۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۳۱۱۱۳
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

فرهنگ سرچشمه هدایت انسان/ کم رونقی مساجد مصداق تخریب آن است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بزرگترین ظلم‌ها در حق بشریت ظلم فرهنگی و کتمان حقیقت است، گفت: کم رونقی مساجد از مصادیق تخریب آن است و قرآن به شدت این تخریب را محکوم می‌کند.
ترتیل خوانی بانوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رانی زنجانی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در مراسم ترتیل خوانی بانوان در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نماز و روزه دو رکن مهم دینی است، گفت: قرآن کریم تأکید می‌کند که نماز زمانی می‌تواند زمینه هدایت انسان را فراهم کند که به صورت مستمر برگزار شود و نماز مقطعی و موسمی راهکار هدایت بشر نیست.

 

وی افزود: متأسفانه امروزه عده‌ای از نسل جوان در اثر تبلیغات غرب دچار انحراف فکری شده‌اند و ایمان قلبی را برای مسلمان بودن کافی می‌دانند که این موضوع همان اسلام آمریکایی است که باید توجه کرد خداوند در سوره بقره خطاب به این افراد می‌گوید ایمان از عمل جدا نیست و بدون عمل به تکلیف، ایمان تنها یک لغلغه زبانی است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در سوره بقره مورد تأکید قرار گرفته است، مسأله انفاق است، گفت: انسان باید در همه زمینه‌ها میانه رو باشد حتی در سنت پسندیده انفاق؛ زیرا زمانی انفاق برای انسان ثواب دارد که در ابتدا به اطرافیان خود رسیدگی کرده و اگر فقیری در نزدیکانش نبود پس از آن می‌تواند به دیگران انفاق کند.

 

خانم رانی زنجانی با اشاره به اینکه قرآن کریم انفاق را تنها به مال محدود نکرده است، گفت: انفاق شامل تمامی نعماتی می‌شود که خدا به بنده اعطا کرده است و این نعمت‌ها مال، علم، هنر، ثروت و حتی آبرو می شود.

 

وی افزود: منظور از انفاق آبرو در اینجا این است که انسان برای اینکه به مشکل شخصی رسیدگی کند از آبروی خود هم استفاده کرده و با استفاده از اعتبار و آبرو مشکل یکی از بندگان خدا را حل کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انفاق شرایط خاص خود را دارد، گفت:انفاق بايد از مال حلال باشد، چون خداوند رزق هر كس را از حلال مقدر کرده است.

 

نیرنگ و خدعه نشانه بی عقل انسان است نه عقل و شعور

 

خانم رانی زنجانی با اشاره به اینکه اسلام دین رحمت و اعتدال است، گفت: دراسلام همه چیز براساس سنت تناسب و اعتدال بوده به گونه‌ای که حتی خداوند کیفر خود را متناسب با عمل انسان قرار داده است و خداوند در آیات سوره بقره بر تناسب میان کیفر الهی و اعمال انسان تأکید دارد.

 

وی افزود: یکی دیگر از عادت‌ها و خصلت‌های بد که در قرآن مورد نکوهش قرار گرفته است خدعه و نیرنگ است و در جوامع انسانی مردم خدعه و نیرنگ را نشانه برتری عقلی یک فرد بر دیگران می‌دانند در حالی که قرآن کریم نیرنگ و خدعه را نشانه ضعف عقل و محرومیت انسان از نعمت عقل عنوان می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اولین اثر خدعه و نیرنگ این است که به خود انسان و صاحبش بر می‌گردد؛ بنابراین خداوند بهترین مدبر است و خدعه و نیرنگ هر کس را به خودش باز می گرداند.

 

خانم رانی زنجانی اظهار کرد: اگر زرنگی و خدعه در مسیر حق نباشد زمینه گمراهی انسان و جهنمی شدن او را فراهم می کند.

 

تحقیر مؤمن و درغگویی از روش‌های متداول منافقان است/ قرآن کریم روش‌های برخورد خداوند با منافق را بیان می کند

 

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم نفاق را یک مرض روحی عنوان کرده و منافق را بیمار می داند، گفت : همانطور که بیمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر و چنین انسانی در سرگردانی آشکاری به سر می برد.

 

استاد حوزه علمیه قم دروغگویی را از روش‌های متداول منافق عنوان کرد: منافق نان را به نرخ روز می‌خورد و هیچ‌گاه یک جایگاه مستحکم و باثباتی ندارد و چنین انسانی از نعمت ثبات عقیده محروم است.

 

خانم رانی زنجانی با تأکید بر اینکه منافق به دنبال تحقیر مؤمن است ، گفت: بنابراین انسان نباید به راحتی فریب سخنان هر کسی را بخورد و زود در مورد دیگران قضاوت کند زیرا هدف نفاق بی آبرو کردن مؤمن و ترویج بی ایمانی و بی اعتمادی در جامعه است.

