۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۴۲۳۵۵۰
آیت الله یزدی:

انقلابی ماندن حوزه به تلاش برای حفظ حاکمیت اسلام و ولایت فقیه است/ حضرت آیت الله خامنه ای امام گونه انقلاب را مدیریت کرده اند

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انقلابی ماندن حوزه را تلاش برای حفظ حاکمیت اسلام دانست و گفت: در حوزه ها علمیه و درس و بحث ها باید بحث از انقلاب، ولایت فقیه و حکومت اسلامی روز به روز افزایش پیدا کند.
آیت الله یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در سی و ششمین نشست مجمع نمایندگان طلاب که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه مجمع نمایندگان طلاب، اظهار داشت: موقعیت این مجمع در فرمایشات رهبر معظم انقلاب مشخص شده است، بنابراین نمایندگان باید مرزهای موجود را شناسایی کرده و وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

 

خداشناسی، تزکیه و تعلیم سه هدف بزرگ انبیای الهی

وی افزود: هدف از بعثت پیامبر اکرم(ص) و حتی همه انبیاء الهی در مرحله نخست خداشناسی و نشان دادن آیات الهی بوده است این که مردم بدانند برای نظام خلقت آفریننده ای هست که حکمت، علم و قدرت از صفات اوست؛ آیات الهی هم درون انسان و هم بیرون وجود انسان فراوان است که توجه به آن ها مهم است یعنی این که انسان با غفلت به زمین و آسمان و نفس خود نگاه نکند.

 

آیت الله یزدی ادامه داد: اهداف پیامبران در مرحله دوم به تزکیه و پاک کردن جان انسان ها می رسد تا اخلاق و کمالات را در او به وجود بیاورند چراکه تزکیه قبل از تعلیم است؛ پیامبران به دنبال از بین بردن هوس ها، خودخواهی ها، ریاست طلبی ها و فخر فروشی ها بودند، بنابراین همه ما باید حقیقت خود را بشناسیم و قیمت خود را درک کنیم که زندگی ما بیش از زندگی ساده و طبیعی دنیایی است و انسان با تلاش می تواند به رضوان خدا برسد و مرحله سوم از اهداف انبیاء تعلیم بوده است.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره این که علم به تنهایی مهم نیست، اظهار کرد: اطلاعات فنی از قبیل ادبیات، اصول، فقه، رجال و حدیث که از این حوزه مقدسه به دست می آید به تنهایی کارایی ندارد و اگر بدون وارستگی و خدا محوری باشد اثری ندارد، هرچند فضیلت های ظاهری دارد ولی بدون عمل در قیامت جلوی ما را خواهند گرفت و می پرسند چرا فلان فتوا را دادی؟ و دیده می شود یک مقلد زودتر از مرجع تقلید وارد بهشت می شود.

 

انتظارات از حوزه علمیه قم بیش از حوزه های دیگر است

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حوزه مقدسه قم به سه بخش مراجع عظام، استاتید و طلاب تقسیم می شوند، ابراز کرد: این حوزه یک وظیفه برای خودش دارد و از حوزه علمیه قم به نفسه انتظاراتی هست که از برخی حوزه ها وجود ندارد؛ پیدایش انقلاب اسلامی و از بین رفتن رژیم طاغوتی و حاکم شدن حکومت اسلامی مبانی دینی دارد و حوزه باید این را تبیین کند که حکومت ولی فقیه با حاکمیت امام زمان(عج) و اهل بیت(ع) در ارتباط است و این حاکمیت را حوزه علمیه باید نگهبان باشد.

 

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند باید حوزه قم انقلابی بماند؛ تعریف انقلاب یعنی حاکمیت اسلام که سیستم آن را امام در نجف تدریس نمودند و در ادامه شخص ایشان ریاست این حاکمیت را برعهده گرفت و گام های حساسی برداشت و بعد از امام عزیز، مجلس خبرگان رهبر معظم را انتخاب کرد و ایشان نیز امام گونه رهبری را برعهده گرفتند و با مدیریت، درایت و درک زمان و مکان کار را پیش بردند؛ انقلابی ماندن امروز یعنی این که مراقب باشیم این حاکمیت را از ما نگیرند.

 

آیت الله یزدی با بیان این که دشمنان به دنبال از بین بردن حاکمیت اسلام هستند، تأکید کرد: دشمنان می گویند چرا می خواهید مستقل باشید؟ چرا سپاه و ارتش و نیروی دریایی داشته باشید؟ و در وقع آن ها با اسلام  و حاکمیت آن مشکل دارند و وظیفه ما مراقبت از این سیستم حاکم است؛ آیا درس و بحث های امروز ما این مراقبت را دارد؟ آیا طلبه ها و حوزه ما بیست سال دیگر این فکر را خواهد داشت؟ طلبه چه مقدار با نظام و انقلاب آشنا است؟ و ما چه مقدار او را با حاکمیت ولی فقیه آشنا کرده ایم و چقدر به او گفته ایم که حکومت او همان حکومت امام زمان(عج) است.

 

برای انقلاب وقت بگذاریم

وی ابراز داشت: وظیفه حوزه قم ضمن آموزش علوم الهی و قرآن و ترویج کمالات نفسانی، مراقبت از حاکمیت اسلام است که بنابر قول امام راحل حفظ نظام از اوجب واجبات است، بنابراین باید در درس و بحث ها صحبت از انقلاب هم داشته باشیم و برای پاسخگویی به شبهات در این باره وقت بگذاریم.

 

عضو فقهای شورای نگهبان در پایان با تأکید بر این که ضمانت اجرایی فعالیت های مجمع نمایندگان، تسخیر قلب طلاب است، یادآور شد: شما می توانید بیشتر از رییس جمهور مؤثر باشید؛ باید طلبه را دردمند کنید و بفهمانید چرا رهبری معظم می فرماید دشمن بزرگ ما آمریکا است به این معنا است، کمک فکری به طلبه ها بدهید تا زمان و مکان را شناخته و با زمان جلو بیایند؛ رکن اساسی و تکیه گاه حوزه ها شما نمایندگان هستید./1330/پ202/ج

 

ارسال نظرات