۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۲۳۳۷۶
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی مطرح کرد؛

فعالیت ۳۲۵ روحانی در مراسم اعتکاف استان

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال بیش از 14 هزار و 400 نفر در مساجد این استان معتکف شدند، گفت: اکثریت مطلق معتکفان خراسان شمالی جوانان 15 تا 30 ساله بودند.
حجت الاسلام خادمی- مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به جمع‌بندی نهایی آمار مراسم اعتکاف در استان، اظهار کرد: امسال هم‌زمان با ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه، در مجموع بیش از 14 هزار و 400 خواهر و برادر در 182 مسجد شهری و روستایی خراسان شمالی معتکف شدند.

 

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی شمار معتکفان در استان، افزود: پارسال 11 هزار و 200 نفر در 119 مسجد شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی در مراسم اعتکاف شرکت کرده‌ بودند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه امسال 70 درصد معتکفان خراسان شمالی خواهران و 30 درصد برادران بودند، اضافه کرد: همچنین در ایام البیض امسال اکثریت مطلق معتکفان این استان را جوانان 15 تا 30 ساله تشکیل داده بودند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مراسم اعتکاف امسال در استان 325 روحانی و امام جماعت در مساجد میزبان معتکفان، فعالیت کردند.

 

وی با بیان اینکه از این تعداد 182 نفر امام جماعت بودند که در مساجد محل برگزاری اعتکاف اقدام به برپایی نمازهای جماعت پنج‌گانه می‌کردند، افزود: همچنین 143 نفر نیز روحانی مبلغ اعزامی از حوزه‌های علمیه بودند که در ایام اعتکاف احکام، آداب و مسائل پیرامونی را برای معتکفان بیان می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: به غیر از چند شخصیت برگزیده حوزوی که از قم و مشهد برای سخنرانی در جمع معتکفان به استان دعوت شده بودند مابقی روحانیان مبلغ اعزامی به مساجد میزبان معتکفان در خراسان شمالی، از طلاب و روحانیان بومی استان بودند.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال اوقات معتکفان در خراسان شمالی به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم شده بود، اظهار کرد: در بخش عمومی برنامه‌های مختلف فرهنگی و معرفتی نظیر بیان احکام، اخلاق و آداب، هدیه ثواب ادعیه به روح سه هزار شهید دفاع مقدس به مناسبت برگزاری کنگره سه هزار شهید استان و سایر برنامه‌های معنوی جمعی برگزار می‌شد و بخش اختصاصی نیز شامل اوقات خلوت معتکف با خداوند و برنامه‌های عبادی شخصی بود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه با قدردانی از همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای متعدد استان در برگزاری آیین اعتکاف، افزود: ائمه جمعه و جماعات، فرمانداری‌ها، هلال احمر، شهرداری‌ها، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، مخابرات، صداوسیما و سایر دستگاه‌ها در برگزاری این آیین معنوی با نهاد تبلیغات اسلامی استان همکاری مناسبی داشتند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه مشارکت دستگاه‌ها در آیین اعتکاف بیشتر در بخش بسترسازی برای این مراسم است، تصریح کرد: اعتکاف، آیینی مستحبی و مردمی بوده و بنا نیست این مراسم حالت دولتی و اداری پیدا کند به همین دلیل نیز امسال بخش اعظم فعالیت‌های مربوط به برگزاری آیین اعتکاف، در قالب هیأت‌های مذهبی و هیئات امنای مساجد به مردم واگذار شده بود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مشارکت قابل توجه مردم و خیران در تأمین هزینه‌های مربوط به برگزاری اعتکاف، اظهار کرد: اگرچه امسال برای تأمین هزینه‌های سحری و افطار معتکفان در شهرستان‌های مختلف استان مبلغی بین 20 تا 30 هزار تومان از افراد شرکت‌کننده در اعتکاف دریافت شد اما مشارکت مردم در این بخش نیز چشمگیر بود.

 

حجت‌الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: در بسیاری از روستاهای استان تمامی هزینه‌های مربوط به برگزاری اعتکاف از محل نذورات مردمی و مشارکت خیران تأمین شد به‌گونه‌ای که در برخی از روستاها هیچ مبلغی از معتکفان دریافت نشد هرچند که در شهرها به دلیل شمار زیاد معتکفان، کمک‌ها و نذورات مردمی تکافوی هزینه‌های برگزاری آیین اعتکاف را نکرد.

 

وی تصریح کرد: با وجود این امسال تمامی هزینه‌های مربوط به سحری و افطار معتکفان در استان از محل کمک‌های خیران و مبالغ دریافتی از معتکفان تأمین شد و هیچ‌گونه اعتبار دولتی در این زمینه هزینه نشد.

 

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در آیین اعتکاف امسال در استان تنها در بخش فرهنگی و تبلیغی، از اعتبارات نهاد تبلیغات اسلامی به میزان اندکی استفاده شد و مابقی هزینه‌ها از سوی مردم تأمین شد.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله، امسال نیز مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، مصادف با دوم تا چهارم اردیبهشت با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار شد.

 

بر اساس اعلام حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی امسال بیش از 775 هزار خواهر و برادر در پنج هزار و 506 مسجد در سراسر کشور در آیین معنوی اعتکاف شرکت کردند./302/9314/ب1

ارسال نظرات