 

وی با اشاره به اینکه در روايات نفاق، دارای معنای گسترده‏ ای است كه هركس زبان و عملش هماهنگ نباشد، سهمی از نفاق را دارد، افزود: در روایات خصایص منافق به این شکل بیان شده است که منافق در امانت ها خیانت کرده، در گفتارش صادق نیست و به وعده‌های خود عمل نمی‌کند و چنین انسانی طبق روایات ها منافق است هر چند که در ظاهر به تمام واجبات دینی عمل کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است و همانطور که او در ظاهر اسلام دارد اسلام نیز او را در ظاهر مسلمان می‌داند و همانطور که منافق در دل ايمان ندارد و كافر است، خداوند نیز در قيامت او را با كافران محشور می کند.

 

خانم رانی زنجانی با اشاره به اینکه منافق به دلیل دروغ‌گویی مستمر از درک معارف و حقایق محروم می شود، گفت: منافق از مرگ می‌ترسد و همواره در پناه دیگران حرکت کرده و همیشه میان حق و باطل متحیر است.

 

تأکید آیات قرآن کریم بر صله رحم

 

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم تأکید زیادی به صله رحم به‌خصوص صله رحم و دید و بازدید از پدر و مادر دارد، تصریح کرد: از برکات صله رحم گسترش رزق و روزی، افزایش طول عمر و دور شدن فقر از انسان است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علامه مجلسی در این زمینه می‌فرمایند که با بستگان خود دیدار داشته باشید حتی اگر این دیدار در حد نوشیدن یک لیوان آب باشد زیرا کسی که سنت صله رحم را به جای آورد گناهانش بخشیده می‌شود و در روز قیامت خداوند به آسانی به اعمال او رسیدگی می‌کند اما در مقابل کسی که صله رحم را قطع کند بنا به فرموده رسول خدا(ص) حتی بوی بهشت به مشام او نمی رسد.

 

خانم رانی زنجانی اظهار کرد: انسان وظیفه دارد صله رحم را به جای آورد حتی اگر این صله در حد یک سلام کردن باشد.

 

مسجد پر رونق و پر محتوا حکم یک سنگر نظامی مستحکم را برای اسلام و مسلمین دارد

 

وی با اشاره به اینکه اسلام اهمیت زیادی برای مساجد قائل است، افزود: به وسیله مساجد است که زمینه بیداری مسلمان فراهم شده و در پناه مسجد هدایت گری اتفاق می‌افتد به همین دلیل دشمنان اسلام به شدت از آیادانی مساجد وحشت دارند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اسلام به مسلمانان توصیه می‌کند که از خرابی و ویران کردن مساجد خودداری کند و در اینجا این خرابی به معنای خرابی در و دیورا مساجد و خرابی به معنای فیزیکی نیست بلکه این موضوع مد نظر است که از نظر فرهنگی و حضور جوانان و مردم، مسجد باید پر شور بوده و خراب نباشد.

 

خانم رانی زنجانی اظهار کرد: دشمن از در و ديوار مسجد نمی‌ترسد بلکه ترس او از زنده شدن نام خدا و بيداری مسلمانان است.

 

وی افزود: در اسلام و در کلام قرآن مساجدی مورد قبول هستند كه در آنها ياد خدا زنده شود و مطالب خداپسند و احكام خدا بازگو شود و همچنین قرآن تصریح می‌کند که مساجد بايد پر رونق و پر محتوا باشد و مسجد پر محتوا و پر رونق همانند یک سنگر نظامی مستحکم برای اسلام است و موجب وحشت دشمنان می‌شود و همچنان كه جاسوس از رخنه در مراكز نظامی در وحشت و اضطراب است باید از مساجد هم به همین اندازه وحشت و اضطراب داشته باشد.

 

ظلم فرهنگی بزرگترین ظلم به بشریت است

 

استاد حوزه علیمه قم با اشاره به اینکه فرهنگ سر چشمه هدایت انسان است، گفت: بر همین اساس کتمان حقیقت بزرگترین ظلم فرهنگی به بشریت است.

 

خانم رانی زنجانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف پدران نسبت به فرزندانشان انتقال مفاهیم فرهنگی به آن‌ها است، ادامه داد: از آن جایی که نوع فرهنگ اساس دین داری فرد را مشخص می‌کند پدران باید نسبت به آینده دینی و فرهنگی فرزندان خود توجه داشته باشند؛ زیرا خطر بی دینی حتی فرزندان انبیاء را تهدید می‌کند و فرهنگ در این زمینه مهم‌ترین نقش را دارد

 

وی با بیان اینکه فرهنگ غالب محیط زندگی ما، در آینده فرزندانمان نقش بسیار مهمی دارد، یادآور شد: اگر به خاطر بی توجهی پدر و مادر یک کودک به خاطر فرهنگ بد غالب دچار بی دینی شود در قیامت این پدر و مادر هستند که باید به خاطر کاهلی خود و بی دینی فرزندشان در برابر خداوند پاسخگو باشند./۹۶۸/پ201/ی 

ارسال نظرات