۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۴۳۹۹۴۱
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی مطرح کرد؛

پیامدهای تجمل‌‌گرایی مسؤولان/ میل به دنیاگرایی مانع اجرای عدالت می‌شود

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که پس از جنگ و دوره سازندگی، رویکردمان رویکرد توسعه غربی شد و اساس را بر سرمایه‌گذار، سرمایه دار و سرمایه قرار دادیم، گفت:‌ میل به دنیاگرایی مانع اجرای عدالت اجتماعی می‌شود.
تجمل گرایی

حجت الاسلام والمسلمین سید تقی حسینی شاهرودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: یکی از آثار تجمل گرایی، ایجاد فاصله طبقاتی است که مادر بسیاری از فسادهای اجتماعی است و به تعبیر امام راحل به کاخ نشینان و کوخ نشینان تقسیم می کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بروز توسعه تورمی را در نتیجه اشرافی گری دانست و اظهار داشت: از بین رفتن وحدت اجتماعی از دیگر آثار تجمل گرایی بر جامعه است و گسست اجتماعی سبب عقده ها و ضربه پذیری و تضاد اجتماعی خواهد شد و این مسأله خود را در تار و پود جامعه خود را بروز می دهد و به جای پیشرفت توسعه قرب، توسعه تورمی اتفاق می افتد.

 

این کارشناس دینی با بیان این که در نتیجه تجمل گرایی، حرص در جامعه توسعه خواهد یافت، تصریح کرد: طبق روایات، حرص یکی از زمینه ها و اصول کفر به شمار می آید، چرا که اگر عده ای از بیشترین امکانات برخوردار باشند و عده ای استعداد خود را با واجدین آنها مشترک بدانند و به آن نمی رسند، حرص می زنند.

 

اشرافی گری جامعه دنیاگرایی را توسعه می دهد

وی با اشاره به یکی از دیگر از آثار تجمل گرایی در جامعه گفت: استکبار به عنوان یکی از رذایل اخلاقی است که در اثر اشرافی گری در جامعه به وجود می آید و وقتی این خصیصه برخورداری به این کیفیتی که در جهت قرب به خدا نباشد، روش طاغوتی دارد که این روش آثار طاغوتی دارد؛ وجود خصیصه استکبار در اشخاص سبب می شود که زیر بار ولی خدا و حکم خدا نمی روند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی میل به دنیا و دنیاگرایی را از دیگر آثار اشرافی گری عنوان و خاطرنشان کرد: تجمل گرایان کسانی هستند که طبق برخی  آیات مسرفان هستند؛ اشرافی گری جامعه را به دو قشر مستکبر و مستضعف تقسیم می کند و دنیاگرایی را توسعه می دهد و دنیایی که بایستی مزرعه الآخره باشد، اگر انسان از این رویکرد برخوردار شود، به غفلت از خدا و خود گرفتار می شود.

 

میل به دنیاگرایی مانع اجرای عدالت در جامعه می شود

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که حاکم دنیاگرا نمی تواند عدالت را در جامعه عملی کند، اظهار داشت: تحقق ظلم و ستم اجتماعی به جای قسط و عدل کار حاکمان است و حاکمی که میل به دنیا گرایی پیدا کند، قطعا نمی تواند عدل و قسط را اجرا کند.

 

این کارشناس دینی تمایل پیدا کردن به روش های نظام سرمایه داری را ثمره اشرافی گری دانست و تصریح کرد: میل به روش ها و منش های کفار و کفر آمیز و تغییر ذائقه اجتماعی از دیگر اثرات تجمل گرایی خواهد بود؛ وقتی برخورد ما با تقسیم سرمایه و اعتبارات تقسیمی الهی نباشد و انحصار طلبانه و متناسب روش های سرمایه داری جامعه باشد، آثار نظام سرمایه داری را به دنبال می آورد و میل به آنها را شدید می کند.

 

وی در تبیین سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: بخشی از منشأ بروز و ظهور مدیران تجمل گرا به اصل برنامه برمی گردد و برنامه زمینه تولید مدیران را مشخص می کند؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند که توسعه غربی را قبول ندارم؛ این فرمایش به این خاطر است که توسعه غربی در مقابل توسعه اسلامی است و پیشرفت مد نظر اسلام، پیشرفت توسعه قرب است و باید همه مناسبات اجتماعی به سمت خدا و بندگی پروردگار متعال باشد.

 

رویکرد کشور در دوره سازندگی رویکرد توسعه غربی شد

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ و دوره سازندگی، رویکردمان رویکرد توسعه غربی شد، یعنی اساس را به سرمایه گذار، سرمایه دار و سرمایه قرار دادیم و این مسأله، شکاف اجتماعی و فرهنگ کفار را به وجود آورد؛ در این دوره، رهبر معظم انقلاب هشدار های خود را دادند و تعبیر ثروت های بادآورده را مطرح کردند و به دنبال آن اختلاس ها شروع شد و این مسأله در جامعه امری طبیعی شد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم درباره اجرای مدل اقتصادی غربی در دوره سازندگی اظهار داشت: اگر مدیری متناسب با سرمایه، امین نباشد، وسوسه خواهد شد و حتی آثاری نسبت به خود نمی بیند؛ مدل اقتصادی غربی و نظام سرمایه داری غرب با پیش فرض های انسانی مدنظرشان در مبانی و مقاصد و تعریفشان از انسان و جامعه و لذت و نیازهای انسان دارند، در دوره سازندگی اجرایی کردیم؛ برای تعالی، برنامه درست و منسجم متناسب با هدف و مهره های ساخته شده و تحمل کننده بار مسؤولیت نیاز است./822/ت302/س

 

خبرنگار: مهدی فلاحی

 

ارسال نظرات