۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۸۱۴۸۸
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

29 بهمن تبریز نشانگر هویت شیعی آذربایجان است

حجت الاسلام حاجی زاده آذربایجان را ظلم ستیز و مبارز در برابر بی عدالتی دانست و گفت: 29 بهمن نشان گر هویت شیعی آذربایجان در مبارزه با ظلم و جور است.
حجت الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر

حجت الاسلام جواد حاجی زاده، عضو شورای مدیریت حوزه های علمیه آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به نقش روحانیت و علمای آذربایجان در نهضت اسلامی ایران، اظهار داشت: آذربایجان محور مبارزات انقلابی با رژیم طاغوت پهلوی بود.

وی با بیان اینکه آذربایجان با ریشه شیعی خود هیچ گاه در برابر ظلم سکوت نکرد، ابراز داشت: آذربایجان به عنوان جزئی از جامعه شیعی همواره در برابر ظلم و جور معترض و طغیان گر بوده است، این روحیه که میراثی ارزشمند از فرهنگ ناب شیعی است، همواره موجب ترس و واهمه دشمنان اسلام از تشیع بوده است.

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی حساسیت مردم آذربایجان در برابر ظلم و بی عدالتی را عامل بیداری مردم کشور دانست و گفت: مردم آذربایجان ویژگی مضاعف بر روحیه عمومی تشیع دارند که سبب افزایش روحیه سازش ناپذیری در برابر کجروی‌ها و ستمها شده است.

وی قیام 29 بهمن تبریز را نشانگر روحیه ظلم ستیزی این مردم عنوان و تصریح کرد: ظلم ستیزی این مردم و سازش ناپذیری در برابر بی عدالتی همان نیرویی است که بنیانگذار کبیر انقلاب و رهبر معظم انقلاب همواره آن را سند افتخاری برای مردم این خطه دانسته‌ است.

حجت الاسلام حاجی زاده با اشاره به ویژگی تدین و مذهبی آذربایجان، ابراز داشت: حرکت‌های اجتماعی بزرگ در آذربایجان و تبریز همواره بر اساس تحریک این غیرت دینی بوده، چنانچه قیام بزرگ مشروطه تبریز که برخی خواهان جدا‌سازی آن با مذهب و روحانیت هستند، دقیقا بر اساس اشاره و تأیید روحانیت و مراجع پی‌ریزی شد.

وی با بیان این‌که قیام 29 بهمن تبریز زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی و محرک حرکتهای بزرگ در کشور بود، گفت: 29 بهمن به عنوان یک روز بزرگ در تاریخ آذربایجان و ایران هویت شیعی منطقه را به نمایش گذاشت و نشان داد که تشیع در برابر ظلم و بی عدالتی سکوت نخواهد کرد.

امام جمعه اهر با بیان اینکه قیام 29 بهمن سال 56 تبریز به مناسبت چهلم شهدای قیام خونین طلاب قم، به صورت ناگهانی و غیر منتظره ضربه‌ای بر سلطنت پنجاه ساله پهلوی وارد کرد و آن را به نابودی کشاند، افزود: ضربه مردم آذربایجان در این روز به گونه ای بود که طول عمر طاغوت در ایران حتی به یک سال نکشید.

وی انقلاب را یک نهضت دینی و طلایه داری روحانیت مبارز دانست و گفت: شهید آیت الله قاضی طباطبایی از مبارزان انقلابی آذربایجان بود که به رهبری وی ضربه ای محکم بر پیکره رژیم طاغوت وارد و طومار آن در اندک زمانی پیچیده شد./854/302/ب2

ارسال نظرات