۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۵۰۳۹۸۰
رییس ستاد اقامه نماز:

انسان نمازگزار در زندگی به بن بست نخواهد رسید

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: کسی که اهل نماز است حتی اگر مشکل فراوان داشته باشد، به بن بست بر نمی خورد.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه پنجشنبه در سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر کلام نور که در صحن جامع رضوی بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار شد، به تبیین آثار نماز در زندگی انسان پرداخت.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به عبارت قرآنی «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَر« اظهار کرد: این سؤال در ذهن برخی جوانان وجود دارد که «اگر نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد، پس چرا برخی نمازخوان ها هم نماز می خوانند و هم مرتکب منکرات می شوند؟» در پاسخ باید گفت این آیه شریفه نماز را نهی کننده از منکرات معرفی فرموده؛ نه مانع انجام آن ها.

وی افزود: به عبارتی نقشی که پلیس در قبال خلافکاران در خیابان ایفا می کند، نماز نسبت به منکرات بر عهده دارد. مثال دیگری که می توان زد، نقش لباس سفید در نشان دادن آلودگی هاست.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم نماز درستی داشته باشیم، باید انسان درستی باشیم و در نتیجه اگر نماز ما نماز صحیحی باشد، هرچه انسان نیاز دارد در آن قرار داده شده است. به قول امام(ره) نماز کارخانه انسان سازی است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور، شناخت نسبت به عدالت پیشنماز را یکی از مؤلفه های صحت نماز دانست و گفت: پیشنماز باید عادل باشد و تشخیص این عدالت بر اساس اطلاعات کسانی است که می خواهند به او اقتدا کنند؛ یعنی ممکن است او گناهی انجام داده باشد اما نمازگزاران از آن اطلاع نداشته باشند.

وی با بیان این که بین عبادات انسان و رزق او رابطه ای است که نباید آن را فراموش کرد، بخشی از مشکلات مردم را ناشی از فراموشی این مسأله قلمداد کرد و افزود: برخی سؤال می کنند که «چرا برخی از کسانی که نماز می خوانند، هنوز مشکلات فراوان دارند؟» در پاسخ باید گفت اولا نماز خواندن مستلزم همراهی با سایر واجبات است و نسخه شفابخش قرآن را باید به طور کامل عمل کرد. همانطور که اگر بیمار به نسخه پزشک خود دقیقا عمل نکند نباید انتظار داشته باشد سلامتی اش را کاملا به دست آورد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: از سوی دیگر ممکن است انسان هم به نسخه الهی عمل کند و هم اعمالی انجام دهد که اثر آن را خنثی کند مانند بیمار دیابتی که قرص قند می خورد اما پس از قرص شروع به خوردن شیرینی می کند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن می گوید کسی که اهل نماز است حتی اگر مشکل فراوان داشته باشد، به بن بست بر نمی خورد چرا که آرامش دارد و «الا بذکر الله تطمئن القلوب.» حضرت زینب(س) در شرایطی که تمام عزیزانشان به شهادت رسیده بودند و تمام خیمه های آن ها سوخته بود، نمازشان ترک نشد و آرامش ایشان ناشی از همین ارتباط با خدا بود./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات