۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۴۲۴۷۲۲
کارشناس علوم قرآنی بررسی کرد:

فروش برگه‌های بخت آزمایی از منظر اسلام

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم به تبیین آثار و پیامدهای منفی مال حرام در زندگی پرداخت و با بیان این‌که بزرگترین جنایت‌ها در تاریخ به سبب کسب مال حرام بوده است به بررسی فروش برگه‌های بخت‌‌آزمایی از منظر اسلام پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، کارشناس علوم قرآنی و منتخب مردم زنجان در مجلس خبرگان، در برنامه تا نیایش شبکه پنجم سیما، به تبیین درآمدهای غیرشرعی و حرام پرداخت و گفت: در روایتی از امام موسی کاظم(ع) آمده است که مال حرام رشد و نمو نمی‌کند و ماندگاری ندارد و اگر رشدی هم داشته باشد سبب خیر و برکت در زندگی نمی‌شود، و اگر این مال را انفاق کنند اجر و پاداش برای آن محسوب نمی‌شود، هرمقداری که از این مال باقی بماند زاد و توشه‌ای به سوی آتش دوزخ است.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم بیان کرد: مالی که از درآمدها حرام کسب می‌شود در فعالیت‌های خیر مصرف نمی‌شود و تنها صرف خوشی‌های زودگذر و حرام می‌شود.

 

 فروش برگه‌های بخت آزمایی از منظر اسلام

وی به آیه 128 سوره بقره «لا تأکلوا اموالکم بالباطل» اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات اموال خویش با اسباب شرعی و معقول جابه‌جا می‌شود؛ اما گاهی از زمان‌ها درآمدهایی بدون فعالیت خاصی همانند قمار و بخت آزمایی به دست می‌آید که مصداق این آیه و حرام است.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم بیان کرد: این آیه بعد از آیات وجوب روزه در ماه رمضان آمده است، همان‌گونه مؤمنان در ماه رمضان به سبب عبادت و تقرب الهی از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنند، همچنین برای رعایت حقوق هموطنان باید از درآمدهای حرام و الکل به مال به باطل پرهیز شود.

 

وی بخت آزمایی را یکی از اقسام اکل مال به باطل بیان کرد و گفت: نهاد و سازمانی برای اینکه ثروتی به دست بیاورد، بلیط‌هایی را در میان مردم می‌فروشد و با پول جمع‌آوری شده، قرعه کشی می‌کند و به برخی از افراد جایزه‌ای می‌دهد؛ بنابراین افراد بسیاری این بلیط‌ها را خریداری کرده‌اند و عده قلیلی از آن بهره می‌برند، بنابراین در اسلام بخت آزمایی حرام شده است.

 

 تفاوت‌های بلیت بخت آزمایی و ارمغان بهزیستی

این کارشناس قرآنی به تفاوت‌های بلیت بختآزمایی و ارمغان بهزیستی اشاره کرد و افزود: در این زمان فیش‌های به عنوان کمک به مؤسسات خیریه در میان فروخته می‌شود و این سازمان متعهد می‌شود از میان افرادی که این فیش را تهیه کرده‌اند هدیه­ای به آنها بدهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عنوان داشت: اگر افراد به نیت کمک به مؤسسه خیریه و بدون قصد در قرعه کشی این فیشها تهیه کنند، جایزه آن از نظر شرعی مشکلی ندارد؛ همچنین سازمان از بودجه‌ای به جزء از مبلغ فیش‌های جایزه را تهیه کند، از نظر شرعی بلااشکال است، اما جوایز از درآمد فروش فیش‌ها تهبه شود، باید تمام افراد برای این کار راضی باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: درآمدهایی که از روش‌های غیر معقول و غیر شرعی به دست می‌آید، طبق آیات قرآن و روایات حرام است و تحصیل مال از طریق فروش برگه‌های‌ بخت آزمایی حرام است، زیرا که بدون هیچ فعالیت اقتصادی مالی کسب می‌شود.

 

پیامدهای منفی درآمدهای حرام در زندگی

وی در ادامه سخنانش به پیامدهای منفی درآمدهای حرام در زندگی اشاره کرد و افزود: بزرگترین جنایت‌های در تاریخ به سبب کسب مال حرام بوده است، همانند این که شهادت امام حسین(ع) به این سبب بود که  مردم به کسب مال و درآمدهای حرام کسب روی آورده بودند.

 

این کارشناس قرآنی بیان کرد: حاکمان و پادشاهان طاغوتی برای حفظ مقام و ثروتی که به حرام کسب کرده بودند، فعالیت ائمه اطهار(ع) که با ظلم‌ها آنها به مخالفت می‌پرداختند، نظارت و محدود  کرده بودند.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: هارون الرشید به دلیل افزایش محبوبیت و جایگاه والای امام موسی کاظم(ع) در میان مردم، دستور داد که ایشان را سالیان طولانی در زندان‌های مختلف نگهداری کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم بیان کرد: امام موسی کاظم(ع) در زندان به گونه‌ای با حلم و صبر رفتار می‌کرد که زندانیان و زندانبانان به ایشان علاقه‌مند شده بودند، بنابراین هارون الرشید مجبور به تغییر زندان‌های ایشان شده بود./998/پ202/ی

ارسال نظرات