اخلاص روح عبادت و بندگی خداوند سبحان است


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام مسیح الله میرزایی معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی استان قزوین امشب در مسجد زینبیه قزوین با اشاره به معنای اخلاص در فرهنگ اهل بیت(ع) گفت: اخلاص یعنی بیزاری جستن از غیر خدا و کنار گذاشتن ریا در عمل است.
معاون اعزام مبلغ تبلیغات اسلامی استان قزوین در ادامه افزود: اخلاص واقع شدن اطاعت به صورت خالص تنها برای خداوند است از این رو عمل خالص عملی است که قصد قربت در آن خالی از همه شائبهها است.
وی در ادامه با اشاره به تعریف مخلص از زبان جبرئیل امین ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) از جبرئیل معنا و تفسیر مخلص را پرسید جبرئیل گفت مخلص آن کسی است که سوال نکند از مردم خیری را تا بیابد و چون بیابد راضی شود و در راه رضای خداوند صرف کند.
حجت الاسلام میرزایی در ادامه با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) پیرامون اخلاص اظهار کرد: امیرمومنان(ع) فرمودند خوشا به حال کسی که عبادت و دعایش را برای خداوند بزرگ خالص کند و قلبش به آنچه چشمانش میبیند مشغول نباشد و با آنچه گوش هایش میشنود ذکر خدا را فراموش نکند و به خاطر آنچه به دیگران داده شده حسد به دل راه ندهد.
وی در ادامه اخلاص را روح عبادت و بندگی دانست و خاطرنشان کرد: هر چه که خالص برای خدا باشد از حسنات بوده و آنچه که برای شیطان باشد از سیئات است از این رو تنها عمل نیک و حسنه است که باید اخلاص در آن باشد اخلاص روح عبادت است و بدون اخلاص هر عملی به هر اندازه ای که باشد فاقد ارزش و کمال است.
حجت الاسلام میرزایی در ادامه با اشاره به مرتبه پایین اخلاص ابراز کرد: پایینترین مرتبه اخلاص آن است که بنده آنچه که قدر و طاقت او است را به جا آورد و در نزد خداوند متعال قدر و مرتبهای از عمل را قرار ندهد؛ زیرا موجب میشود که به واسطه آن از خداوند طلبکار باشد و حال آنکه خداوند به جزا و مکافات بندگان آگاه و بینا است.
وی در پایان گفت: اخلاص سرسلسله جمیع فضایل است و مراتب تمام عالمیان بر اساس اخلاص آنها تعیین میشود نه بر اساس کمیت عمل آنها، در حقیقت اخلاص کیفیت عمل است حتی صلاحیت عمل هم از مواد اخلاص به دست می آید؛ از این رو عمل بدون اخلاص الهی نیست./873/پ۲۰۲/ب۱