سیر و سلوک بدون امام بی نتیجه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان شب گذشته در محفلی که به مناسبت دهه کرامت در مسجد بقیة الله الاعظم(عج) واقع در خیابان چهار باغ خواجو برگزار شد، گفت: اگر امام نباشد تشخیص حق و باطل از یکدیگر ممکن نیست.
وی در ادامه مباحث شبهای گذشته افزود: اگر انسان به درستی علتی را پیدا کرد، ضمیمه هر چون و چرایی را در ذهنش از بین می رود، این یک مسأله عقلی است.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پاسخ به شبهه چرایی ضرورت وجود امام، ابراز کرد: یکی از قدیمی ترین شبهاتی که از گذشته تا الآن مطرح است، این است که چرا برخی انسانها به عنوان امام از جانب خداوند انتخاب می شوند، خداوند در سوره مبارکه بقره به این شبهه این گونه پاسخ می دهد که دلیل انتخاب برخی اشخاص به عنوان امام مصلحت و منفعت جامعه بشری است.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: این مصلحت و منفعت زمانی به دست می آید که جامعه بشری درک کند، سیر و سلوک در عالم هستی بدون وجود امام، سیر و سلوک در تاریکی صد در صد است که افزون بر این که انسان را از مقصد اصلی اش منحرف می کند، علاوه بر این که ضربه پذیرش می کند، افزون بر این که سرگردانش می کند، سبب می شود فرهنگهای باطل او را به اسارت ببرند.
مفسر قرآن کریم تجربه های تاریخی را به عنوان دلایل مهمی برای ضرورت وجود امام دانست و افزود: در تاریخ مثل روز روشن است که پیروان امامان الهی همیشه به سعادت رسیده اند و کسانی که از ایشان رویگردان بوده اند به شقاوت و بدبختی دچار شده اند و انسان بی امام سرگردان و متحیر است و حق را از باطل تشخیص نمی دهد.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این که انسان بی امام در پایان عمرش به خاطر احساس نبود سرپناه، افسرده می شود، ابراز داشت: خداوند هم نمی خواهد بندگانش به این بلاها گرفتار شوند و امام را به عنوان چراغ هدایت راه زندگی انسان معرفی کرده تا به واسطه او مردم به وظیفه خودشان در مواضع مختلف عمل کنند، بدون وجود امام تشکیل حکومت عدل الهی محال است، چون بدون امام عالم در تاریکی مطلق به سر می برد.
وی در پاسخ به این شبهه که برخی می گویند چرا افراد خاصی به عنوان امامان تعیین می شوند و چرا ما امام نشدیم توضیح داد: با توجه به آیه صد و بیست و چهارم سوره بقره که می فرماید «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» دلیل انتخاب حضرت ابراهیم(ع) به عنوان امام امت، تمکین کامل کلماتی بوده که خداوند به ایشان دستور داده است.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: این که برخی می گویند خداوند حضرت ابراهیم(ع) را تحت فشارهای مختلف قرار داد و پس از تحمل فشارهای مختلف توسط حضرت ابراهیم(ع)، ایشان را به عنوان امام امت انتخاب کرد، بر اساس آیه شصت و دوم سوره یونس که می فرماید«أَلا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ» اشتباه محض است.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در تفسیر واژه «کَلِمات» ابراز کرد: بر اساس روایتی از وجود نازنین امام باقر(ع) «کلمات» شامل 30 تکلیف است که خودِ این 30 تکلیف شاخه های مختلف دارد، این 30 تکلیف به صورت جداگانه در 10 آیه از قرآن آمده، این آیه می گوید دلیل این که حضرت ابراهیم(ع) به عنوان امام امت انتخاب شدند، این بود که هر آن چه خداوند به عنوان تکلیف به ایشان دستور می داد، ایشان با عشق و علاقه می پذیرفتند، حالا اعمال خودتان را بسنجید و ببینید آیا شما هم این گونه بوده اید، آیا در برابر اوامر و نواهی خداوند کاملاً مطیع بوده اید.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اگر همه هفتاد میلیون جمعیت کشور مطیع پروردگار بودند فقیری در جامعه وجود نداشت، اگر همه مطیع بودند خمس و زکاتشان را پرداخت می کردند، اگر همه مطیع بودند نمازشان را با حالتی نمی خواندند که مصداق آیه معروف «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَىٰ» شوند، چرا که این آیه از ما می خواهد به گونه ای نماز بخوانیم که شأن حضور در برابر خداوند را درک کنیم، اگر انسان در حدّ یک مأموم مطیع اوامر امام عمل کند به خداوندی خدا بهشتی می شود.
وی با بیان داستانی از یکی از فرزندان امام صادق(ع) که برادر امام موسی بن جعفر(ع) بود و تا دوران امامت امام جواد(ع) را درک کرده بود، اظهار کرد: وقتی که این پیرمرد 90 ساله مشغول تدریس به دانشجویانش بود، پسری 7 ساله سر درس او حاضر شد، او بلافاصله از جایش بلند شد و جلوی همه دست آن پسر را بوسید، داشنجویان با تعجب از ایشان پرسیدند دلیل این رفتار شما چیست، ایشان در پاسخ گفت، این پسر 7 ساله حضرت جواد(ع) است که خداوند او را به عنوان امام من تعیین کرده است، اگر خداوند در محاسن سفید من لیاقتی می دید من را به عنوان امام معصوم(ع) قرار می داد ولی او خواسته من مأموم باشم، من هم اطاعت می کنم.
مفسر قرآن کریم با بیان این که 70 میلیون جمعیت این کشور باید به گونه ای باشند که در برابر امامان تکبر نداشته باشند، تصریح کرد: امامت یک ریاست معنوی در عالم هستی است که خداوند به امامان ارزانی داشته، مسلماً اگر ما امام می شدیم خراب کاری می کردیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، «اکثر مردم از لطف نعمتهای معنوی خداوند رویگردانند و با این که مسیر بهشت و جهنم به آنها یاد داده شده، از این مسیر فرار می کنند و به سمت شیاطین عالم می روند»، تأکید کرد: چگونه می شود که برخی افراد از وجود خداوند متنفر می شوند و به وجود شیاطین عالم عشق می ورزند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان با اشاره به آیه بیست و سوم سوره شوری که می فرماید«ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ» ابراز کرد: پیامبر(ص) در این آیه از مردم می خواهد که به جای مزد رسالتش با امامان پس از او مودت داشته باشند، مودت هم یعنی ظاهر شدن محبت در عمل، یعنی انسان محبتی داشته باشد که به واسطه آن به محبوبش اقتدا کند./201/867/ب1