نگاه قرآن در رابطه با آداب تعلیم و تعلم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: متأسفانه عناوینی همچون آقای دکتر و آقای مهندس برای مردم جایگاه بسیار مهمی دارد.
وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه شصت و ششم که می فرماید«قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا» را تلاوت کرد و افزود: این آیه شریفه به خوبی آداب تعلیم و تعلُم را به انسان ها می آموزد؛ آدابی که به واسطه مراعات آن ها انسان به رشد علمی دست می یابد و روحش متعالی می شود.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: حضرت موسی(ع) با وجود این که شخصیت بسیار بزرگی بودند در جایگاه یک شاگرد در برابر حضرت خضر(ع) متواضعانه برخورد کردند که این رفتار نشان می دهد سن و موقعیت در برخورد متواضعانه با استاد هیچ اثری ندارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: واژه«هَل» می نمایاند که شاگرد زمانی که می خواهد در محضر استاد سخن بگوید حتماً باید اجازه بگیرد و واژه«أَتَّبِعُکَ» بیان می دارد شاگرد به دو صورت تعلمی و تعبدی باید پیرو استاد باشد.
امام جمعه موقت اصفهان در تبیین عبارت«عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِ» گفت: حضور شاگرد نزد استاد برای فراگیری علومی است که نزد استاد است و شاگرد از آن علوم بی بهره است؛ عبارت«مِمَّا» بیان می دارد شاگرد حق طلب کردن همه علوم استاد را ندارد بلکه باید بگوید از آن علومی که نزد شما است آن بخشی را که صلاح می دانید به من به عنوان شاگرد آموزش دهید همان گونه یک فقیر نمی تواند از غنی طلب کند که کل ثروتش را در اختیار او قرار دهد عقلانی نیست که شاگرد از استادش طلب کند که همه علومش را در اختیار او قرار دهد.
استاد اخلاق حوزه علمیه در توضیح عبارت«عُلِّمْتَ» تشریح کرد: این بیان نشانه نوعی درخواست مؤدبانه از سوی شاگرد است؛ حضرت موسی(ع) می توانستند حضرت خضر(ع) را آموزش یافته شخص یا اشخاص دیگر خطاب کنند ولی برای مراعات ادب استاد گفتند، از آن علومی که به شما داده شده است به بنده آموزش دهید.
آیت الله مهدوی در پایان گفت: واژه«رُشداً» بیان کننده این مسأله است که هدف تعلیم و تعلم باید رشد فکری و روحی باشد چرا که ارزش انسان به میزان دانایی های او است؛ متأسفانه عناوینی همچون آقای دکتر و آقای مهندس برای مردم و برخی از مسؤولان جایگاه بسیار مهمی دارد در صورتی که ممکن است علم برخی از انسان های بدون عنوان از بسیاری از افراد عنوان دار بالاتر باشد./867/پ۲۰۳/ب۱