۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۳۳۶۶۷
مدیر شبكه قرآن و معارف خبر داد؛

آغاز ویژه برنامه های اربعین شبکه قرآن و معارف از هشتم آبان

مدیر شبكه قرآن و معارف گفت: شبكه قرآن و معارف در ایام اربعین با یك دورخیز ده روزه قبل از اربعین، برنامه‌های خود را در گروه های سنی مختلف آغاز می كند.
محمد زاده شبکه قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسین محمدزاده مدیر شبكه قرآن و معارف صبح امروز چهارشنبه (سوم آبان ماه) در نشست تشریح برنامه‌های شبكه قرآن ویژه ایام اربعین كه در ساختمان این شبكه برگزار شد با اشاره به یكی از روایات از امام حسن عسگری(ع) كه فرمودنده‌اند: «مومن پنج علامت و نشانه دارد» كه یكی از این نشانه‌ها زیارت اربعین است، اظهار داشت: در طول دوران مومنین براین نظر بودند كه اربعین امام حسین(ع) را زیارت كنند.

وی ادامه داد: امروز اجتماع میلیونی برای اربعین حسینی با یك دورخیز ، چند روز پیش از این مراسم آغاز می‌شود که این امر هم یكی از نشانه‌های مومن است، ویژگی‌های این رویداد اجتماعی كه با حضور بیش از دو میلیون زائر ایرانی همراه است مختصاتی به وجود آورده است كه وظیفه ما  را در شبكه قرآن بیشتر كرده است.

محمدزاده تاكید كرد: بیان آداب زیارت و نوع فلسفه عزاداری امام حسین(ع) نیاز به یك اندیشه ناب‌تر و عمیق‌تر دارد، نوع اطلاع رسانی برای مقدمات این سفر و رعایت كردن بسیاری از مسائل همچون بهداشت فردی و عمومی، عبور از مرزها و سایر اطلاعات كه در این باره نیاز است باید در اختیار مردم قرار بگیرد

مدیر شبكه قرآن و معارف یادآور شد: اتفاقات بسیار جذابی كه در موكب‌ها می‌افتد و انواع ندری‌هایی كه در این مسیر وجود دارد باعث می‌شود كه ما آن را به نمایش بگذاریم زیرا بسیاری از مخاطبین این فضا را دوست دارند، بنابراین وظیفه ما است كه این موضوع را به تصویر بكشانیم، ما دو ضلع مخاطب و علاقه آن را در مورد مراسم اربعین را قدر می‌دانیم و  وظیفه ما است كه این مراسم را پخش كنیم.

برنامه‌های شبكه قرآن و معارف ده روز قبل از اربعین آغاز می‌شود

وی افزود: از ٨ آبان با یك دورخیز ده روز برنامه‌ای با عنوان سیمای اربعین را از ٦بامداد تا ساعت ٢٣ در بخش‌های مختلف با فضاهای مختلفی كه مربوط به این فضا هست در اختیار بیننده می‌گذاریم، فضای شبكه قرآن و معارف به چهاربخش تقسیم كرده‌ایم كه چهار برنامه ٤ساعته را خواهیم داشت.

مدیر شبكه قرآن و معارف سیما ابراز داشت: ما دو فضا اطلاع رسانی را در این ایام خواهیم داشت، ابتدا ارتباط با نمایندگان كمیته‌های دوازده‌گانه است، در این میان در بخش صبح گاهی برای كودكان و نوجوان هم برنامه خواهیم داشت، كاركرد آموزشی نیز در سیمای اربعین برای آموزش زبان عربی به لهجه عراقی را خواهیم داشت تا حداقل كارها را بتوانند انجام دهند.

محمدزاده با بیان اینكه در زمینه احكام برنامه‌هایی نیز خواهیم داشت، خاطرنشان كرد: در این ایام ما معرفی برنامه‌های شبكه‌های دیگر چه سیما و چه رایو را داریم، ارتباط با رادیویی كه در این زمینه خوب درخشیده باشد و نقش موثر فصلی داشته باشد ارتباط بین دو استدیو سیما اربعین و رادیو اربعین را خواهیم داشت كه یك هم افزایی به شمار می‌آید.

وی بیان كرد: پخش مستندهای اربعین جز دیگر برنامه‌های ما خواهد بود كه امیدواریم بتوانیم مستندهای فاخری را برای بینندگان پخش كنیم، علاوه بر این مستندها از نوع مستندهای گزارشی نیز برای اولین بار برای بینندگان پخش می‌شود.

