کم توجهی به تولید داخلی و کالای ایرانی موجب سلطه بیگانگان می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیات بیست و سوم و بیست و چهارم سوره توبه اظهار داشت: در آیه 23 سوره توبه خداوند دستور می دهد که اگر پدران و برادرانتان کافر بودند به عنوان ولی قرار ندهید که در غیر این صورت از افراد ظالم خواهید بود.
وی عنوان کرد: حال باید دید مراد از عبارت «اولیاء» چیست؟ برخی ترجمه آن را «دوستی و علاقه مندی» گرفته اند که به نظر درست نیست و دور از هدف از آیه است چراکه علاقه انسان به پدر و برادر خود به صورت طبیعی علاقه مند است و قرآن نمی تواند جلوی امری فطری را بگیرد.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که مفسران برای این آیه سه احتمال را مطرح کرده اند، ابراز داشت: اول گفته اند مسلمانان به جنگ کافران نمی رفتند به این دلیل که در میان کافران پدران و برادرانشان بودند و گاهی گفته اند مسلمانان به جهاد می رفتند ولی به پدر و برادر کافر خود کمک می کردند، به همین جهت آیه نازل شد و مسلمانان را از این دو کار نهی کرد.
وی افزود: البته باید تصریح کرد که این دو احتمال صحیح نیست چون این آیه در سال نهم هجرت نازل شده و در آن زمان همه شبه جزیره العرب در پوشش اسلام بوده و به همین دلیل هیچ غزوه و جنگی بر علیه اسلام نبوده است.
این مرجع تقلید یادآور شد: برخی معنای سومی را مطرح کرده و بیان می دارند که این آیه ناظر به آیه شانزدهم است که عبارت «ولیجه» به معنای «رازدار» در آن مطرح شده است، حال معنای اولیاء در این آیه این است که کفار را رازدار خود قرار ندهید و اسرار مسلمانان خود را در اختیار کافران قرار ندهید هرچند پدران و برادران شما باشند.
وی با تأکید بر این که معنای سوم به نظر بهتر است، خاطرنشان کرد: ولایت به معنای همراز و همدلی گرفتن کفار است؛ البته دو احتمال دیگر هم مطرح شده است، اول این که افرادی بودند که حاضر به هجرت به مدینه همراه پیامبر گرامی اسلام(ص) نبودند، این مطلب درست نیست چراکه پیامبر در سال هشتم بعد از فتح مکه فرمودند: «بعد از این فتح هجرتی نیست».
حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: معنای دیگر که از سوی علامه طباطبایی مطرح شده و با جریان های امروز ما نیز مطابقت دارد به این توضیح که ولایت به این معنا است که انسان به قدری تنگاتنگ با کافران پیمان بندد که در کارهای شما مداخله کنند.
وی بیان داشت: حال خداوند این گونه ولایتی را رد کرده است همچنانکه قاعده نفی سبیل نیز همین مطلب را تأکید می کنند، این معنا به نظر خوب است، چراکه مفسری آن را مطرح کرده که با گوشت و خون خود آمیخته شده باشد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در گذشته سر نخ کشور به دست بیگانگان بود، خاطرنشان کرد: ما فقط مصرف کننده و آنها تولید کننده بودند و هیچ اختیاری از خود نداشتیم؛ شاهان قاجار تفکرات باطی داشتند چراکه وقتی به یکی از شاهان قاجار گفتیم چرا کبریت را از خارج وارد می کنید و خودتان کارخانه ای برای تولید آن تأسیس نمی کنید، گفت: نیازی نیست چراکه خارجی ها مانند حیوان برای ما کار می کنند و ما استفاده می کنیم، در حالی که کفار نباید در امور داخلی کشورهای اسلامی کوچکترین مداخله ای کنند.
وی عنوان کرد: البته ما نمی خواهیم دور ایران دیواری بکشیم و تنها زندگی کنیم بلکه در دوره کنونی ارتباط با دول خارجی خوب بلکه لازم است ولی اولا باید مصالح و امنیت ایران حفظ شود و ثانیا این که در کار جامعه اسلامی مداخله ای صورت نگیرد.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به لزوم تقویت تولید داخلی و استفاده از کالاهای ایرانی ابراز کرد: اگر تولید به ویژه تولیدات در امور کشاورزی به جایی نرسد و نتوانیم در این عرصه پیشرفت داشته باشیم، سرنخ زندگی ما به دست بیگانگان خواهد افتاد و همچون سالیان پیش از انقلاب گرسنگی و بدبختی به جان این کشور خواهد افتاد؛ همچنانکه ۱۰۲ سال پیش گرسنگی که به جان این کشور افتاد و بسیاری از مردم از بین رفتند به این دلیل بود که در ایران سیلویی وجود نداشت.
وی در ادامه تفسیر آیه 21 سوره توبه افزود: این که چرا در آیه مورد بحث سخن از مادران و خواهران به میان نیامده است نیز جای سؤال دارد؟ جواب این است که ولایت با پدران و برادران است و زنان و خواهران در مقامی نیستند که بر انسان ولایتی داشته باشند.
این مرجع تقلید با اشاره به روز ولایت امام حسن(ع) یادآور شد: ایشان بسیار مورد علاقه پیامبر گرامی اسلام(ص) بود، ولی گاهی سؤال می شود چراکه امام حسن(ع) با معاویه صلح کرد؟ باید گفت در اسلام دو قانون داریم، چراکه اسلام همیشه ما را به نبرد دعوت نمی کند و گاهی ملزم به صلح هستیم و قانون واحد نمی تواند جامعه اسلامی را اداره کند، به همین جهت پیامبر نیز همین گونه که با کفار و مشرکان می جنگد در حدیبیه نیز با کفار صلح می کند و ثمره آن فتح مکه در چند سال بعد بود.
وی با تأکید بر این که امام حسن(ع) نیز قضیه صلح مجبور بودند، ابراز داشت: ایشان چندین بار یارانی را برای قیام آماده کردند ولی معاویه شبانه سران لشکر امام حسن(ع) را خرید و به آنها رشوه داد به همین جهت قیام تا زمان امام حسین(ع) به تأخیر افتاد و این خواست و اراده الهی بود./1330/پ۲۰۱/ق