۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۵۱۶۹۸۶
استاد حوزه در گفت و با رسا بررسی کرد؛

جایگاه عافیت طلبی و راحت طلبی در زندگی طلاب

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که عافیت طلبی در روایات مورد ستایش و راحت طلبی مورد نکوهش قرار گرفته است، تصریح کرد: راحت طلبی با طلبگی سازگاری ندارد و طلاب در برخی موارد باید علمای سلف را الگویی برای خود قرار دهند.
راحت طلبی

حجت الاسلام عبدالجواد ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که عافیت طلبی و راحت طلبی با یکدیگر تفاوت دارند، گفت: راحتی طلبی به معنای فرار کردن انسان از زحمات و مسؤولیت ها در زندگی و به دنبال خوشی و راحتی بودن است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: سفارشات دین اسلام با این روند زندگی مغایر است، در  اسلام به کار و تلاش فراوان سفارش شده است؛ گرچه ممکن است کار و تلاش راحتی را از بین ببرد اما هر فردی به اندازه ای که تلاش می کند به همان میزان دست آوردهایی نیز خواهد داشت.

 وی افزود: به طور کلی راحت طلبی مورد نکوهش اما عافیت طلبی مورد ستایش است و انسان باید عافیت طلبی را از خداوند درخواست کند و عافیت طلب هم باشد و این یک اشتباه رایج است که برخی عافیت طلبی را دارای بار منفی می دانند.

حجت الاسلام ابراهیمی اضافه کرد: عافیت طلبی در کلام ائمه(ع) مورد ستایش قرار گرفته است به ویژه در صحیفه سجادیه که امام سجاد(ع) دعایی را به عافیت طلبی اختصاص داده و از خداوند در زمینه های مختلف همانند دین، دنیا، اخلاق و تندرستی عافیت را درخواست می کند؛ عافیت طلبی به معنای در خواست اسباب سلامتی جهت توفیق بیشتر در راه بندگی است.

وی خاطرنشان کرد: انسان باید مسؤولیت پذیر باشد و شانه از زیر بار زحمت ها خالی نکند زیرا دنیای انسان دنیای زحمت است نه دنیای راحتی، چنانچه در روایات گفته شده دنیا زندان مؤمن است بنابراین انسان باید دنیا را همان گونه که هست ببیند و با آن رفتار کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به علل راحت طلبی گفت: نفس انسان به دنبال راحت طلبی است و به عبارت دیگر راحت طلبی در ذات انسان وجود دارد به گونه ای که انسان تا زمانی می تواند در سایه بنشیند از آفتاب دوری می کند.

وی ادامه داد: در توصیف نفس گفته می شود چیزی است که به دنبال راحتی است و قرآن کریم نیز به آن تصریح کرده است اما توصیف به تنهایی کافی نیست به عبارت دیگر توصیف مطابق با دستو ر نیست بلکه انسان دارای وظایفی است که باید به آنها عمل کند بنابراین انسان باید از راحت طلبی دوری کند زیرا موجب می شود عمر او در راه های نادرستی صرف شود.

حجت الاسلام ابراهیمی با تصریح بر این که امروزه طلاب همانند تمامی اقشار جامعه به سمت راحت طلبی روی آورده اند گفت: امروزه جامعه به سمت راحت طلبی رفته است و متأسفانه طلاب نیز تحت تأثیر جامعه قرار گرفته و به راحت طلبی رو آورده اند.

وی با بیان این که جامعه راحت طلب از کمالات فاصله می گیرد، اظهار کرد: از آنجا که تهذیب نفس از ضروریات طلبگی است، طلبگی با راحت طلبی سازگاری ندارد زیرا در تهذیب نفس، انسان باید برخی سختی ها را به خود تحمیل کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: تهذیب نفس به معنای قبول بندگی است و بندگی با راحت طلبی هم خوانی ندارد به عبارت صریح تر، انسان برای بندگی آفریده شده است نه زندگی و فرق است میان این که فلسفه حیات را زندگی بدانیم یا بندگی زیرا اگر بندگی بدانیم، بندگی با ناخوشی ها و ناراحتی ها همراه است چنانچه ممکن است با راحتی نیز همراه باشد؛ آنچه که به ویژه برای طلاب اشتباه است، این است که راحتی، اصل باشد و انسان همراه با خوشی های زندگی حرکت کند و آنها را ملاک زندگی قرار دهد که چنین موردی در زندگی طلبگی باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: این که برخی بیان می کنند طلاب امروزی باید به سیره علمای سلف رو آورند سخن درستی است زیرا زهد یکی از مسائلی است که علمای سلف در زندگی خود رعایت می کردند که طلاب نیز باید به این سمت حرکت کنند.

وی ادامه داد: البته افرادی نیز که مسؤولیت معیشت طلاب را برعهده دارند باید به وضعیت معیشت طلاب بیشتر توجه داشته باشند و در شیوه های تأمین مسائل مادی طلاب تجدید نظر کنند تا سطح زندگی طلاب از سطحی که قرار دارد بالاتر رود./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات