۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۴۷۱۲۳۴
حجت‌الاسلام جوادی؛

امام معصوم حقیقت قرآن ناطق است

کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که امام مبین حقیقت قرآن ناطق است، گفت: امام از هر نقصي و گناهی منزه است؛ بر اساس این اصل امام معصوم از خطا، سهو و نسیان مصون بوده و نه‌تنها گناهی از امام سر نمی‌زند بلکه سهو و نسیان نیز در ذات امام راه ندارد.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام جوادی امروز در سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ نجمه خاتون(س) برگزار شد به تحلیل حقیقت«امام مبین» بر اساس منابع ثقلین در آیه 12 سوره یس پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است«إِنَّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتَی وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْ ءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ؛ همانا ما مردگان را زنده می‌کنیم و آنچه را از پیش فرستاده‌اند و آثارشان را می‌نویسیم و هر چیزی را در کتاب و پیشوایی روشن برشمرده‌ایم.»

کارشناس معارف ثقلین به بیان تفاسیر مطرح در ذیل آیه 12 سوره یس پرداخت و گفت: آیت‌الله جوادی آملی در تفسیر واژه امام مبین چنین نوشته‌اند که«مقصود از واژه(إِمَامٍ مُبِينٍ) ثبت همه اشياء در آن است؛ بر این اساس هر چه در جهان هست در امام مُبين مضبوط است چراکه خداوند متعال در قرآن کریم حقیقت امام مبین را همان لوح توصیف کرده‌اند كه اين پيشواي همه كتاب‌ها است و منظور آیه بر این اساس چنی است که این‌ها را شمرديم يعني جداگانه، محصا و حساب‌شده همه‌شان در آنجا هستند.»

حجت‌الاسلام جوادی به بیان روایی مصادیق«إِمَامٍ مُبِينٍ» پرداخت و ابراز داشت: رسول اکرم در تحلیل این حقیقت چنین فرموده است«هنگامى که این آیه نازل شد خلفای راشدین برخاستند و گفتند: اى پیامبر آیا منظور از آن تورات است فرمود: نه مجدد سؤال شد انجیل است فرمود نه مجدد سؤال شد منظور قرآن است فرمود نه؛در این حال امام على(ع) به سوى پیامبر(ص) آمد، هنگامى که چشم رسول خدا(ص) بر او افتاد، فرمود: هُوَ هذا اِنَّهُ الاِمامُ الَّذِى اَحْصَى اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالى فَیْهِ عِلْمَ کُلِّ شَىء؛ امام مبین این مرد است! او است امامى که خداوند متعال علم همه چیز را در او احصا فرموده است.»

سخنران مسائل مذهبی با بیان این‌که امام مبین حقیقت قرآن ناطق است، گفت: برای امام در قرآن کریم معیارهای ویژه‌ای مطرح‌شده است؛ بر این اساس کمالات انساني در امام به فعليت رسيده و در نهایت درجه کمال انسانی است، به این معنی که تمامی کمالات انسانی در وی متجلی است و کمالی نیست که امام معصوم از آن کمال برخوردار نباشد.

وی ادامه داد: امام از هر نقصي و گناهی منزه است؛ بر اساس این اصل امام معصوم از خطا، سهو و نسیان مصون بوده و نه‌تنها گناهی از امام سر نمی‌زند بلکه سهو و نسیان نیز در ذات امام راه ندارد./837/202/ب3

ارسال نظرات