مدیر شبكه قرآن و معارف سیما گفت: برنامه‌هایی كه موكب‌ها از نجف به كربلا دارند به ویژه دو موكب امام رضا(ع) و حضرت زهرا(س) در كوتاه‌ترین زمان از شبكه سیما اربعین و شبكه‌های سراسری برنامه‌های آنها پخش می‌شود، شبكه قرآن در تلاش است یك فضایی را به نمایش بگذارد كه سال آینده تنها یك نیاز برای مخاطب نباشد بلكه مخاطبین این برنامه‌ها را از ما طلب كنند.

محمدزاده با اشاره به برنامه‌های شبكه نهال و كودك و نوجوان تصریح كرد: با وجود فاصله‌ای كه با اربعین داريم با وجود نزدیك شدن به مراسم اربعین در سه روز مانده به این مراسم  ویژه برنامه‌های خود در چهارچوب اربعين را براي كودكان و نوجوانان پخش می‌كنيم.

شعار امسال اربعین  «احب الله من احب حسین»

وی ادامه داد: شعار امسال براساس روایت پیامبر اكرم(ص) كه مي فرمايند: «احب الله من احب حسینا» معرفی شده است، این عبارت به این معناست كه خداوند كسانی را كه دوستدار حسینش باشند دوست می‌دارد، امید است رسانه ملی هم بتواند این محبت حسینی(ع) را ترویج دهد.

مدیر شبكه قرآن و معارف سیما اضافه كرد: توصیه به اینكه مداحی‌ها و سخنرانی‌ها از قناع خوبی برخوردار باشد به همه شبكه‌ها گفته شده است، همچنين برنامه سایر شبكه‌ها به علت پخش زنده از كربلا براي عدم تداخل برنامه از نظر كارشناسی و ساعت پخش برنامه ريزي تدارك دیده شده است كه هم زمان و هم پوشش با سایر برنامه‌ها نباشد تا مخاطبین بتوانند از همه فضاها بهره ببرند.

محمدزاده درباره خطوط ارتباظي سيما ايران اظهار كرد: نقاط ارتباطی ما همان مراكزی مرزی یعنی مرزهاي مهران، خسروی، شلمچه و چذابه خواهد بود، از این رو ما با مركز خوزستان، آبادان، كرمانشاه و ایلام ارتباط داریم، ما از مسیر مردم از داخل كشور تا نقطه صفر مرزی عراق برنامه‌ها را پخش خواهیم كرد.

وی در مورد موضوع هفتم صفر نیز خاطرنشان كرد: تا یكی دو سال قبل بحث ولادت امام موسی كاظم(ع) و به روایتی شهادت امام حسن مجتبی(ع) مطرح بود كه بنا براین شد كه چون ٢٠ذی الحجه میلاد امام موسی كاظم(ع) را پخش می‌كنیم بنابراین در این روز برنامه میلاد نداشته باشيم.

مدیر شبكه قرآن و معارف ادامه داد: در ٧صفر شبكه‌های مختلف پخش برنامه‌های غیر میلاد با رعایت موسیقی‌های پخش شده سیما را خواهند داشت، البته در این روز شبكه قرآن ویژه برنامه اي نيز خواهد داشت، امید است همه همگام قدم برداریم تا همه مخاطبین بتوانند آنچه در نظر دارند ببینند.

محمدزاده درباره ایام منتهی به سفر نیز یادآور شد: از آنجایی كه در این ایام مراسم پیامبر اكرم(ص) و دو امام عزیز را داریم سعی كردیم اسمی را برای این ایام انتخاب كنیم تا در برنامه‌های خود به هر سه معصوم برسیم، ویژه برنامه شبكه قرآن «بنت النبی» خواهد بود كه پیامبر اكرم(ص) به صورت محوری و دو امام بزرگوار در كنار ایشان قرار مي گیرند، همچنيت در ایام صفر برنامه‌های اشراق، طلیعه و پرسمان به صورت ویژ به این ایام خواهند پرداخت.

تشریح برنامه‌های جدید شبكه قرآن و معارف سیما قرآن

وی در مورد برنامه‌های جدید شبكه قرآن نیز تاكید كرد: در حوزه تلاوت برنامه‌هایی كه قرار است انجام شود  در حال بررسی و تولید است كه نام آن «فرهنگ تلاوت» است، برای این برنامه سی قسمت در نظر گرفته شده است كه مباحث فنی و معرفتی با وجود قاریان ممتاز كشور مورد تحلیل قرار می‌گیرد، برنامه «الحان تلاوت» یكی دیگر از برنامه‌های است كه برای تاریخچه تلاوت و نغمات و اساتید اسلامی در كشورهای مختلف همراه با ارائه تصویری از شاهد مثال‌های مربوط پخش می‌گردد.

