۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۴۷۳۶۴۵
کارشناس جمعیت:

کشور دچار تله کمبود جمعیتی شده است

علیئی با بیان این که کشور دچار رشد منفی موالید شده است که خروج از آن بسیار مشکل است، گفت: باید سطحی از آگاهی جمعیتی از طریق تریبون روحانیت و مساجد برای مردم تبیین شود.
محمدولی علیئی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدولی علیئی، جمعیت شناس، پیش از ظهر امروز در دومین نشست شورای راهبردی جمعیت که در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و با حضور آیت الله اعرافی برگزار شد، با تأکید بر نقش روحانیت به عنوان یک رسانه در ارتباط با جامعه، اظهار داشت: ما در کشور از لحاظ جمعیتی دچار تله جمعیتی شده ایم و این زمانی است که کشور به رشد منفی موالید دچار می شود و بیرون رفتن از این وضعیت تقریبا غیر ممکن است.

وی با بیان این که این تله جمعیتی از کشورهای پیشرفته شروع شده و امروز به ما رسیده است، گفت: ما هم از لحاظ ساخت و هم ترکیب و هم پراکندگی جمعیت در وضعیتی قرار داریم که شهر نشینی و کلان شهری، نظام آموزشی، ساختار و جایگاه خانواده در اشتغال و خانه داری، ساختار جمعیتی  و نظام حقوقی خانواده باید مورد بحث قرار گیرد.

علیئی خاطرنشان کرد: متأسفانه نظام آموزشی ما عدم تناسب جنسی ما را رقم می زند و فارق التحصیلان ما بالای 60 درصد خانم ها هستند، شهر نشینی و کلان شهری ما به صورتی است که روند مرکز پیرامونی ما به نفع مرکز تمام شده است.

وی افزود: در بحث خانه داری و اشتغال بیرون از خانه 92 درصد خانم های ما مایل هستند که اشتغال در بیرون از خانه داشته باشند و خانه داری در نزد خانم ها مذموم شده است؛ بنابراین باید در ساختار جمعیتی کشور دقت شود و سیاست های متناسب با ساختار و فرهنگ اتخاذ شود.

کارشناس جمعیت با اشاره به ارتباط ساختار جمعیتی و رسانه اظهار داشت: باید سطحی از آگاهی جمعیتی از طریق تریبون روحانیت و مساجد برای مردم تبیین شود زیرا اگر مردم این مسائل را بدانند از این سیاست ها استقبال خواهند کرد./843/202/ب3

ارسال نظرات