۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۲۳۹۸۸
مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون:

سخنان امام محمدباقر بر مبنای قرآن است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون(س) گفت: اغلب سخنان امام محمدباقر(ع) بر مبنای استناد به آیات قرآن مجید بود و به یاران و شاگردان می‌فرمودند هر مطلبى گفتم، از من بپرسید که در کجاى قرآن است تا آیه مربوط به آن موضوع را بیان کنم.
امام محمد باقر (ع)

نرگس یاوران مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون(س)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن ایام رجب المرجب و فضایل امام محمد باقر(ع)، گفت: رجب ماه هفتم از سال قمری و یکی از ماه‌های حرام است.

 

وی افزود: رجب به معنای تعظیم و احترام است چرا که در زمان جاهلیت به این ماه احترام زیادی قائل بودند به همین جهت این ماه را رجب المرجب، یعنی معظم می‌گویند و مرحوم شیخ مفید در کتاب مسارالشیعه بیان می‌کند که رجب ماه شریف و پر برکتی است.

 

مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون(س) درباره روز اول این ماه پربرکت، گفت: امام محمد باقر(ع) از خاندان پاک پیامبر(ص) متولد شد و با قدوم پر برکت خود جهان را منور کرد نام مبارکش محمد، کنیه ایشان ابوجعفر، القاب او باقرالعلوم، شاکر، هادی و مشهورترین آن باقر است.

 

یاوران با اشاره به عظمت امام محمد باقر(ع)، اظهار داشت: پیامبر(ص) ایشان را باقرالعلوم لقب دادند؛ جابر بن عبدالله انصاری در روایتی نقل می‌کند که از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود ای جابر به زودی مردی را از خاندان من درک می‌کنی که شکافنده علوم است.

 

وی با بیان روایتی در خصوص خضوع و تواضع دانشمندان در محضر امام محمد باقر(ع)، عنوان کرد: عبدالله بن عطا مکی نقل می‌کند دانشمندان را در محضر امام محمد باقر(ع) آنچنان خاضع می‌دیدم که هیچگاه آنها را در برابر کسی این چنین فروتن ندیده بودم حتی شخصیت علمی مشهوری مانند حکم‌بن عتیبه با آن شهرت علمی در برابر امام همانند کودکی در برابر آموزگار زانو می‌زد و می‌نشست.

 

مدیر مدرسه علمیه نجمه خاتون(س) با اشاره به معجزات این امام همام، ابراز داشت: خبر از حکومت بنی عباس، معجزه شمس طلا، شفای نابینا و سیر در ملکوت از جمله معجزات امام محمد باقر(ع) به شمار می‌آید.

 

یاوران اظهار داشت: اغلب سخنان امام محمد باقر(ع) بر مبنای استناد به آیات قرآن مجید بود و به یاران و شاگردان می‌فرمودند هر مطلبى گفتم، از من بپرسید که در کجاى قرآن است تا آیه مربوط به آن موضوع را بیان کنم.

 

وی در پایان با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) شاگردان برجسته‌ای در زمینه‌های فقه، حدیث، تفسیر و دیگر علوم اسلامی تربیت کرده است، خاطر نشان کرد: شخصیت‌های بزرگی همچون محمد بن مسلم، جابربن یزید، حمران بن اعین، هشام بن سالم، زراره بن اعین، ابو بصیر و بریدبن معاویه تربیت یافتگان مکتب آن حضرت هستند./813/302/ب1

ارسال نظرات