۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۵۸۷۴۲۲
یادداشت؛

عبور دولت از سقف ماده واحده

ماده واحده قانون بودجه كل كشور با دو سرفصل كلی مشتمل بر بودجه عمومی دولت و بودجه شركت‌های دولتی سقفی معین دارد كه با تصویب لایحه در مجلس رعایت این سقف و لزوم عدم عبور از این سقف، اساس بودجه و تفریغ آن است.
بودجه ۹۷

به گزارش خبرگزاری رسا، ماده واحده قانون بودجه كل كشور با دو سرفصل كلی مشتمل بر بودجه عمومی دولت و بودجه شركت‌های دولتی سقفی معین دارد كه با تصویب لایحه در مجلس رعایت این سقف و لزوم عدم عبور از این سقف، اساس بودجه و تفریغ آن است. اگر قرار باشد دولت با پیشنهاد یك دستگاه اجرایی و با دست كردن در جیب حساب ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی، مبالغی را دریافت و هزینه كند، در چنین وضعی تصویب منابع و مصارف و تامین اعتبار مصوب در بودجه عمومی یا شركت‌های دولتی از معنا و مفهوم خود در بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی تهی خواهد شد.

توجه به مصوبه زیر موید این ادعاست:

الف- هیئت وزیران در جلسه 23/8/97 به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با توجه به نامه مورخ 9/8/97 دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر موافقت معظم‌له برای اختصاص منابع صندوق توسعه ملی جهت پرداخت بدهی سازمان بیمه سلامت بابت محصولات دارویی و تجهیزات پزشكی و خدمات درمانی و در اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و به استناد اصل 138 قانون اساسی تصویب كرد؛

1- مبلغ 500 میلیون یورو از محل منابع صندوق به صورت تسهیلات با نرخ سود متعارف نظام‌نامه آن به منظور پرداخت بدهی سازمان بیمه سلامت ایران اختصاص می‌یابد.

2- اصل سود تسهیلات دریافتی این تصویب‌نامه در سه قسط از سال 1400 به مدت سه سال در لایحه بودجه سنواتی پیش‌بینی و به صورت ارزی به صندوق توسعه ملی بازپرداخت خواهد شد.

3- سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از دولت بازپرداخت اصل سود و تسهیلات ارزی این تصویب‌نامه را تضمین می‌كند(1).

ب- موضوع مصوبه فوق پرداخت سازمان بیمه سلامت بابت خدمات درمانی كه بیمارستان‌ها به بیماران ارائه و وجه فرانشیر را از بیمار دریافت و سهم بیمه‌گذار را بماهو دولت یا همان بیمه سلامت به عنوان دستگاه اجرایی متولی امر دریافت نكردند و طلبكارند. این طلب چقدر است؟ مربوط به چه سال یا سنواتی است؟ آیا این بدهی تسجیل شده است؟ كدام مرجع نظارتی آن را تسجیل كرده است؟

ج- تسجیل چیست؟ قانون محاسبات می‌گوید؛ تسجیل عبارت است از تعیین میزان بدهی براساس اسناد مثبته(2) تسجیل ركنی از اركان چهارگانه پرداخت است و بدون آن پرداخت و هزینه‌كرد وجه، محمل قانونی ندارد.

د- حكم مصوبه اختصاص (بخوانید تامین وجه تسجیل‌شده یا نشده‌ای معادل 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی است) این مبلغ معادل ریالی چند میلیارد و به چه نرخی تسعیر خواهد شد؟ به نرخ ارز جهانگیری؟ به نرخ ارز نیمایی؟ یا آزاد؟ كدامیك؟

هـ- به نرخ ارز 4200 تومانی جهانگیری وجه ریالی كه در اختیار بیمه سلامت قرار می‌‌گیرد تا بدهی تسجیل‌نشده‌اش را بپردازد، می‌شود 3570 میلیارد تومان.

به تقویم زیر؛  میلیون دلار850= 7/1×500 میلیون یورو

میلیارد تومان 3570=4200 ×850 میلیون دلار

و- آیا بیمه سلامت این مبلغ را به بیمارستان‌ها و شركت‌های دارویی و داروخانه‌ها بدهكار است؟ كدام مرجع نظارتی اعم از سازمان حسابرسی یا دیوان محاسبات كشور بر تسجیل این بدهی و پرداخت آن نظارت می‌كند یا برمانده مصرف‌نشده‌اش مهر تایید می‌زند.

ز- ختم كلام، دریافت و پرداخت چنین مبلغی به مثابه افزایش سقف منابع و مصارف بودجه عمومی در سال 97 است كه با افزودن مبلغ اصل و سود در سررسید كه سال 1400 به بعد تا سه سال آتی از آن است، وقتی است كه عمر دولت دوازدهم به پایان رسیده است، ارثی است كه به دولت سیزدهم خواهد رسید و دولت بعدی موظف می‌شود كه تاوان این مبالغ عبور داده شده از سقف ماده واحده بودجه سه سال قبل را پرداخت كند و به این آینده‌‌خوری ادامه دهد.

____________________________

پی‌نوشت‌ها:

1- تصویب‌نامه 111787 مورخ 26/8/97

2- ماده 20 قانون محاسبات عمومی

/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات