۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۳۲۳۳۶
درس هایی از قرآن(۷)

مشکلات اقتصادی مانع درک اصل امنیت نشود

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در حرم رضوی گفت: گاهی مشکلات مالی و اقتصادی مانع درک اصل امنیت می شود، باید باور کنیم که هیچ کجای کره زمین به اندازه ایران امن نیست و این امنیت حاصل تلاش مرزبانان، شهیدان، جانبازان و امثال آنان است که نباید فراموش شود.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قران کریم دوشنبه شب، در حرم مطهر رضوی در برنامه درس هایی از قرآن کریم با موضوع خدمت اظهار کرد: خدمت انواع گوناگونی دارد که هر کس با توجه به شرایط و به تناسب تونایی هایش می تواند به دیگران خدمت کند.

 

انواع خدمت

وی افزود: چندصد آیه قرآن کریم به خدمت مالی با لفظ هایی چون خمس، زکات، انفاق، احسان، قرض الحسنه و صدقه اشاره دارد و کمک به چه کسی، چه مقدار، در چه زمانی، در چه مکانی و در چه موردی از معیارهای کمک مالی است.

 

با بیان این که قرآن سفارش به کمک با بهترین ها می کند، عنوان کرد: به نوع کمک مالی توجه داشته باشیم؛ به بیان قرآن آنچه دوست دارید ببخشید نه چیزی را به هر دلیلی آن را نمی پسندید، اگر مردم از روی استیصال و درد لاعلاجی این نوع کمک شما را پذیرفتند دلیل بر درست بودن کار شما نیست، او چاره ای ندارد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به خدمت بازویی بیان کرد: برخی دارای شرایط مالی نیستند اما به عنوان نیروی انسانی در جایی خدمت می کنند؛ حضرت ابراهیم(ع) که با ساختن کعبه ما سال هاست که ما را مهمان خدای متعال کرده است.

 

وی نوع خدمت انبیا، اولیای الهی، معلمان، استادان دانشگاه، علما، طلاب، وعاظ را خدمت علمی دانست و افزود: خدمت قلمی از جمله تنظیم سند یا نوشتن مطلبی برای کسی که سواد ندارد، خدمت زبانی؛ کمک به برخی افراد قادر به سخن گفتن نیستند، خدمت عاطفی؛ کمک به کسی که مصیبت دیده، تلخی دیده و روحش شکسته شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: اگر کسی توانایی کمک داشت و کاری نکرد به بیانی دیگر اگر کسی فریاد مظلومی را شنید و بی اعتنا بود نسبت به این رفتارش مسؤول است.

 

وی افزود: انسان باید نسبت به مسائل پیرامونش حساس باشد نه بی تفاوت، به طور مثال در وسیله های نقلی عمومی توجه و احترام به سالمندان، زنان باردار، کسانی که به هر دلیل توانایی ایستادن ندارند ضروری است.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: خدمات دیگران را فراموش نکنید و به کسانی به گردن ما حق دارند، توجه کنید، پزشکان و پرستاران به ویژه در شیف شب، رفتگران شهرداری، آتش نشان هایی که شب و روز باید گوش به زنگ خطر باشند از جمله افرادی هستند که حق بسیاری به گردن ما دارند.

 

وی تصریح کرد: رفتگران شهرداری با نخوابیدن در شب، ایستاده بودن، رفتن گرد و غبار در حلق، دور بودن از همسر و فرزند، درآمد اندک به ما خدمت می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره خدمت شهیدان ادامه داد: گاهی مشکلات مالی و اقتصادی مانع درک اصل امنیت می شود، باور کنیم که هیچ کجای کره زمین به اندازه ایران امن نیست که این امنیت حاصل تلاش مرزبانان، شهیدان، جانبازان و امثال انان آست که نباید فراموش شود.

 

وی افزود: کسانی که با انقلاب اسلامی مشکل دارند خدمت شهیدان فراموش کرده اند که هنگام مواجه شدن با مسائلی از قبیل تورم، گرانی و کسادی بازار، همه خدمات را فراموش می کنند.

 

ضعف مدیریت؛ علت برخی مشکلات فردی و اجتماعی

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: البته این مشکلات هم نباید باشد، برخی مشکلات جامعه به دلیل مدیریت های ضعیف و گاهی ضمن مدیریت های صحیح ناشی از حوادث طبیعی است.

 

وی با اشاره به این که علت برخی مشکلات بهره نبردن از امکانات و مدیریت ضعیف ماست به فرموده خداوند همه چیز به تو دادیم اما تو توانایی استفاده از این نعمات نداشتی، بیان کرد: طبق آیه از قرآن کریم خداوند زمین و آسمان را آفرید، باران را در اختیار شما نهاد، انواع ثمرات و میوه ها را رزق شما قرار داد، نهرها، نورماه و خورشید، شب و روز را در اختیار شما نهاد، هرچه را که طلب کردید به شما داد و شما قادر به شمردن نعمت های الهی نیستید.

 

مصادیق نادرست خدمت

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان کرد: خدمت رسانی نباید منحرف باشد، به طور مثال نذری دادن یک قاچاق چی مواد مخدر در روز عاشورا برای این که دستگیر نشود، رفع حاجت نیازمندان از طریق دزدی و دفاع از مظلومان و جنگ زده ها ی سوریه بدون رضایت پدر و مادر نادرست است.

 

وی با اشاره به نادرست بودن توسل به قرآن کریم در امور حرام، مطرح کرد: روزی پلیس دزدی را دستگیر کرد وقتی از او پرسیدند چرا دزدی کردی؟ گفت هر روز چهار قل می خواندم که دستگیر نشوم امروز فراموش کردم شما مرا بازداشت کردید.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: خدمت به کسی که نسبت به ما بی مهری روا داشته است مصداق خدمت نیکی در برابر بدی است که نمونه قرآنی آن داستان سفر حضرت موسی و حضرت خضر به قریه ای است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان کرد: تعمیر دیوار در حال فروپاشی از سوی حضرت خضر در روستایی که از حضرت موسی و حضرت خضر پذیرایی نکردند و از دادن تکه ای نان و آب به آن ها امتناع کردند، مصداق نیکی در مقابل بی مهری و بدی مردم آن روستا است.

 

گفتنی است، برنامه درس هایی از قرآن از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ویژه ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22 در صحن جامع رضوی اجرا می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات