۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۳۲۴۴۸۴
پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

ضرورت ارائه الگوهای دینی برای پیشگیری از انحراف در جامعه

خبرگزاری رسا ـ استادیار گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به غنای نهج‌البلاغه در مسائل علوم انسانی به ضرورت ارائه الگو از منابع و متون دینی برای پیشگیری از انحراف تأکید کرد.
حجت الاسلام محمد داوري عضو هيأت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد داوری، دبیر علمی نشست راهکارهای پیشگیری از انحرافات اجتماعی در نهج‌البلاغه، پیش از ظهر امروز در این نشست با تسلیت شهادت امام هادی(ع)، اظهار داشت: موضوع این جلسه در رابطه با راهکارهای کنترل انحرافات اجتماعی از دیدگاه نهج‌البلاغه است که با توجه به نیاز جامعه، پرداختن به آن از ضروریات است و باید پژوهشگران بیشتر به این موضوع بپردازند.

 

وی آسیب‌های اجتماعی را چه در سطح کلان و چه در سطح فردی از آسیب‌های جدی کشور دانست و گفت: لازمه فرهنگی بودن نظام این است که در مقایسه با دیگر کشورها ما باید کمترین مشکلات را در حوزه مسائل اجتماعی داشته باشیم.

 

استادیار گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به عدم الگو داشتن ما در ایران برای پیشگیری از جرم‌های اجتماعی، اظهار داشت: این کار نیازمند تحقیق و پژوهش در این زمینه است و باید احکام اجتماعی که مبتنی بر قرآن و روایات است، استخراج شود و برای مسؤولان قابل استفاده باشد و آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

 

وی یکی از منابع مهم در دین اسلام برای پیشگری از انحرافات و جرائم را نهج‌البلاغه دانست و اظهار داشت: راه‌های پیشگیری، درمان و مجازات‌های اجتماعی در نهج‌البلاغه به ‌وفور ذکر شده است و اگر پژوهشگران روی نهج‌البلاغه تمرکز بیشتر داشته باشند پاسخ بسیاری از مشکلات اجتماعی را پیدا خواهیم کرد.

 

حجت‌الاسلام داوری به غنای نهج‌البلاغه در تمام مباحث زیررشته‌های علوم انسانی تأکید و خاطرنشان کرد: برای تحول در علوم انسانی که مدنظر مقام معظم رهبری است می‌توان کمک زیادی از نهج‌البلاغه گرفت زیرا به نحو جامع در رابطه با موضوعات علوم انسانی بحث کرده است./843/203/ب2

ارسال نظرات