۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۴۵۵۷۶۵
دبير جامعه روحانيت كاشان:

اسلام منهاي نماز، زكات و حجاب کاربرد ندارد

دبير جامعه روحانيت كاشان با بيان اينكه مشتريهاي اسلام منهاي نماز و زكات و حج و حجاب زياد است، گفت: مشتريهايي كه شرط گذاشته و بخش هايي از اسلام را قبول و بخش ديگر آن را قبول نكنند زياد است و چنين اسلامي كاربرد ندارد.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 73 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد «وَ إِن كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَينا إِلَيكَ لِتفترِيَ عَلَينا غَيرَهُ وَإِذًا لاَّتَّخَذُوكَ خَليلا ً»، گفت: براي اين آيه شأن و نزولات متعددي را نقل كردند اما اصل مطلب اين است كه گروهي در مكه نزد پيامبر اكرم(ص) آمدند و مدعي شدند آماده پذيرفتن دين اسلام هستند اما شروطي داشتند كه اگر اين شروط را پيامبر اكرم(ص) قبول كند آنها هم اسلام را قبول كنند.

وي افزود: در شأن و نزول هاي بيان شده، گفته شده است، گروهي اعلام كردند ما اسلام را قبول مي كنيم به شرطي كه در نماز خود سجده و ركوع نداشته باشيم، چون اين حالت را در شأن خود نمي دانيم و گروهي ديگر اعلام كردند ما اسلام را مي پذيرم مشروط بر اينكه بت هاي كوچك خودمان را بشكنيم اما بت هاي بزرگ را حفظ كنيم و گروهي ديگر اعلام كردند مسلمان مي شويم به شرطي كه تا يكسال بت هاي ما باشد و از سال دوم به بعد آنها را بشكنيم.

 حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در اين آيه به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، «إِن كَادُو» نزديك بود فتنه آنها مبني بر قبول اسلام شرطي را قبول كني و سبب  شود بخشي از آنچه را كه به تو وحي كرديم ناديده بگيري تا غير از آنچه را كه ما به تو نازل كرديم را به عنوان آنچه كه خدا گفته است به مردم اعلام كني و در وحي انحراف  ايجاد شود، از اين رو اعلام كردند اگر اين كار را پيامبراكرم(ص) انجام دهد او را به عنوان دوست خود انتخاب كنند.

دبير جامعه روحانيت ادامه داد: خداوند در ادامه مي فرمايد، اگر ما تو را ثابت قدم نكرده بوديم و به تو كمك نمي كرديم كه روي حرف خود پافشاري كني، نزديك بود به آنها اعتماد كني اما تو را ثابت قدم كرديم و تو محكم شدي و از آنچه كه ما به تو وحي كرديم ذرّه اي عقب نشيني نكردي اما در صورتي كه به خواسته هاي آنها تن مي دادي و از آنچه خدا به تو وحي كرده بود عقب نشيني مي كردي ما تو را دو برابر و يا چند برابر دنيا، در آخرت مجازات مي كرديم و فرياد رسي هم نداشتي اما ما تو را ثابت قدم كرديم.

حجت الاسلام شاه فضل به برخي از نكات طرح شده در اين آيه اشاره كرد و گفت: اولين نكته اي كه مطرح شده اين است كه مشركين به دنبال اين بودند كه بخشي از اسلام را قبول كنند و بخش ديگر را قبول نكنند و كاملا در برابر اسلام تسليم نبودند و بخشي از احكام اسلام را قبول و برخي ديگر را قبول نمي كردند، بنابراين خداوند مي فرمايد، ما چنين مسلماني را نمي خواهيم.

وي افزود: در قبول اسلام، آنهايي كه اسلام را قبول اما در نماز خواندن كوتاهي مي كنند با كساني كه اسلام را قبول مي كنند اما منكر نماز و حج و زكات و حجاب هستند متفاوت است، از اين رو خداوند مي فرمايد، چنين اسلامي به كل باطل است و اگر كسي با پيامبر شرط مي كند كل اسلام را بدون نماز قبول كند اينگونه اسلام باطل است.

دبير جامعه روحانيت با بيان اينكه مشتريهاي اسلام منهاي نماز و زكات و حج و حجاب زياد است، گفت: مشتريهايي كه شرط گذاشته و بخش هايي از اسلام را قبول و بخش ديگر آن را قبول نكنند زياد است و چنين اسلامي كاربرد ندارد، از اين رو اگر فردي هيچي از اسلام را قبول نداشته باشد مرتد نيست، اما اگر يكي از اصول  دين اسلام را انكار كند مرتد است.

حجت الاسلام شاه فصل گفت: هر كس حتي يكي از اصول دين اسلام را انكار كند مرتد است، از اين رو پيامبر اكرم(ص)  افرادي را كه قصد داشتند با اين شرايط  وارد دين اسلام شوند اصلا اجازه ورود نمي داد.

وي ادامه داد: خداوند به پيامبر مي فرمايد، اگر ما تو را ثابت قدم نكرده بوديم، تا حدودي به آنها متمايل مي شدي و چيزي نمانده بود كه پيامبر حرف آنها را قبول كند تا آنها اسلام شرطي را بياورند.

دبيرجامعه روحانيت كاشان با طرح اين سؤال كه آيا عصمت پيامبران از خودشان است يا از طرف خداوند است؟ و آيا پيامبران امكان انجام دادن گناه را دارند يا ندارند و يا اينكه خداوند به پيامبر كمك كرد و پيامبر گناه نكرد و اگر به ما هم كمك كند گناه نمي كنيم و اگر عصمت پيامبران از خدا است چنين عصمتي ارزش دارد يا ندارد، گفت: خداوند درگناه نكردن پيامبران نقش دارد و علماي شيعه معتقدند پيامبران عصمت دارند و هيچ گناهي نمي‌كنند چرا چون پيامبران قرار است الگوي جامعه باشند و پيامبر گناهكار نمي تواند الگوي مردم باشد.   

وي افزود: اتفاق حضرت يوسف و زليخا و پيامبر مصداق اين موضوع است كه هركجا پيامبري خواست مرتكب گناهي شود خداوند مانع مي شود و چون پيامبر اكرم(ص) عصمت دارد همه كارهاي او مورد قبول است و از آن حكم شرعي استخراج مي شود.  

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: داشتن عصمت از ويژگيهاي پيامبران است و معتقديم همه رفتارهاي پيامبران صحيح است و بر اين اساس ما نيز از آنها الگو مي گيريم./1307/202/ب2

ارسال نظرات