۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۵۱۱۳۴۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

محرومیت از فیوضات معنوی به واسطه اعمال انسان است

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: خداوند نیازی به چیزی ندارد و مستجمع جمیع صفات کمال است و از همین رو هرچه از خداوند صادر می شود، خیر است.
انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان غروب چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات مذهبی که هر روز در محل حسینیه همدانی ها برگزار می شود، اظهار کرد: امام هشتم(ع) در یکی از روایات شان کل مردم دنیا را از ابتدای تاریخ تا قیامت در دو دسته تقسیم فرموده اند؛ یکی دسته ای که «سعید» هستند و دیگری دسته ای که «شقی» هستند. سعید یعنی انسانی که در دنیا در حد گنجایش خودش ادب ایمانی، عملی و اخلاصی دارد. شقی هم کسی است که از این سه نوع ادب محروم است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: قرآن مجید در سوره ابراهیم می فرماید محرومیت از جانب خدا نیست بلکه انسان خودش خود را محروم می سازد چرا که پروردگار آدمیان را آزاد آفریده و آن ها را در انتخاب آزاد گذاشته است. کاری که خدا برای بندگانش کرده این بوده که «قد تبَیَّن الرُّشد من الغی» یعنی به وسیله 114 کتاب آسمانی که 113 مورد آن تحریف شده، راه رستگاری را از راه شقاوت مشخص فرموده است.

وی با تأکید بر این که خداوند منشأ خیر و رحمت است و شر از این ناحیه قدسی صادر نمی شود، افزود: خداوند تمام حقایق کتب آسمانی گذشته را در قرآن تجلی داده است و اعتقاد و عمل به قرآن به معنای اعتقاد و عمل به 114 کتاب آسمانی است. این کتاب می فرماید «مردم خودشان به سوی شقاوت گرایش پیدا کرده اند و خداوند احدی را به سوی آن نمی کشاند.» افعال به کار رفته در قرآن کریم نیز مؤیّد همین مسأله است چرا که هرجا از شقاوت سخن به میان آمده، فعل معلوم است و این مسأله اثبات می کند که شر از جانب خداوند صادر نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به بخشی از آیه 79 سوره مبارکه نساء که می فرماید «ما اصابه من سیّئه فمن نفسک»، تأکید کرد: خداوند نیازی به چیزی ندارد و مستجمع جمیع صفات کمال است و از همین رو هرچه از خداوند صادر می شود، خیر است و اگر کسی شر خود را به پروردگار نسبت دهد، خداوند می گوید چنین شخصی دروغ می گوید.

این کارشناس مذهبی در پایان یادآور شد: مگر می شود پروردگاری که حدود 276 مرتبه رحمت خود را در قرآن مطرح کرده، شر صادر کند؟ خدایی که رحمن و رحیم است فقط خیر دارد و از همین رو در قرآن می فرماید «بِیَدِه الخَیر» یعنی آن چه در ید قدرت اوست، خیر مطلق است. کسانی که حقایق قرآن کریم را متوجه نشده اند، زبان به گلایه نسبت به خداوند باز می کنند./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات