۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۶۶۳۶۹
نماینده خبرگان رهبری:

توجه به کرامت انسانی فقرا لازمه انفاق و احسان است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر پرهیز از منت‌گذاری هنگام پرداخت و صدقه و تظاهر به انفاق در جامعه، گفت: توجه به کرامت انسانی فقرا لازمه انفاق و احسان است.
رساله حقوق امام سجاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در یازدهمین جلسه شرح و تفسیر رساله الحقوق امام سجاد(ع) که با موضوع «حق صدقه» برگزار شد، اظهار داشت: صدقه از دیدگاه مبانی اسلامی و قرآنی؛ امانتی نزد پروردگار است که نیاز به شاهد ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی خاطرنشان کرد: امام زین العابدین(ع) در رساله الحقوق می فرماید؛ حق انفاق و صدقه این است: که بدانی آن «ذخیره» تو نزد پروردگارت و «امانت» است که دیگر نیاز به گواه ندارد. پس اگر این حقیقت را دانسته باشی، آنگاه نسبت به «ودیعه گذاری در پنهان»، مطمئن تر از آنچه در ظاهر و عیان ودیعه می‌گذاری، خواهی بود.

وی با بیان این‌که زکات نیز خود نوعی صدقه محسوب می‌شود ادامه داد: زکات، انفاق و صدقه منجر به حفظ مال و انواس از بلایا بوده و موجب افزایش روزی می شود؛ به گفته امام سجاد(ع) پرداخت صدقه در همه احوال با رعایت مخفی بودن آن ارزشمند است، به عبارت دیگر اگر انفاق در راه خدا مخفیانه باشد؛ بسیار ارزشمند و بهتر است.

امام جمعه مراغه با تأکید بر پرهیز از منت‌گذاری هنگام پرداخت و صدقه و تظاهر به انفاق در جامعه تصریح کرد: تظاهر به انفاق و نمایاندن آن به خلق، مثل این است که انسان، مردم را مطمئن تر از خداوند به حساب آورد و میل دارد آنها گواه او باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: امر بسیار مهم دیگر که باید در «صدقه» مراعات شود این است که به وسیله آن بر هیچ کس منت ننهی، چراکه «انفاق» و «صدقه» در واقع برای خود توست. پس هر گاه در آن بر دیگری منت گذاردی و روح کسی را به این وسیله آزردی، به همان میزان «انفاق» و «پس انداز» تو معیوب شده است.

وی خاطرنشان کرد: منت نهادن بر دیگران به خاطر انفاق، بدین معنی است که انفاق را برای خود نیندوخته ایم و گرنه چه دلیلی وجود دارد که کسی برای ذخایر و اندوخته های خود بر دیگران منت نهد. باید دانست که صدقه و انفاق بلاها و بیماری ها را دفع می کند و مؤمن را در آخرت از آتش جهنم رها می کند.

نماینده خبرگان رهبری گفت: به فرموده امام زین العابدین(ع) اگر کسی در صدقه منّت بگذارد، ممکن است به همان مشکلاتی که صدقه‌گیرنده به آن مبتلا است؛ مبتلا شود؛ از دیدگاه مبانی اسلامی نیز این‌گونه بر می آید که نباید صدقات خود را منت باطل کنیم./935/پ203/ب1

ارسال نظرات