۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۵۹۲۲۸۹
استاد حوزه علمیه ارومیه:

درس خارج حوزه در راستای فقیه‌پروری است

درس خارج حوزه در راستای فقیه‌پروری است
حجت الاسلام اسماعیلی با تأکید بر این‌که اگر تکرار مکررات به عنوان ایرادی بر حوزه وارد شود، پس این ایراد بر دانشگاه هم وارد است، گفت: تکرار مکررات در حوزه لازمه فقیه‌پروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام علی اسماعیلی، استاد حوزه علمیه علمیه امام خامنه ای ارومیه در مراسم هیأت هفتگی طلاب این مرکز علوم دینی اظهار داشت: کسانی که می‌گویند روند آموزش و تحصیل در حوزه تکرار مکررات است، هنوز فرق میان اجتهاد و فقیه پروری را متوجه نشدند.

وی خاطرنشان کرد: در پاسخ به کسانی که می‌گویند در حوزه تکرار مکررات است باید گفت که؛ درس های خارجی که در حوزه از سوی فضلای عالی حوزه و مراجع معظم تقلید مطرح می شود، در قالب بحث مجتهدپروری می باشد، اما در حوزه بحث فقیه پروری نیز مطرح است که لازمه هر جامعه دینی محسوب می شود.

این استاد حوزه علمیه با تأکید بر این‌که در عرصه مجتهدپروری باید تکرار مکررات باشد تا اجتهاد فرد اثبات و مسلم شود، افزود: هر چهار سال یک بار شاگردان درس خارج عوض می شود و افراد دیگری پای درس خارج مراجع می نشینند؛ باید تکرار مکررات باشد. باید راه های استنباط احکام شرعی یاد داده شود.

حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: اگر تکرار مکررات به عنوان ایرادی بر حوزه وارد شود، پس این ایراد بر دانشگاه هم وارد است؛ برای مثال در بحث آموزش علوم ریاضی مگر هر روز یک قاعده جدید به وجود می آید؟ پس دانشگاه هم تکرار مکررات است؛ از این رو تکرار مباحث طرح شده در حوزه متفاوت‌تر از هدفی است که در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: اینکه عده‌ای در اثبات سخنان خود به این  جمله شهید مطهری که فرمود؛ «در اجتهاد تکرار مکررات نیست» استناد می کنند؛ در حالی که ما نیز این حرف را می گوییم، ولی چنین اشخاصی؛ این سخن را با اهداف متصور در درس خارج اشتباه گرفته‌اند، درس خارج در حوزه با هدف فقیه پروری صورت می گیرد.

این استاد حوزه علمیه ارومیه با تأکید بر این‌که سنت‌های آموزشی و پژوهشی حوزه به مراتب عمیق‌تر از دیگر مراکز آموزشی است، افزود: علما و فقهای برجسته حوزه در مباحث مبنایی و عالی صاحب‌نظر و محقق به معنای واقعی کلمه هستند، البته رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش بر مسأله تحول در حوزه و علوم انسانی نیز تأکید داشتند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد./935/د103/ب1

ارسال نظرات