مراکز تخصصی حوزه به موضوعات روز جامعه و حاکمیت بپردازند


حجت الاسلام احمد کوثری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه و شروع به کار مراکز تخصصی حوزوی به برخی از آسیب های دامن گیر این مراکز پرداخت و تأکید کرد که یکی از آسیب های جدی موازی کاری هایی است که بعضا در مراکز تخصصی حوزه های علمیه دیده می شود.
معاون آموزش مؤسسه دارالإعلام لمدرسه اهل البیت افزود: وقتی به عنوان نمونه یک یا چند مؤسسه بزرگ در بحث امامت یا کلام یا فلسفه مشغول فعالیت هستند چه لزومی دارد مؤسسه دیگری در همین راستا تأسیس شود که به عقیده من نوعی اتلاف و اسراف بیت المال است.
وی مدرک گرایی را یکی دیگر از آسیب های جدی مراکز تخصصی حوزه اشاره کرد عنوان کرد و ابراز داشت: بسیاری از طلاب با این هدف وارد برخی مراکز می شوند که چند واحدی را بگذرانند و بتوانند به مدرکی دست پیدا کنند در حالی که هیچ خروجی از چندین سال درس خواندن در آن مرکز به دست نیاورده اند و از توانایی و علم آنها نیز در آینده استفاده ای نمی شود.
حجت الاسلام کوثری تأکید کرد: حقیقتا برخی امور مهم مثل بانکداری، ولایت فقیه و سلفیت امروز روی زمین مانده و در کمتر مرکز تخصصی به آنها پرداخته می شود و هیچ کس خود را متولی آنها نمی داند، در حالی که شناخت و فهم امثال این موضوعات به شدت در جامعه و حاکمیت اسلامی امروز کاربرد زیادی دارد.
وی با بیان این که مؤسسات و مراکز تخصصی حوزه تعامل خوبی با هم ندارند، خاطرنشان کرد: یک مرکز تخصصی حوزه با مرکز دیگری که همسو با او حرکت می کند می تواند تبادل آراء و همفکری داشته باشد، آثار یکدیگر را مشاهده کنند و با کمک هم به مسائل کمتر پرداخته شده بپردازند؛ در حالی که این مسأله نیز در حوزه جدی گرفته نمی شود که بخش عمده ای از آن ناشی از اطلاع رسانی ضعیف مراکز علمی حوزه است.
معاون آموزش مؤسسه دارالإعلام یادآور شد: آسیب جدی دیگری که باید به آن توجه کرد آموزش محور بودن این مراکز و توجه بسیار کم به موضوع پژوهش است. از آن جایی که آموزش صرف در جامعه نمی تواند مشکلی را حل کند، خروجی خوبی را از این دست مراکز نمی بینیم.
وی به راهکارهای عملی اصلاح روند مراکز تخصصی حوزه نیز اشاره و عنوان کرد: به عقیده من ابتدا باید در مجموعه های مختلف حوزوی یک بررسی دقیق صورت بگیرد تا کارهای زمین مانده مورد توجه قرار بگیرد و مراکز تخصصی حوزه نیز بر همین اساس اقدام به جذب دانش پژوه کنند و دوره های علمی خود را پژوهش محور برگزار کنند تا شاهد خروجی های مناسبی از حوزه باشیم./1330/ت۳۰۲/ج