مدیر شبكه قرآن و معارف سیما افزود: برنامه دیگر ما «تلالو» نام دارد كه پخش ابتهالات مبتهلین برجسته گان جهان است، همچنین برنامه «آوای نور» با تولید آثار منتخب جشنواره‌ها در قالب كلیپ توری روی آنتن می‌رود، برنامه «تلاوت‌های اذان گاهی» نيز كه تولید تلاوت‌های ویژه اذان گاهی با بهره‌گیری از تكنیك‌های استودیو مجازی برای اولین بار است پخش می‌شود.

محمد زاده ادامه داد:  «نگین تلاوت» برنامه جدیدی خواهد بود كه به پخش تلاوت‌های كمتر پخش شده می‌پردازد كه برای اولین بار تلاوت قاریان ممتاز جهان اسلام پخش خواهد شد، در ضمن برنامه دیگر در راستای تلاوت برنامه «طنین» است كه در آن آموزش تلاوت معنی محور با حضور كارشناسان تلاوت و مفاهیم قرآن كریم و همچنین قاریان ممتاز انجام می‌شود.

وی در زمینه برنامه‌های آموزشی قرآنی نیز ابراز كرد: در این راستا برنامه «زبان قرآن» را داریم كه آموزش صرف و نحو، تجزیه و تركیب است، برنامه دیگر «با من بخوان» است كه آموزش تلاوت قرآن كریم به صورت زنده است، همچنین برنامه‌های دیگری نیز چون زبان عربی، فرهنگ تلاوت، نگین تلاوت را نیز خواهیم داشت.

مدیر شبكه قرآن و معارف سیما در بخش كودك و نوجوان نیز گفت: برنامه «نوگلان قرآنی» با پخش انیمیشن قصه‌های قرآنی تولید جدید مركز صبای اختصاص برای بار اول را داریم، همچنین برنامه «رایحه»، «نیم رخ»، «تلاوت نوجوانان» و «آموزش احكام نوجوان» را هم خواهيم داشت.

محمدزاده با اشاره به برنامه‌های گروه اطلاع رساني یادآور شد: برنامه «راه نشان» برنامه تركیبی شبانگاهی با موضوعات ادبیات آیینی، هنر اسلامی و مباحث پژوهشی از جمله برنامه هاي گروه اطلاع رساني است، همچنين برنامه «مسجد خانه»معرفی مساجد نمونه، برنامه «شیرازه» معرفی كتاب‌های دینی، برنامه «مستند حدیث» مستندی در خصوص شخصیت‌های فرهنگی دینی سیاسی اجتماعی و برنامه «جشنواره فیلم١١٤» جزء ديگر برنامه‌های گروه اطلاع رسانی خواهد بود.

وی در مود برنامه‌های گروه علوم قرآنی نیز اضهار كرد: این برنامه‌ها در ده بخش با عنوان‌های «بندگی زندگی»، «حیاط طیبه»، «نهج البلاغه»، «حدیث مهدوی»، «تفسیر موضوعی»، «تفسیر تربیتی»، «تفسیر عرفانی»، «نهج البلاغه صحیفه»، «حدیث شناسی» و «مستند سعادتمندان» پخش خواهد شد.

مدیر شبكه قرآن و معارف در پایان با اشاره به برنامه گروه جلسات و محافل گفت: برنامه‌های «صدف مسابقه» يكي از برنامه هاي اين گروه است كه با نرم افزار جدید از موضوعات مختلف مذهبی، قرآنی و معارفی خواهد بود، همچنین برنامه «نگاه هشت» كه نگاه تحلیلی و موشكافانه كارشناسی شده در موضوعات فرهنگی و قرآنی است را نيز در اين زير گروه پخش می‌كنیم، از سوی دیگر «رنامه لیگ قرائت» را داریم كه مسابقه قرائت بین علاقمندان به حوزه تلاوت و «برنامه  تلویزیونی كردن مسابقات قرآنیان» به جهت ارتقاء در سطح پخش مسابقات قرآنی از جمله ديگر برنامه هاي گروه جلسات و محافل است./٨١٦/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات