید بزرگترین اندیشمندان فقهی صاحب تطور و تولیدات علمی آنان را بشناسیم؛ در غیراین صورت راه به جایی نخواهیم برد.