۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۵۴۵۶۲
در آستانه عاشورای حسینی؛

سوگواره ادبی «بغض واژه» در تبریز برگزار شذ

همزمان با ماه محرم، هشتمین سوگواره ادبی «بغض واژه» و آیین رونمایی از آلبوم صوتی نواهای عاشورایی «شبیر» در تبریز برگزار شد.
بغض واژه

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، هشتمین سوگواره ادبی « بغض واژه» و آیین رونمایی از آلبوم صوتی نواهای عاشورایی « شبیر» امروز با حضور مدیر کل تبلیغات اسلامی، مدبرکل اوقاف و امور خیریه استان، رئیس حوزه هنری استان، معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و جمعی از شاعران استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز در سالن اجنماعات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد.

رئیس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در این همایش گفت: امسال هشتمین سالی است که حوزه هنری استان آذربایجان شرقی اقدام به برگزاری محفل شعر عاشورایی با عنوان « بغض واژه» می نماید.

حسن میلانی ادامه داد: ادبیات و به ویژه شعر عاشورایی گونه وسیعی از ادبیات می باشد که به موضوع کربلا و عاشورا می پردازد و پیشینه اشعار آیینی متعلق به واقعه عظیم عاشورا است.

وی افزود: سوگواره ادبی بغض واژه محفلی است که در آن شاعران اقدام به تولید آثاری فاخر در زمینه ادبیات آیینی و اشعار عاشورایی می کنند و در آن ظریف ترین احساسات و دلگویه های خود را در قالب اشعار به کام مخاطب می ریزند.

رئیس حوزه هنری استان با تاکید بر نقش شاعران و مداحان اهل بیت در حراست از میراث معنوی ائمه اطهار(ع) و ارتقای معرفت واقعی مردم نسبت به ایشان گفت: گسترش و ترویج معارف و فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه حائز اهمیت می‌باشد، لذا شاعران و مداحان نقش تأثیرگذاری در ترویج فرهنگ و معارف ناب اهل بیت(ع) را بر عهده دارند.

میلانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تولید آلبوم صوتی ترکی نواهای عاشورایی با نوای گروه بین المللی تواشیح طارق تبریز با نام « شبیر» اشاره کرد و گفت: : آلبوم صوتی ترکی نواهای عاشورایی « شبیر» شامل ۸ قطعه به زبان تركی آذری است و قطعات آلبوم شامل زینب عزاسی، طور سینا، شبه پیغمبر، عطش ماجراسی، امداده گل، هجران، لب عطشان و لبیک می باشد که در این برنامه شاهد رونمایی آن خواهیم بود.

وی تولید آثار فاخر در تمامی زمینه های دینی، ارزشی و انقلاب را رسالت حوزه هنری عنوان کرد و خاطر نشان کرد: هدف از تولید این آلبوم نشر فرهنگ اصیل و فصیح نوحه سرایی برای ائمه اطهار(ع) و جلوگیری از انحرافات به وجود آمده در شعر و لحن نواهای عاشورایی می باشد.

همچنین مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در سخنانی با تسلیت سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: کربلا مصاف عقل و عشق است و هنرمند با نگاهی جز زیبایی به  این موضوع نداشته باشند و با قلم خود زیبایی ها را به تحریر در بیاورند.

حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی ادامه داد: نهضت عاشورا زیربنای فرهنگ شیعی است و نقطه عطف فرهنگ شیعی هم واقعه عظیم کربلاست، ادبیاتی که حول محور کربلا به وجود آمده یک ادبیات کاملا مستقل و خاص خود کربلا است.

همچنین مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز گفت: در مسائل دینی و فرهنگی با در کنار هم باشیم و با پشتیبانی همدیگر نگذاریم دشمنان فرهنگ دینی ما را تحریف کنند.

حسین آذرنیا اقدام حوزه هنری استان را در برگزاری سوگواره ادبی بغض واژه ستود و افزود: این گونه محافل ادبی آیینی باعث تولید آثار فاخری خواهد شد که در ادبیات این مرز و بوم ماندگار می شود.

وی همچنین تولید آلبوم صوتی نواهای عاشورایی « شبیر» را گامی موثر در جلوگیری از انحرافات پیش آمده در مدایح و نواهای عاشواریی قلمداد کرد.

لازم به ذکر است، در ادامه مراسم هشتمین سوگواره ادبی بغض واژه گروه تواشیح و مدیحه سرایی طارق تبریز یکی از قطعات آلبوم صوتی نواهای عاشورایی « شبیر» را به صورت زنده برای حاضزین در مراسم اجرا کردند و نیز در ادامه مهدی خادم آذریان مرثیه سرایی کرد.

گفتنی است، در پایان این مراسم محمد رنجی، صالح سجادی، جاوید سیف، مهران عباسیان و یاسر شاعر شعرهای خود را در وصف مصیبت های سالار شهیدان امام حسین (ع) قرائت کردند و در ادامه از عوامل تولید آلبوم صوتی عاشورایی شبیر تقدیر بعمل آمد./935/202/ب3

 

ارسال نظرات