۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۱۲۳۸۵
حجت الاسلام کریمی مطرح کرد؛

نشاط علمی حوزه تجلی نهضت علمی امام صادق

استاد حوزه علمیه نشاط علمی حوزه را تجلی نهضت علمی امام صادق(ع) دانست و بر استفاده از محبت اسلامی در ترویج مسائل دینی تأکید کرد.
شهادت امام صادق (ع)

حجت الاسلام سید محمود کریمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت جایگاه و مقام علمی امام صادق(ع) عنوان کرد: امام صادق(ع) در زمانی مسؤولیت خطیر امامت جامعه اسلامی را برعهده گرفتند که شرایط زمانه فرصتی را فراهم کرده بود تا آن حضرت بتوانند مسائل اسلام و مبانی فرهنگ نبوی و علوی را در جامعه باز کرده و ترویج کنند.

وی افزود: تا زمان آن حضرت، فتوحات علمی و بیان مسائل شرعی با ابهام همراه بود و دستاوردهایی که پیامبر اسلام(ص) داشتند بیان نشده بود و در فاصله میان زمان پیامبر(ص) و امام صادق(ع) مشکلات فراوانی به وجود آمده بود که نیاز به بیان معارف و مفاهیم دینی و علمی در جامعه اسلامی یک موضوع مهم و جدی بود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: آن حضرت از فرصت سقوط حکومت بنی امیه و شکل گیری حکومت بنی عباس استفاده کردند  و کرسی های علمی بسیار زیادی را راه اندازی کردند به گونه ای که در تاریخ بیان شده است که هزاران نفر در محضر امام صادق(ع) رفت و آمد می کردند.

حجت الاسلام کریمی بررسی تخصصی مسائل علمی را از ویژگی های نهضت علمی امام صادق(ع) دانست و خاطرنشان کرد: در آن دوران رفت و آمد مردم سرزمین های مختلف به مدینه امکانپذیر شد و کرسی های علمی در موضوعات مختلف چه در مسائل فقهی و چه اجتماعی و اقتصادی و عقیدتی توسط شاگردان آن حضرت به وجود آمد و افراد و اشخاص مختلف مسؤولیت بیان مسائل علمی و عقیدتی را برعهده گرفتند.

این کارشناس دینی اضافه کرد: در واقع کرسی هایی که حضرت راه اندازی کردند مرکز علمی و دانشگاه زمان خود بود و از همین دانشگاه، دستاوردهای علمی بسیار زیادی برای جهان اسلام به دست آمد و در عالم نشر پیدا کرد.

وی ادامه داد: در زمان حضرت یک نهضت روشنگری راه اندازی شد و علاوه بر اینکه تبیین مسائل اسلامی توسط شاگردان آن حضرت انجام می شد، از سویی نیز مردم از بی مسؤولیتی در آموزش علمی جدا شده و مسؤولیت بیان مسائل علمی و مشارکت در بحث های علمی را برعهده گرفتند.

حجت الاسلام کریمی تأکید کرد: امروز باید با تبعیت از نهضت علمی امام صادق(ع) در معرفی اسلام تلاش فراوانی داشته باشیم و همچنین توجه کنیم که چگونه آن حضرت با دلسوزی و تلاش فراوان، مردم را انتخاب می کردند و با تبلیغ چهره به چهره، بسیاری از افراد را در مسیر اسلام و معارف اسلامی تربیت کردند.

وی ابراز کرد: امروز ما وظیفه داریم موضوعات مختلف از مسائل خانوادگی، حوزه های اجتماعی، مسائل فرهنگی گرفته تا مسأله حجاب را  با دلسوزی و روش های مسالمت آمیز اسلامی در جامعه تبیین و ترویج کنیم.

حجت الاسلام کریمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دستاورد علمی امام صادق(ع) که نشاط علمی حوزه است در خارج از کشور نیز توسط شیعیان مکتب جعفری نیز سبب شود تا این نشاط علمی به وجود بیاید./872/ت302/ج

ارسال نظرات